Nieuwe strategie van Hyves: van sociaal netwerk naar contentplatform
Hyves heeft vanochtend haar nieuwe strategie aangekondigd. Het sociale netwerk van eigen bodem evolueert naar eigen zeggen van sociaal netwerk naar contentnetwerk. Op de homepage was er al prominent aandacht voor hot topics, maar Hyves zal deze gesprekken meer gaan “faciliteren, verrijken en aanjagen”. Aanvullend wat er speelt bij vrienden, kun je nu als gebruiker meepraten over dat wat er speelt in Nederland. Het idee is dus om gesprekken met vrienden te combineren met content/nieuws op nationaal niveau. Praktisch gaat dit betekenen dat Hyves content in de vorm van tekst, foto en videomateriaal, polls, etc gaat toevoegen aan de bestaande gesprekken tussen Hyvers.
Eén van de onderdelen waarmee dit gebeurt is een samenwerking met de Sp!ts. Hiermee kan er een redactionele laag worden toegevoegd aan wat er speelt in Nederland. Dit is een logisch vervolg van de overname door TMG, aldus Hyves. De belangrijkste redactionele pijlers zijn nieuws, sport en entertainment.
Achtergrond
Hyves zit in Nederland al enige tijd aan de top van zijn kunnen van betreft adoptie. Het sociale netwerk staat al lange tijd op 9,7 miljoen Nederlandse leden. Al enige tijd is het aantal unieke bezoekers in in Nederland dalende. Twee maanden geleden werd Hyves als grootste sociale netwerk in Nederland gepasseerd door Facebook. Volgens cijfers van comScore ontving Hyves in augustus 7.176.000 unieke bezoekers, Facebook deed het diezelfde maand met 7.680.000 unieke bezoekers.
Wel spenderen Hyves bezoekers gemiddeld meer tijd op de site dan bezoekers van Facebook. In augustus bleven Hyves bezoekers (248,5 minuten) 1,5 keer zo lang op de site als bezoekers van Facebook (166,5 minuten).
Meerwaarde?
De meerwaarde van Hyves zit hem in zijn Hollandse roots en kan daarmee dus sterke lokale relevantie bieden. Tegenover Emerce zegt CEO Marc de Vries: “Hyves heeft deze koers ingezet vanuit onze kracht als Nederlands grootste vriendennetwerk en vanuit de behoefte die er bestaat bij onze leden. Met de focus op relevante contacten zetten we een nieuwe stap in de toekomst van sociale media, waarbij het draait om onderlinge verbondenheid”. In feite komt dan dus de content centraal te staan, en daarom heen valt het sociale netwerk. “We brengen verdieping en verbinden mensen door relevante discussies met anderen”…“Het gaat immers niet alleen om hoeveel vrienden je hebt, maar om (alle) betekenisvolle contacten.”
De lokale relevantie stelt het sociale netwerk in staat om bijvoorbeeld al voordat iets een veelbesproken onderwerp wordt er op in te spelen. “We gaan meer content integreren en discussies clusteren. Op zo’n manier willen we gebeurtenissen en evenementen langer laten duren.”…“Om een voorbeeld te geven. Als het Nederlands elftal volgende week speelt, kunnen we daar nu al over gaan berichten. Net voor en tijdens de wedstrijd zelf kunnen we ervaringen van de fans belichten en in de dagen erna nog verder doorkletsen.”
Nieuw design
Ook het design van Hyves heeft een opknapbeurt gekregen. Belangrijkste wat direct opvalt is dat het Hyves geel is vervangen door oranje, om zo de binding met Nederland te versterken. Het nieuwe design wordt vandaag langzaam uitgerold. Hier alvast een screenshot gemaakt door Hidde Tuinstra:
Wat denk jij van de nieuwe strategie? Maken ze goed gebruik van de lokale relevantie & roots, of denk je dat op termijn de focus op content belangrijker gaat worden dan het sociale aspect? Kan Hyves op zich zelf bestaan naast Facebook?
Ha Frank: dit zijn oude screenshots, het heet nu nml Nu & Straks 🙂
@hidde thanks, heb ’t nieuwe screenshot er zojuist bij geplaatst!
Echt heerlijk hoe er gepraat wordt over Hyves op Twitter nu. Zou bijna even langs de supermarkt rennen om een goudgele pilsener te halen, *plop* en genieten maar.
Ik mis een zoekfunctie binnen Nu & Straks!
Het is interessant om te zien hoe hyves zich ontwikkelt. De teller staat natuurlijk al een tijdje op 9.7 miljoen, maar t.o.v. MySpace probeert Hyves mijn inziens met een duidelijke strategie zich te onderscheiden van de ‘rest’.
Wel ben ik benieuwd hoe de ’time on site’ is berekent. Hyves is bij mij altijd veel langzamer gebleken dan facebook qua snelheid en daarbij heb ik bij Facebook direct toegang tot meer ‘data’ van mijn vrienden op mijn eigen wall. Ik kan me niet indenken dat mensen ‘bewust’ meer tijd besteden op Hyves dan op Facebook, anders dan dat Hyves gewoon langzamer is en de mogelijkheden dus meer gefragmenteerd.
Maar, wel interessant om te zien waar Hyves naar toe gaat de komende jaren, zowel qua strategie als marktaandeel.
Ik geloof Hyves wel als ze zegt dat het een logische stap is binnen de ontwikkelingen van Hyves. Er zijn wel een paar zaken die ik mij afvraag. Is het inderdaad zo he Hyvers ook meer om content gaat? Ik zie om mij heen wel een verschuiving van sociaal naar content ontstaan, maar dat lijkt me ook logischer in B2B sferen.
Op sociaal gebied zullen ze het toch wel gaan afleggen tegen Facebook, dus opd ie manier onderscheid Hyves zich wel. Alleen of de doelgroep daar belang bij heeft…
Content is zeker een mooie aanvulling, natuurlijk jammer dat het de Spits is met hun kwaliteitscontent. Grote vraag voor mij is of nu de conversatie of de content centraal staat? Geloof zelf wel dat de conversatie centraal moet staan, dat is uiteindelijk waar het mensen om gaat…
@Johan
Ik denk dat juist niet de conversaties centraal staan maar juist interesses. Mensen groeperen zich online rondom interesses. Dat heeft Hyves volgens mij goed begrepen. Waar ik nieuwsgierig naar ben, is wat de hardcore Hyves-gebruiker van deze veranderingen vindt. Veranderen is en blijft moeilijk voor mensen, is ook te zien aan de Tweets nu. Al moet je vooral niet oordelen op basis van het online sentiment net na lancering maar moet je iets meer rust nemen om te zien wat er gebeurt. Wat ik zelf erg kan waarderen is dat Hyves niet stilzit en zich niet zomaar in de hoek laat drukken door Facebook. leuk om te zien.
gezien alle klachten,van de hardcore gebruiker,en heel veel wat niet meer kan!
maar nog meer frustatie over de oneindige pols!
ze hebben zich “zelf de strop om gedaan “
denk dat deze vernieuwde hyves geen lang leven is beschoren
waarom kom ik niet meer in hyves zonder google groome te gebruiken, kan niet inloggen en heb er zeer dierbare vrienden/familie, waardeloos is dat
hoop gauw op en antwoord
Zeer goed (of enige keus) om te richten op je talent (netwerken, verbinden, Nederland). Hiermee onderscheid je je van FB.
That’s a quike-wittcd answer to a difficult question
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!