Vier goede redenen om je tweets niet af te schermen

14 september 2011, 03:46

Regelmatig kom je nog Twitteraccounts tegen die afgeschermd zijn. Als je Twitter alleen wilt gebruiken om te communiceren met je vrienden, kan ik me dat voorstellen.

Maar wanneer je Twitter zakelijk in wilt zetten, is dat absoluut niet slim. Het is een eenvoudige instelling met “grote” gevolgen. Onder settings/instellingen vind je een vinkje om het afschermen in- en uit te schakelen.

In dit artikel lees je vier goede redenen om je tweets niet af te schermen.

Er zijn een paar belangrijke redenen waarom je als ondernemer, freelancer of bedrijf je tweets niet af zou moeten schermen;

  • Hashtags;
  • Vindbaarheid;
  • Retweets;
  • Status.

Hashtags

Hashtags (“hekjes”) zijn een handig hulpmiddel om een onderwerp aan je tweet mee te geven. Helaas nog veel misbruikt, maar dat is een andere discussie. Door middel van Twitter Search zijn je tweets makkelijk terug te vinden als je gebruik maakt van de juiste hashtags. Een goed voorbeeld hiervan is #durftevragen.

Als je tweets zijn afgeschermd, komen je tweets niet terug in Twitter Search.

Vindbaarheid

Tweets worden geïndexeerd door zoekmachines. Dit betekent dat elke tweet als pagina wordt opgenomen in de zoekresultaten. Het is dus mogelijk én aannemelijk dat je gevonden wordt op woorden die je in tweets gebruikt hebt. Een ideale manier om nieuwe geïnteresseerden te trekken.

Als je tweets zijn afgeschermd, kunnen ze niet geïndexeerd worden door zoekmachines.

Retweets

Door het verkrijgen van retweets wordt het bereik van je tweets vele malen vergroot. Elke retweet betekent vaak een verdubbeling van het bereik. Afhankelijk van het aantal volgers van de retweeter natuurlijk. Deel je interessante info, dan is de kans op een retweet groot.

Afgeschermde tweets kunnen niet worden geretweet door je volgers. Je zult dan dus geen nieuwe mensen bereiken.

Status

Twitteraars kunnen op basis van je tweets opmaken op welke gebieden jij een “expert” bent. Kom je op een afgeschermd profiel, dan zie je geen tweets. Hier heb je eerst toestemming voor nodig van de twitteraar. En dat is een extra drempel.

Het is daarom moeilijker om een grotere groep relevante volgers op te bouwen met een afgeschermd profiel.

Wat vinden jullie, wel of niet afschermen?

Gijs Heerkens
Internetondernemer bij internetondernemer

Gijs Heerkens (1983) is een Nederlandse internetondernemer. Gijs is continu op zoek naar op te zetten innovatieve internetconcepten, waarin automatisering en uitbesteding centraal staan. Een voorliefde voor ondernemerschap, meer dan 5 jaar ervaring in online marketing en een Bachelor of Commerce-diploma zijn hiervoor de perfecte basis.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Henk

    Een twitter account moet je gewoon open zetten voor iedereen.

    Als je niet wilt dat mensen bepaalde dingen over je willen weten dan moet je er niet over tweeten.

    Wat ik vaker zie in de de praktijk is dat mensen 2 accounts hebben. 1 zakelijke twitteraccount wat open staat voor iedereen en 1 twitteraccount wat meer prive gericht is.


    14 september 2011 om 05:03
    RobBruyn

    Niet afschermen natuurlijk.

    Ik vind Twitter ook niet het medium voor privé (lees: afgeschermde) boodschappen. Daar gebruik ik facebook, mail, sms, whatsapp voor. En Twitter heeft daar ook de Direct Message functie voor.


    14 september 2011 om 05:15
    postma

    Hoe weet je nu of iemand een twitteraccount zakelijk gebruikt als het is afgeschermd? Heb je voorbeelden?


    14 september 2011 om 12:47
    media

    @jwalphenaar: google indexeert toch nog steeds (beperkt) tweets? Je hebt idd gelijk dat ze niet meer alle tweets indexeren!


    14 september 2011 om 13:04
    ralph

    Zeer actueel allemaal en mijn mening stel ik zoveel mogelijk bij met de nieuwste ontwikkelingen.

    Tegenwoordig werk ik als restaurant manager en kan ik social media goed gebruiken.

    Echter in 2002 deed ik mee met een pilot over de invloeden van internet op kinderen en hun ouders dan de HAN in Nijmegen. Hiervoor schreef ik een logboek. Na de cursus hield ik geocities (het platform waar dit ‘blog’ opgemaakt werd), nog wat bij maar uiteindelijk werd het opgeheven. Wat schetst mijn verbazing laatst, de site is gemirrord…

    Wel blijkt dat veel onderwerpen nog actueel zijn. Zeker hoe ouders samen met hun kinderen hier over moeten omgaan en hoe de digitale media ingezet kan worden als hulpmiddel bij het leren.

    Wie weet interessant om eens door te kijken hoe een student in 2002 hier tegen aan keek. En je ziet het informatie blijft vindbaar…


    14 september 2011 om 13:33
    André Scholten

    Of je een account wel of niet open moet zetten hangt toch helemaal van je doel af? Is je account om te socializen met een selecte groep vrienden, of om kennis te verspreiden onder grote groepen aanhangers.

    Helaas kent Twitter nog geen mogelijkheid om te kiezen met wie je een tweet deelt (zoals google+ circles). Dus wanneer je onderscheid wil maken zit je al snel vast aan meerdere accounts.


    15 september 2011 om 03:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!