Nieuw: Real Time dashboard in Google Analytics

29 september 2011, 15:57

De ene nieuwe functie na de andere vliegt je om de oren. Vandaag komt Google met het nieuws naar buiten over het nieuwe Real Time Dashboard. Deze geeft je inzage in wat er op dit moment op je website gebeurd:

In dit voorbeeld zijn er 32 bezoekers op de site aan het rondkijken. Anders dan de normale definitie van een bezoek binnen Google Analytics eindigt een bezoek in dit dashboard al na 5 minuten inactiviteit. In de normale rapportages is dit (als je het niet aangepast hebt) 30 minuten.

De 2 staafgrafieken rechtsboven laten van links naar rechts het aantal bezoeken zien per minuut en per seconde. Real-time worden ze bijgewerkt tot het actuele aantal met een vertraging van 1 tot 1,5 seconden. Daaronder staan 2 tabellen die ongeveer om de 5 seconden bijgewerkt worden. Je ziet de rijen die bezoek verliezen/winnen even rood/groen oplichten.

Er zijn op dit moment 7 zaken die real-time gerapporteerd worden:

  • Het aantal actieve bezoekers
  • Het aantal pageviews per minuut en seconde
  • Het aantal bezoekers en paginaweergaves per pagina
  • Het aantal bezoekers per verwijzende site
  • Het aantal bezoekers per verkeersbron
  • Het aantal bezoekers per gebruikt zoekwoord
  • Het aantal bezoekers per geografische locatie (met een Google Earth visualisatie)

Dit dashboard staat eigenlijk helemaal los van de rest van Google Analytics. Deze haalt rechtstreeks zijn data uit de database om het te kunnen tonen. Segmenteren in dit dashboard kan bijvoorbeeld niet. Ook werken profiel filters niet, alleen het totaal wordt gerapporteerd.

In de afgelopen weken heb ik het dashboard veelvuldig gebruikt, en zelfs op een site met 250 pageviews per seconde en 6000+ actieve bezoekers werkt het soepel.

Wat zijn de voordelen van een real-time dashboard

  • Je kunt direct het effect zien van een campagne zoals een nieuwsbrief. Heeft het veel impact en landen mensen niet allemaal op een 404 pagina.
  • Je kunt zien wat een populair artikel aan bezoek oplevert. Tot op heden gebruikte ik zelf een klein betaald pakketje wat mij die real-time gegevens kon leveren, dat hoeft dus niet meer.
  • Iemand?

Wederom een welkome functionaliteit die naar verwachting binnen enkele weken bij iedereen in het account aanwezig is. Hij is te vinden in het topmenu onder de “dashboards” knop (die binnenkort “home” heet).

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Henk Jansen

    “Hij is te vinden in het topmenu onder de “dashboards” knop (die binnenkort “home” heet”)”

    Ik zie het nog niet staan of ben ik nog niet wakker?


    30 september 2011 om 05:33
    André Scholten

    Als je 1 zin terug kijkt 😉 Binnen enkele weken zou je er bij moeten kunnen.


    30 september 2011 om 05:44
    Henk Jansen

    Zoals ik al vermoedde nog niet wakker en nog geen koffie gehad…. 😛


    30 september 2011 om 05:57
    Max van Beek

    Mensen die dit al hebben? Weet niet hoe snel ze mensen keuren die zich hebben aangemeld voor het versneld verkrijgen van deze realtime statistieken.


    30 september 2011 om 07:33
    Koffievergelijk.nl

    Gebruikte eerder Getclicky op http://www.koffievergelijk.nl, omdat je hiermee ook real-time kon volgen wat een bezoeker op je website doet. Je kunt zien waar en bezoeker zich op de site bevindt, waar hij vandaan komt, welke stap in afrekenproces etc. Maar het leverde ook wel snelheidsvertraging voor de klant op de site op.

    Zou mooi zijn als Analytics in de toekomst ook zover gaat, alles in 1 krachtig pakket. (en als ze dan toch bezig zijn ook mogelijkheid om filmpje’s op te nemen van wat een klant doet (zodat je later de stappen kunt terugkijken?)


    30 september 2011 om 18:28
    André Scholten

    @koffie: in feite heeft Clicky ook een asynchroon meetscript, dus dit zou geen merkbare vertraging mogen opleveren.


    30 september 2011 om 18:31
    Paul Christian

    Gaaf initiatief en zeker een stap vooruit! Ik weet dat Google er zelf baat bij heeft maar het feit dat zoiets als Analytics gratis is, is toch iets om zeer dankbaar voor te zijn.


    31 januari 2012 om 12:45
    Simon

    Wij gebruiken het voor onze site http://www.bobplaza.com wel interessant om te zien wat er realtime gebeurt, maar of het nou echt iets voor ons toevoegt?


    28 maart 2012 om 11:07
    Nizar Abdat

    hoi,

    Weten jullie misschien dat we de API van deze realtime op eigen dashboard kunnen implementeren? Zo ja, graag hier meer inputs. Bijvoorbaat dank.

    Met vriendelijke groeten,

    Nizar


    21 augustus 2012 om 11:50
    andrescholten

    Helaas, dat kan nog niet, de realtime data zit vooralsnog niet in de API.


    21 augustus 2012 om 20:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!