Adobe Digital Intelligence: Wat zijn de belangrijkste marketingtrends op dit moment?
Adobe heeft haar “Quarterly Digital Intelligence Briefing” (PDF) voor Europa uitgebracht. In dit rapport zet het de belangrijkste marketingtrends van dit moment en voor 2015 op een rijtje. De trends zijn opgesteld op basis van interviews met het bedrijfsleven (N=540). De belangrijkste trends van dit jaar voor Europa zijn de groei van mobiele apparaten en Behavioral targetting (36 procent). Deze twee ontwikkelingen zijn voor respectievelijk 64 en 46 procent van de respondenten ook de belangrijkste trends voor 2015. Waar menig onderzoek social media steevast bovenaan zet als belangrijkste ontwikkeling moeten sociale media het in dit rapport doen met de 3e plek. Zo’n 31 procent van de bedrijven ziet sociale media dit jaar als belangrijke trend, en dit is 40 procent voor 2015.
Hoewel; als je de antwoorden “enigszins significant” meeneemt, zijn sociale media wel de belangrijkste ontwikkeling voor dit jaar. Als ik de resultaten vergelijk met het rapport voor Amerika worden daar sociale media (N=900) wel hoger op de lijst geplaatst. Europese nuchterheid of conservatief?
Wat me opviel bij het doornemen van het rapport is dat er nog veel uitdagingen komen kijken bij de inzet van nieuwe media. Zo wordt erkent dat sociale media vooral belangrijk zijn voor online branding en interactie; maar anderzijds worden resultaten vaak niet gemeten. Bedrijven (55 procent) geven aan dat zij het meten van de impact van social media marketing als er lastig ervaren. Het meetbaar maken van de resultaten uit sociale media staat dan ook hoog op de agenda voor 2015. Typerend is het dat slechts 25 procent van de bedrijven de impact van sociale media op de customer service en klant relatie als erg groot ervaart. En dat terwijl sociale media toch zeer veel nieuwe mogelijkheden bieden voor het bouwen van klantrelaties, en anderzijds de bestaande normen wat betreft klant-bedrijf relaties op zijn kop hebben gezet.Wel geeft 40 procent aan dat de eigen organisatie nog onvoldoende gebruikt maakt van de mogelijkheden van social media om de customer service te verbeteren. Slechts 4 procent vindt dat de eigen organisatie dit wel erg goed doet.
Ik kan het lezen van het rapport van harte aanbevelen, want het staat vol met interessante facts. Daarom embed ik hieronder het rapport zodat je het zelf op je gemak kunt doornemen.