T-Mobile beloont delen via Facebook

14 oktober 2011, 07:30

Het online bestellen van een nieuwe smartphone is voor velen een gelukzalig moment. Anno 2011 deel je dit natuurlijk via een sociaal netwerk. Sinds augustus is T-Mobile daarom gestart met een geheel nieuwe functionaliteit in het kader van ‘Life is for Sharing’. Wanneer je een telefoon deelt via b.v. Facebook en 1 van je vrienden koopt naar aanleiding daarvan een telefoon, dan word jij er voor beloond.

Hoe werkt het?

Net als vele andere sites biedt T-Mobile al langere tijd de mogelijkheid om bepaalde pagina’s van de website te delen op één van de sociale netwerken (Facebook, Twitter, Hyves). Vanaf nu is het echter ook mogelijk om de zojuist gekochte telefoon te delen via Facebook en daar zelfs eventueel geld mee te verdienen.

Wanneer één van de Facebook-vrienden via de wall-post ook een product bij T-Mobile bestelt, krijgt de klant een vergoeding voor het aanbrengen (“member-get-member”). Om aanspraak te maken op de vergoeding dient de klant zich hiervoor wel aan te melden bij een derde partij (Nextwidgets) die de registratie van orders en uitbetaling faciliteert. De vergoeding voor een door T-Mobile goedgekeurde order bedraagt € 35.

Eerste resultaten

Naar mijn weten is T-Mobile in Nederland de eerste adverteerder die dit op deze wijze aanbiedt. Naast dat het natuurlijk handig is voor de consument om direct vanaf de bedankpagina te kunnen delen, levert het T-ook een plaats in de Facebook time-line van nieuwe klanten op. De eerste reacties van nieuwe klanten zijn erg positief en in de eerste maanden staat de teller al op enkele honderden nieuwe klanten die hun aankoop gedeeld hebben en ingeschreven via het Nextwidgets systeem. Verdere cijfers kunnen niet gedeeld worden.

Volgende stappen

Op dit moment is deze functie alleen nog beschikbaar voor mensen die nog geen klant zijn. In de komende tijd zal deze feature verder geoptimaliseerd worden en ook aangeboden worden aan huidige klanten van T-Mobile bij verlengen met een nieuw toestel. Ook zal er overwogen worden om de vergoeding te vertalen naar een bepaalde korting op de factuur of loyalty punten.

Zie onderstaande flow om een indruk te krijgen hoe Facebook wordt inzet als kanaal voor ambassadeurs.

Wat vinden jullie van dit concept?

Leon Gerrits
Principal Consultant bij CACI Digital

Leon is een marketeer met ruime ervaring op alle digitale vlakken, zowel aan adverteerderszijde (T-Mobile) als aan bureauzijde (Tradedoubler, Yieldr). Hij werkt als Principal Consultant voor CACI Digital, een onafhankelijke digital consultancy. Leon is een expert op het gebied van affiliate marketing, zoekmachine-marketing en programmatic display advertising. Leon zet zijn kennis en ervaring in om bedrijven zoals Fox Networks, RTL, Sky, Unive en Vodafone onafhankelijk te adviseren hoe zij hun online omzet kunnen laten groeien.

Categorie
Tags

8 Reacties

    yoshituk

    “Verdere cijfers kunnen niet gedeeld worden.”. Juist deze cijfers zijn relevant op een blog voor marketeers. Nu is het meer een advertorial naar mijn mening.

    Gr.


    14 oktober 2011 om 07:39
    GianluigiCuccureddu

    GiffGaff in de UK is ander leuk voorbeeld. Zij doen soortgelijke dingen waarbij klanten andere klanten kunnen aanbrengen en beide er vervolgens van profiteren.

    GiffGaff en T-Mobile voorzien het platform (telefoon, communicatie) en laat de klant -meer en meer- hun eigen waarde creëren.


    14 oktober 2011 om 08:08
    Wouter

    Deze manier van het belonen van gebruik van share-buttons is striks verboden volgens de Facebook policy.

    “You must not incentivize users to use (or gate content behind the use of) Facebook social channels, or imply that an incentive is directly tied to the use of our channels.”

    Is het bekend of T-mobile/Nextwidgets een deal met Facebook heeft hiervoor? Of nemen ze het risico op sancties als het verwijderen van de fanpage op de koop toe?


    14 oktober 2011 om 09:33
    sjongsma

    Hm, social affiliates. Interessant! Vraag me wel af wat jullie doel is geweest met deze campagne / actie. Het lijkt me niet dat jullie dit gedaan hebben voor de brand van T-Mobile. De enige reden waarom ik dit zou doen, is voor die 35 euro. Ik krijg geen extra sympathie voor het merk zelf. Ik zie wel de voordelen van T-Mobile op het vlak van verkoop (je gunt het een vriend misschien eerder?) en natuurlijk social links.

    Dus ik ben wel benieuwd wat de doelstelling van deze campagne is.


    14 oktober 2011 om 09:59
    DannyOosterveer

    Oei. Dat kan best wel een probleem gaan vormen inderdaad. Wat ik zo hier en daar hoor worden die regels echter pas geforceerd na klachten van anderen. Daarom dat vele Facebook prijsvragen die de regels niet volgen ook blijven bestaan. Alleen als er een concurrent opstaat…


    14 oktober 2011 om 10:14
    Patrick Wessels

    Dat is een behoorlijk intessante ontwikkeling. Los van het feit dat het weer wat nieuwe businessmodellen op kan leveren voor de slimme jongens onder ons zou het wel eens een stap in een nieuwe richting kunnen betekenen voor de affiliate-wereld. Hebben ze er ineens een berg sociaal werk bij te verzetten. Blijf het zeker volgen.


    14 oktober 2011 om 13:06
    Ronald Wassenaar

    Wie wil zien wat de engine is achter deze ontwikkeling bij T-Mobile, gaat naar http://www.nextwidgets.com.Overigens is T-Mobile de eerste Nederlandse partij die FaceBook affiliation (NextShare) toepast. Score Jeans is de volgende. Elders in NL, Europa en USA zijn er momenteel diverse (grote) eCommerce spelers of uitgevers die dit nu actief oppakken of er serieus over nadenken.Dat geldt zeker ook voor de transactional advertising opties die worden geboden door NextWidgets.


    16 oktober 2011 om 19:12
    Rob Simons

    De gedachte van @wouter hierboven schoot mij eigenlijk ook meteen door het hoofd. Mag dit wel volgens de Facebook TOS? Leon, jullie hebben dit bij T-Mobile waarschijnlijk wel uitgezocht, hoe zit het precies?

    Verder heb ik toch een beetje een dubbel gevoel bij dit soort acties.

    Aan de ene kant begrijp ik het als marketer heel goed dat een merk zich via allerlei wegen in de sociale kijker wil spelen. En zie ik ook wel in dat degene die de nieuwe telefoon heeft gekocht dit hoogstwaarschijnlijk toch al ging delen via Facebook, maar aan de andere kant zit ik als vriend van die persoon niet te wachten op berichtjes die een duidelijk promotioneel karakter hebben.

    Nu valt dat in het geval van T-Mobile inderdaad nog wel mee, maar dat is subjectief. Waar trek je de grens…


    24 oktober 2011 om 07:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!