Landingspagina’s: size does matter

10 oktober 2011, 07:00

Als marketeer wil je succes. Het liefst ieder bezoek direct een aankoop of een inschrijving. Dat gaat helaas niet lukken, maar we kunnen er wel voor zorgen dat er zo min mogelijk drempels zijn op weg naar een succesvolle conversie.

Uitgebreide analyse van landingspagina’s

Eloqua analyseerde in de afgelopen drie maanden 1500 formulieren en de bijbehorende conversies. Het waren hoofdzakelijk landingspagina’s of “squeeze pages”. De bezoekers die daar komen hebben al een mate van interesse (en dus hogere kans op conversie).

Gezond verstand zegt: hoe minder velden in een formulier, des te beter. Minder velden betekend minder ‘wrijving‘ en verlaagt de drempel om het formulier helemaal in te vullen. Het wordt makkelijker. Maar als marketeer wil je tegelijk ook die (profiel) informatie verkrijgen. Een afweging tussen hoeveelheid informatie die je krijgt en de hoeveelheid aanmeldingen.

Vijf tot tien velden: 40% conversie

We zien dat er 16 procentpunt verschil is tussen een formulier met 2 en een formulier met 15 velden. Het grootste deel van de formulieren heeft 5 tot 10 velden en rond de 40% conversie. Gemiddeld vullen vier van de tien bezoekers het formulier dan ook helemaal in.

Het type landingspagina is van invloed

Ook het type formulier is van invloed is op het aantal velden dat je kunt vragen. Een formulier voor een trial heeft weinig drop off tot ongeveer 8 velden. Formulieren voor een download kunnen tot 11 vragen stellen voordat er een duidelijke vermindering is, maar bij registratieformulieren voor webinars is korter zeker beter, na 5 velden begint de conversie terug te lopen.

Meer vragen over meer vragen

Dit onderzoek naar aantal formuliervelden roept meer vragen op dan het beantwoordt. Welke velden werden gevraagd? Maakt het verschil per industrie? Vallen de goede of slechte leads af door een lang formulier? Is de verzendknop niet van groot belang? Gaat het om toevallige (be)zoekers of trouwe klanten? Welke type invulvelden worden gebruikt (vinkvakje, dropdown, vrij in te vullen)?

Die vragen zijn van even groot belang zodra je je eigen, optimaal converterende formulier gaat samenstellen. Het aantal velden is daarbij zeker niet de enige factor. Een gestroomlijnd formulier maakt het invullen zo gemakkelijk mogelijk of dremelvrij”.

Tips voor een gestroomlijnd formulier:

Vul velden alvast voor de gebruiker in, als je de gegevens (zoals bijvoorbeeld emailadres) al weet.

Vraag niet alles tegelijk, maar verspreidt de vragen en leer meer van de klant in de loop der tijd

Wees duidelijk, met een duidelijke titel boven het formulier en duidelijke tekst naast de velden en bij foutmeldingen

Een clean design, alles dat overbodig is mag weg, inclusief de websitenavigatie

Houdt het formulier kort, niet alleen het aantal velden, maar ook de hoogte van het formulier telt.

Controleer de invoer, dit voorkomt fouten en kan dynamisch tijdens het invullen van het formulier en dat is veel gebruiksvriendelijker.

Tools om te testen

Je kunt verschillende formulieren testen en kijken welke (combinatie van formulieronderdelen) het beste werkt. Als dit niet met je eigen statistieken programma of Content Management Systeem (CMS) kan, zijn er ook specifieke tools beschikbaar zoals Google website optimizer, unbounce en visual website optimizer

Dus denk de volgende keer ook aan het optimaliseren van je formulier, inclusief het aantal velden.

Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten. Een van de "50 Online Marketing Influencers to Watch" van Entrepreneur.com Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers. Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie
Tags

4 Reacties

    Steven Fockema Andreae

    Hi Jordie,

    Ik mis het stukje mobiel in je verhaal. Een landingspagina geoptimaliseerd voor mobiel lijkt mij ook een must, daar steeds meer email op mobiel worden geopend en gelezen en daarnaast komt al bijna 10 van de search via mobile devices. Hoe ga in dit geval om met landingspagina’s?


    10 oktober 2011 om 07:57
    Marco Bouman

    Hai Jordie, als ik het goed begrijp heb je het hier niet zozeer over de landingspagina, alswel over de uiteindelijke call to action: een webformulier.

    Mijn ervaring is zoals je zelf al aanhaalt… hoe minder hoe beter. Dit gaat ten koste van de marketinginformatie… Maar zeker bij leadgeneration of B2B formulieren (behorende bij landingspagina’s) kan deze informatie ook in een later stadium gewonnen worden.

    Dus ik zeg: houd het kort!

    Groet,

    Marco


    15 augustus 2012 om 17:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!