Netwerkorganisatie 3.0?
Steeds meer organisaties transformeren van een traditionele manier van werken naar een ‘nieuwe’ manier van werken: netwerken. De betekenis van een netwerkorganisatie zoals wij die op dit moment kennen hamert vooral op het co-creëren, vrijheid in het indelen van je uren, het hebben van een kennisintensieve organisatie en het in dialoog gaan met de consument. Maar we zijn al een tijdje op weg naar het zogenaamde Web 3.0. Wat heeft dat voor invloed op de netwerkorganisaties? Ikzelf heb hier geen antwoord op, maar samen met u wil ik toch een poging wagen.
We worden met zijn allen steeds socialer, kennis is niet langer macht. Délen, daar gaat het om tegenwoordig. ‘You are what you share’. Zo is het bij personen zoals jij en ik, maar ook bij organisaties die willen meegaan met de tijd. Ook zij moeten zorgen dat ze steeds dichter bij de samenleving terecht komen. De bakker op de hoek werkt al 100 jaar volgens dit principe: direct contact met de consument. Maar bedrijven als Philips en Bol.com hebben geen winkeltje op de hoek, zij moeten via andere kanalen in contact komen met de consument.
Niet alleen extern, maar ook binnen de organisatie brengt dit veranderingen met zich mee. Afdelingen hebben hun eigen kantoor, verdieping of soms zelfs locatie. Hoe zorg je ervoor dat ook zij volgens het ‘nieuwe werken’ met elkaar gaan samenwerken? Communiceren zij alleen met elkaar en/of met de persoon die weer boven hun staat, of ook naar buiten toe? Heeft de afdeling Verkoop ook toegang tot het algemene Twitter account van het bedrijf, of krijgen zij elke dag een heel dossier aan uitgeprinte tweets van de afdeling Communicatie met vragen die zij zelf niet konden beantwoorden?
Joris Merks van Google heeft in een interview met Marketingfacts als eens uit de doeken gedaan wat Dialogue Marketing behelst, en wat vooral niet. De consument bepaalt in hoeverre hij of zij in contact wil staan met een merk of organisatie. Communicatie dus, waarbij de klant de touwtjes in handen heeft met betrekking tot het medium en het tijdstip. Daar moet de organisatie dus ook op ingericht zijn. Van 9 tot 5 bereikbaar zijn voor de klant is niet meer van deze tijd, en ook het antwoordapparaat wordt niet meer ingesproken als men ook via Twitter of een ander platform vragen of opmerkingen kan insturen.
Dit zijn kleine fragmenten van hoe de zaken er nu voor staan, maar welke kant gaan we nu op? Zit de consument te wachten op een 24-uurs economie? Maar of organisaties zelf er ook zo over denken is nog maar de vraag. Bottom-line van dit artikel is eigenlijk: hoe ziet de netwerkorganisatie 3.0 er volgens u uit?