Social media monitoring belangrijkste investering in 2011

11 augustus 2011, 02:52

Dat social media monitoring een hot topic is, valt niet meer te ontkennen. In het rapport “Study Marketers’ Benchmarks 2011” (PDF) heeft Focus Research marketeers (N=172) gevraagd naar wat de hun belangrijkste marketinginvesteringen van dit jaar zijn. De resultaten liegen er niet om; met 50 procent staat social media monitoring als belangrijkste investering met afstand boven aan de lijst. Marketeers geven verder aan dit jaar te willen investeren in web analytics (37 procent), email marketing software (36 procent) en in een CRM oplossing (33 procent).

Het onderzoek laat daarnaast zien dat marketeers het meest tevreden zijn over hun email marketing inspanningen van het afgelopen jaar. 39 procent van de marketeers geeft aan goed resultaat te hebben geboekt met email. Verder zijn marketeers tevreden met hun online content (36 procent) en social media inspanningen (28 procent). Met betrekking tot 2011 staat social media als belangrijkste kanaal voor investeringen bovenaan. Meer dan de helft (59 procent) geeft aan dit jaar in sociale kanalen te investeren. Andere belangrijke kanalen zijn wederom email en online content, evenals search en direct mail. Het is opvallend dat slechts 17 procent aangeeft in mobile te willen investeren. Waar veel onderzoek erg positief zijn over de investeringen in mobiele oplossingen, laat dit onderzoek een hele andere kant zien. Bij het vergelijken van B2C met B2B is te zien dat email met name voor B2C een belangrijke tool is, 49 procent van de B2C bedrijven investeert er in 2011 in; tegenover 33 procent van de B2B bedrijven.

Marketeers erkennen dus het belang van content marketing. Wanneer we hier dieper op inzoomen zien we dat blogs en whitepapers de belangrijkste content types zijn voor marketeers. Industry Whitepapers blijken vooral belangrijk voor B2B marketeers. Rapporten staan opvallend genoeg niet zo hoog op de lijst, slechts 20 procent van de B2B’s en 29 procent van de B2C’s geeft aan dat rapporten goed presteren. Marketeers geven daarentegen wel aan dat video’s goed presteren, zowel voor B2B als B2C.

Het rapport

Ik raad je aan het hieronder het gehele rapport te lezen waarin nog veel meer interessante grafieken en bevindingen staan, die overigens grotendeels allemaal het onderscheid maken tussen B2C vs. B2B.

Methodologie

De resultaten zijn gebaseerd op een enquête die door 172 marketeers is ingevuld, zowel online als via de telefoon. Respondenten komen uit verschillende industrieën, maar zijn geselecteerd uit de klantendatabase van Focus zelf. Het onderzoekt neemt zowel kleine (<50 werknemers), middelgrote (50-999 werknemers) en grote ondernemingen (1000+ werknemers) mee.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Liska Koekoek, the peoples valley

    Leuke resultaten en tof dat er onderscheid en vergelijking is gemaakt tussen B2C en B2B! Tegelijk maakt dat onderzoeksgroep is wel heel klein. Kan ook de verdeling B2C en B2B niet zien. Dit aanvullend met het brede veld qua organisatie en industrie vraag ik me af in hoeverre dit representatief en dus waardevol is.


    11 augustus 2011 om 03:31
    GianluigiCuccureddu

    De enterprise prioriteiten zijn interessant, social media monitoring, CRM en BI/data analysis: dit brengt een hoop nieuwe data en inzichten met zich mee.

    Ben benieuwd wanneer de vraag substantieel gaat toenemen voor processing/workflowing software voor al deze (sociale) data.


    11 augustus 2011 om 06:04
    Raedts

    Social Media Monitoring is ook hot, en terecht: het geeft je feedback op je marketinginspanningen op een manier die er voorheen niet was.

    Maar monitoren an sich zegt natuurlijk niets, en eigenlijk geldt dat voor de top 3 investeringen die genoemd worden. Dat zijn allemaal luister of zend oplossingen zonder dat er een dialoog met klanten gevoerd wordt.

    Het monitoren van social media zou een onderdeel zijn van een (Social) CRM strategie of zelfs van een CRM oplossing waarbij er dialoog met klanten gevoerd wordt in plaats van dat er alleen maar gemeten wordt hoe veel meer er over een bedrijf wordt gesproken als gevolg van een (zend) campagne.

    Investeringen zouden gericht moeten zijn op het voeren van een dialoog met (potentiele) klanten in plaats van traditionele zend campagnes en nieuwe manieren om de resultaten daarvan te meten.

    En dat e-mail zo lekker scoort qua resultaat komt natuurlijk omdat het zo goed meetbaar is. Maar vlak ook daar social niet uit. Ik kan best een mail krijgen met een hotel aanbieding waar ik op in ga, maar ik check zeker eerst een hotel vergelijkingssite waarbij ik de daadwerkelijke koopbeslissing dus laat afhangen van social media, hoewel ik toch via het email kanaal koop. Een reden te meer om te monitoren wat daar gebeurt.


    12 augustus 2011 om 07:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!