Nieuws van Webanalisten (104): De taken van websitebezoekers en Survey onder analisten en gebruikers
Met de beeldspraak “Je website is een vliegveld waarbij het verwerken van binnenkomende passagiers haar top taak is” wordt gekeken naar hoe je de diverse bezoekersgroepen op je site zo best mogelijk van dienst kunt zijn. Daarnaast de resultaten van een Online Analytics Survey gehouden onder analisten en analytics gebruikers.
Hoe kom je erachter welke taken mensen hebben die bij jouw op de website komen?
Dit vraagt Jan de Vries (Online Data Driven Marketeer en eigenaar van Webhelder) zich af naar aanleiding van het boek van Aartjan van Erkel “Verleiden op het Internet”. Geïnspireerd door zijn hoofdstuk over de taken van je website is hij samen met een aantal collega’s aan de slag gegaan.
Zijn conclusie? Als webanalist kun je een belangrijke bijdrage leveren om beter inzicht te krijgen in de taken van je bezoekers. Welke analyses en input kun je allemaal gebruiken?
- Maak een analyse van de top 500 pagina’ van je website.
- Maak een analyse van de belangrijkste zoekwoorden.
- Maar een survey op je website.
- Analyseer de belangrijkste landingspagina’s op je website.
- Maak een segment van de verschillende landingspagina’s en kijk vervolgens nog eens naar de taken van deze groep.
- Maak bovenstaande analyses over verschillende periodes.
- Bespreek de uitkomsten met je team en maak een business case met hierin de huidige succesratio’s per taak.
Ben je benieuwd naar het complete artikel dan kun je terecht op webanalisten.nl.
Preview Online Analytics Survey 2011
Net als vorige jaar heeft AboutAnalytics ook dit jaar een Online Analytics Survey gehouden onder analisten en analytics gebruikers (clients).
Mieszko Czyzyk, Co-Founder van AboutAnalytics constateert in zijn artikel op webanalisten.nl dat het meest opvallende verschil met een jaar geleden is, dat het belang van Online Analytics erkend wordt.
Deelnemers aan de survey maken het meest gebruik van Google Analytics. De tevredenheid over de gebruikte tools is bij beide deelnemersgroepen door de bank genomen hoog. Opvallend is dat consultants iets meer tevreden zijn. Waarschijnlijk komt dit doordat zij meer expertise in huis hebben, waardoor zij de tools optimaler toe kunnen passen.
In het artikel Preview Online Analytics Survey 2011 kun je lezen welke verbeterpunten aangegeven worden en wat men denkt over de ontwikkelingen en de investeringen in de toekomst.