Facebook binnen een maand groter dan Hyves in Nederland
Een week geleden publiceerde ik op Marketingfacts de cijfers van comScore over de markt van sociale netwerken in Nederland. Hieruit bleek dat, hoewel Hyves en Facebook steeds verder naar elkaar groeien, Facebook nog niet groter was dan Hyves. Eerder onderzoek van Newcom wees hier wel op. comScore heeft zojuist de resultaten van afgelopen juni met ons gedeeld. Hieruit blijkt dat het geen 5 maanden meer zal duren, zoals eerder werd geschat, maar slechts 1 maand voordat Facebook Hyves passeert in Nederland.
In juni 2011 is het marktaandeel van Hyves verder afgenomen. De cijfers van comScore (N=17.500) van vorige maand lieten zien dat in mei 2011 het marktaandeel juist was toegenomen ten opzichte van de maand ervoor (+3,5 procent). Dit was de eerste overtuigende groei sinds december 2010 toen het aandeel Hyves zijn hoogtepunt bereikte. Een maand later is het marktaandeel Hyves echter toch weer gedaald. Voor de toename het aantal unieke Hyves bezoekers in mei is door zowel mij als comScore moeilijk een verklaring te vinden.
Het aantal unieke bezoekers nam in juni 2011 met 212.000 af, gelijk aan een afname van 2.77 procent. In juni bezochten 5.46 procent meer mensen de site van Facebook, gelijk aan 380.000 unieke bezoekers.
Volgens deze cijfers zal het aantal unieke bezoekers van Facebook in Nederland die van Hyves binnen een maand overstijgen. Facebook heeft in juni 7.353.000 unieke bezoekers op haar site ontvangen. In dezelfde maand komt het aantal unieke Hyves bezoekers uit op 7.464.000. Als we gaan kijken naar de aandelen zien we nogmaals dat het verschil steeds kleiner wordt. Hyves staat momenteel op 40.3 procent, en Facebook op 39.7 procent.
Het aantal unieke bezoekers op Twitter is overigens relatief stabiel gebleven. Het aantal unieke bezoekers nam minimaal toe, met 59.000 uv’s.
De voorspelling dat Facebook volgende maand groter is dan Hyves werd overigens in de comments onder het voorgaande artikel ook al voorspeld door Remi van Beekum (@RemiVanBeekum), die de trendlijn van de cijfers extrapoleerde.
Ben benieuwd wanneer Google+ ook Facebook weer in gaat halen…
Hyves heeft bij deze al verloren zo te zien, mede door het gebruik van de smartphones die Facebook georienteerd zijn. Daar heeft Hyves de slag duidelijk gemist. Het gaat razendsnel nu. Daarom wel interessant of Google+ inderdaad Facebook nog aan kan vechten. Maar over hoe of wat maakt het uiteindelijk niet uit, iedereen zal met gemak mee switchen naar de grootste platform.
Wat jammer toch dat we met z’n allen haast lijken te hopen op een ondergang van Hyves?
Ja, er stappen mensen over naar Facebook, maar vergeet niet dat je eigen netwerk niet representatief is voor NL, en dat je prima meerdere accounts naast elkaar kunt hebben.
We focussen steeds maar weer alleen op de cijfertjes (over accounts of bereik); maar wat zijn de implicaties daarvan voor gebruikers? voor adverteerders? voor….?
Eens met Patrick. Lekker dingen kapot maken of wensen, toch een wat rare inslag vind ik dat. Maar goed, dat heb ik al eerder gezegd en ik blijf dat herhalen. We mogen ook best trots zijn op wat we hebben, en Hyves is een aardig succes voor Nederland, zou ik zo denken.
Waarom staan die taartpunten naast elkaar. Handen wie er accounts hebben bij twitter, facebook, hyves, blogger, plus. (En vergeet 4sq, flickr en die andere 300+ social platformen niet 😉
Uit eigen ervaring zeg ik dat de hyves app op android [bleep] was en ALTIJD mijn gps ging lezen ondanks dat ik uit had gezet om locatie mee te nemen. Verdacht dus er af gegooid.
In browser is alles wel ok maar als de app zuigt dan raak je een hoop mensen kwijt. Dus grafiekje zou leuker zijn als er ook mobiele (app) aantallen naast gelegd worden.
Heeft er ook iemand echte cijfers van Facebook? Ik vind dat altijd iets interessanter dan panelonderzoeken… Ik neem toch aan dat Facebook NL potentiële adverteerders binnenhaalt met echte bereikcijfers….
Ook ik pleit voor het koesten van Hyves. Een mooi sociaal netwerk van eigen bodem.
De opleving in mei heeft mogelijk te maken met de eindexamens op middelbare scholen (en een aantal voetbalfinales). Als je kijkt naar de dagelijkse populaire topics dan zijn dit onderwerpen die er in mei uitspringen. Tussen het studeren voor examens door even afleiding zoeken op Hyves, tips en ergernissen delen, etc.
@ Patrick en Annelies,
In veel gevallen ben ik het met jullie eens en inderdaad je leest op veel blogs een hoop negativiteit over Hyves. En dat is lang niet altijd objectief.
Maar in bovenstaand artikel zie ik dat niet terug. Danny/Marketingfacts/ComSCore geeft hier gewoon objectieve cijfers over de verschillen in het gebruik van verschillende netwerken. Dat we daar op een omslagpunt zitten is nieuwswaardig. Dus het is totaal terecht dat dat hier besproken wordt. Dat is niet ‘hopen op de ondergang van Hyves’, maar gewoon beschouwen dat de consumptie van online media in Nederland aan het verschuiven is. Dat is belangrijke informatie voor marketeers en moet dus besproken en onderzocht worden.
De reden dat in het marketingwereldje een hoop negatief sentiment is rond Hyves is deels jaloezie, maar ook deels over zichzelf afgeroepen. Terwijl we de afgelopen jaren allemaal duidelijk hebben kunnen zien dat dit punt eraan kwam, is Hyves al jaren bezig dat te ontkennen door te goochelen met cijfers. Daarmee hebben ze er zelf een welles-nietes spelletje van gemaakt en zie je dus nu ook mensen ’told ya so’ zeggen.
Overigens ben ik het zeker met jullie eens dat we eigenlijk best een beetje trots mogen zijn op Hyves als netwerk. Hyves is toch een beetje van ons allemaal toch?
@remi; eens dat het feit dat FB en Hyves even groot zijn significant is, en (hier) besproken moet worden.
Zoals we hier iig constateren is dat de discussie vaak, en onterecht Hyves afkraakt en afdoet, zodat het lijkt of Hyves dood en begraven is, terwijl Hyves gewoon een van de best bezochte sites van NL is!!
Verder zie ik dat (practisch ?) niemand enige realistische conclusies verbindt aan deze cijfers: wat betekent dat voor …..? Misschien zal ik zelf die handschoen maar eens opnemen. Wat mij betreft kan Hyves zelf hier ook een grotere rol in pakken; jammer genoeg zie ik van henzelf vooral beschouwende vergelijkingen, mag IMHO best meer stellingnemend / adviserend.
Ik hoop niet zozeer op de ondergang van Hyves, sterker nog ik vind Hyves er leuker uitzien maar zit er al amper meer op omdat ik via mijn telefoon sneller communiceer met Facebook waar overigens ook veel meer mensen naar toe gaan en afgelopen jaar vooral ook zijn vlucht heeft genomen. 2 social netwerken bijhouden vind ik lastig en blijf dus liever daar waar ik het meeste kan en het makkelijkst. Dat is dus FB geworden. Daarom vermoed ik ook dat Hyves uiteindelijk steeds meer mensen zal verliezen. Maar wieweet zie ik het gebruik van de jongeren over het hoofd. Wel grappig dat nu allerlei mensen aansluiten bij FB terwijl ze nog niet weten wat ze er mee moeten. Zo kreeg ik alweer een FB uitnodiging van de vorige eigenaar van ons huis. En zij heeft mij nog niet eerder via social media of mail benaderd.
Massa is alles, zo blijkt maar weer. Dat Hyves het uiteindelijk moest afleggen tegen een internationaal netwerk leek me onvermijdelijk. Snap ook niet dat daar nog niemand anders over begonnen is. Op internet zijn afstanden onbelangrijk, in de echte wereld worden ze steeds kleiner. Nationale online initiatieven gaan het moeilijk krijgen.
Lullig voor de mensen die er werken, maar dit is uiteindelijk natuurlijk wel een overwinning voor de innovatie.
“Dit was de eerste overtuigende groei sinds december 2011 toen het aandeel Hyves zijn hoogtepunt bereikte”
Dat is knap, 2011 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!