Experts nemen websites onder de loep tijdens Summer Expert Sessions

12 augustus 2011, 02:52

WUA! organiseerde vorige week de eerste jaarlijkse Summer Expert Sessions in samenwerking met Yonego. Vier dagen lang oriënteerden experts zich online op producten uit hun eigen branche. In groepsdiscussies van anderhalf uur werden vervolgens alle best practices, bottlenecks en verbeterpunten van de bezochte websites besproken. Deelnemende toeschouwers keken live mee naar de discussies. Zij voerden zo hun eigen discussies via de Twitterfeed op een apart scherm. Hierbij een verslag van de week, met videocompilaties van de 4 groepsdiscussies.

Dag 1: Travel

Op maandag werd afgetrapt met een sessie in de travelbranche. De 6 experts van die dag gingen online op zoek naar een vakantie naar Griekenland. Arke en D-reizen werden beide 2 keer als favoriete aanbieder aangewezen. Het team van de dag bestond uit:

  • Reinier Linthorst Homan – Oprichter TravelGroep
  • Martin de Boer – Freelance Internet Marketeer
  • Wouter Blok – Chief Marketing Officer, Easy to Book
  • Matties Otter – Internet Marketeer, Yonego
  • Marc Sijtstra – Senior Consultant, WUA!
  • Patrick Mulder – Oprichter, AdFiliate BCN

Belangrijke aandachtspunten van de dag:

– Zoekfuncties en filtermogelijkheden op websites zijn van essentieel belang.

– Een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid leidt tot afhaken.

– Social proof en sense of urgency kunnen bezoekers over de streep trekken.

Experts Wouter Blok en Patrick Mulder schreven al over hun eigen ervaringen tijdens de sessie.

De videocompilatie van de discussie in de travelbranche. De discussie duurde anderhalf uur.

Dag 2: Telecom

Op dag twee was de telecombranche onderwerp van onderzoek en discussie. De experts werden gevraagd zich te oriënteren op een mobiele telefoon met abonnement. De voorkeur bleek sterk verdeeld: alleen T-Mobile werd vaker dan eens (2x) als favoriet gekozen. Het team bestond uit:

  • Joris Toonders – Managing Director Yonego
  • Gerry van der Laan – Projectleider Simyo/KPN
  • Samantha Wulf – Marktmanager, Delta Lloyd
  • Maarten Metz – Consultant / Account Manager, WUA!
  • Joey Peters – Online Marketing Adviseur, SeoSem
  • Bart Pronk – E-marketing Manager, MailCamp

Een greep uit de meningen van de experts:

– Providers moeten meer inzicht in dataverbruik geven.

– Klanten moeten zowel vanuit het abonnement als de telefoon kunnen zoeken.

– Belwijzers en telefoonwijzers kunnen klanten helpen bij hun keuze.

Leon Gerrits (T-Mobile) publiceerde al een meer uitgebreid artikel over deze sessie op Marketingfacts.

De videocompilatie van de discussie in de telecombranche. De discussie duurde anderhalf uur.

Dag 3: Finance

Woensdag namen WUA! en Yonego de financiële branche onder de loep. De case voor de experts: “Ga op zoek naar een autoverzekering.” Opnieuw bleek slechts een enkele website twee experts te overtuigen: Ditzo. Het team bestond uit:

  • Johan Bolt – Mede-oprichter en eigenaar Bikkelhart
  • Merel Roze – Freelance tekstschrijver, web- en eindredacteur
  • Laurens Hutten – Mede-oprichter en eigenaar Bikkelhart
  • Marc Sijtstra – Senior Consultant, WUA!
  • Joris Goossens – Directeur/Eigenaar, Conversive
  • Henk Kroezen – Algemeen Directeur, WUA!

Een aantal belangrijke factoren volgens de experts:

– De propositie moet duidelijk naar voren komen.

– Details rondom schadeafhandeling zijn vaak niet direct duidelijk.

– Verzekeraars moeten goed met elkaar vergeleken kunnen worden.

De videocompilatie van de discussie in de financiële branche. De discussie duurde anderhalf uur.

Dag 4: Retail

Op de vierde en laatste dag van de Summer Expert Sessions was de retailbranche aan de beurt. De experts kregen de opdracht zich online te oriënteren op een nieuwe LCD televisie. Behalve een budget van 900 euro waren de experts vrij om hun eigen voorkeuren en beslissingsfactoren te formuleren. Het team bestond uit:

  • Jurjen van den Broek – Marketing Manager Verzekeringssite.nl
  • Vincent Neve – Internet Marketeer, Yonego
  • Henk Kroezen – Algemeen Directeur, WUA!
  • Ido Kramer – Managing Partner, BIZZER media
  • Jan Bosse – Eigenaar, i5 Smartbiz
  • Ardan Bousché – Eigenaar, SpinMore

Een impressie van de berichten op Twitter (#wuaxpert):

– De klant moet niet afgeleid worden met upselling tijdens het bestelproces.

– Een perfecte en complete productweergave (video) is doorslaggevend.

– Pluspunten: filmpjes, prijs, seller ratings, zoekfilters en witruimte in het design.

De videocompilatie van de discussie in de retailbranche. De discussie duurde anderhalf uur.

Michael van Dorp
Freelance tekstschrijver en webredacteur bij michaelvandorp.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!