Personal Branding voor… Persoonlijkheden!
In mijn vorige blog, Lifehacking stilletjes ten onder gegaan? haalde ik aan dat social media lifehacking min of meer verstoten heeft. Dat is niet zo gek, aangezien sociale media op zichzelf óók lifehacks zijn, maar zich daarin gespecialiseerd hebben op een bepaald terrein, voornamelijk op het gebied van personal branding. Immers, met personal branding zet je jezelf gemakkelijk op de kaart en kun je aan alle internetgebruikers op een simpele en slimme manier laten weten wie je bent en wat je kunt.
Er zijn al honderden artikelen geschreven over social media en personal branding. Niet alleen over de diverse media en wat je ermee kunt, maar vooral ook hoe je deze kunt inzetten, als:
? Bedrijf voor het bedrijfsmerk
? Corporate personality voor je bedrijfsmerk
? Freelancer voor je persoonlijke merk
Iets lastiger wordt het wanneer je wilt weten hoe je je eigen merk inzet wanneer je als werknemer niet alleen je bedrijfsmerk, maar ook je persoonlijke merk (we hebben het immers over personal branding, nietwaar?) wilt communiceren. Hoe verpak je jezelf online? Heb je een apart visitekaartje? Veel marketingcommunicatieprofessionals weten het merk van het bedrijf waar ze voor werken goed te positioneren, maar hebben er moeite mee zichzelf te profileren. Terwijl een goede online propositie een grotere kans biedt om te worden uitgenodigd voor een sollicitatie, nu of in de toekomst.
Deskundig zijn in je werkveld is niet voldoende
Zoals Prof.dr. Hubert Rampersad zegt: “Goed en deskundig zijn in uw werkveld is niet voldoende. Het is tijd om serieuze inspanning te gaan steken in het ontdekken van uw authentieke personal brand. Iedereen heeft een personal brand, maar de meeste personen zijn zich hier niet van bewust. U moet uw brand en de boodschap die het brengt effectief managen en beïnvloedden hoe anderen u ervaren. Dit zal u helpen actief te groeien en uzelf te onderscheiden als een uitmuntende professional.”
Hij heeft uiteraard gelijk, het hebben van een personal brand is tegenwoordig steeds belangrijker. Vooral in de online en vooral ook individuele wereld van vandaag. Een bedrijfsvisitekaartje en goed gestreken pak alleen zijn niet langer voldoende. Mensen werken niet langer veertig jaar voor hetzelfde bedrijf. Je moet als persoonlijkheid gevonden kunnen worden. En niet alleen in het telefoonboek die gebruikt wordt om het bijzettafeltje te ondersteunen. Personal branding is ‘de sleutel tot persoonlijk succes’, het is ‘een strategie’.
Tips voor efficiente personal branding voor iedereen
Op het internet zijn honderden, zo niet duizenden artikelen en lijstjes met tips te vinden (wees jezelf, wees relevant, wees geduldig, specialiseer jezelf, schrijf blogs, wees zichtbaar), daar zal ik in dit artikel niet verder op ingaan. Wel wil ik graag een kort stappenplan doorlopen. Deze roept vast meer vragen op dan het beantwoordt, maar ik heb nooit gezegd dat personal branding gemakkelijk is!
Ontdek je personal brand
Bedrijven en freelancers schrijven beleidsplannen, ondernemingsplannen, communicatieplannen en tegenwoordig ook social mediaplannen, dus waarom zou je dat als profesional niet ook doen? Wat zijn jouw persoonlijkheid, karakter, waarden en ambities? Je visie, missie en ontwikkelingsmogelijkheden? Wanneer je weet waar jij als persoonlijkheid voor staat, ben je al een stuk dichterbij het ontdekken van jouw persoonlijke merk. Wat wil je bereiken? Wat wil je de rest van je leven doen? Wat zijn je doelen? Wie ben je? Wat kun je?
Creëer je personal brand
Wanneer je weet hoe jezelf als professional aan de wereld wilt presenteren, is het tijd om deze de wereld in te brengen. Belangrijk daarbij is dat je hierin consistent bent. Bekijk dus alle online profielen die je al hebt en sluit deze op elkaar aan. Maak alles zichtbaar wat je doet, weet en kunt, bijvoorbeeld met een online cv, een website, blogs en je aanwezigheid op sociale netwerken. Mensen moeten kunnen zien waar jij voor staat en waar je het beste in bent. Uiteraard noem je je huidige werkgever, maar richt je de aandacht vooral op jezelf.
Onderhoud je personal brand
Je moet vasthoudend zijn. Want net als alles in marketing- en communicatieland geldt dat je aan je personal brand moet blijven werken, alles kost tijd. Je merk heeft tijd nodig om te groeien, je moet in jezelf geloven en geduldig zijn. Wanneer je je online profielen en informatie bijhoudt, weet je zeker dat er geen kansen aan je voorbij gaan. Denk er wel aan dat personal branding verder gaat dan dan alleen de online variant. Want ook al zijn visitekaartjes en een net gestreken pak alléén niet voldoende, ze horen wel degelijk nog steeds bij het (jouw) totaalplaatje.
Heb jij als marcommer in loondienst al een personal brand voor je persoonlijkheid?