Aandacht moet je verdienen
Hij reed 13.000 km dwars door Europa. Om te spreken met oprichters, marketing managers en CEO’s van merken die het verschil maken. Met een flinke bagage als merkexpert en een rijke inzet van social media ging Martijn Arets in zijn VW T2 bus op pad. Over zijn verhalen schreef hij het boek Brand Expedition, die in januari in het Engels verschijnt. Een rijke bundel van interviews met inspirerende mensen achter merken als Adidas, Alessi, Lego en Innocent. In deze SparkCast vertelt Martijn over zijn avontuur, de ups en downs, mooie uitspraken en verrassende ontdekkingen.
Martijn is sinds zijn boekpublicatie een bekende bij Marketingfacts. En niet alleen bij ons, maar ook bij vele andere media. Martijn genereerde meer dan een miljoen aan verdiend bereik door zijn uitgekiende sociale media strategie. Het leuke is dat hij blijft innoveren. In januari 2012 komt de Engelse vertaling van zijn boek op de markt. Als kickoff probeert Martijn om de fans van de merken die hij heeft bezocht, te mobiliseren om (een gedeelte) van het hoofdstuk van hun favoriete merk voor te lezen voor hun webcam. Het resultaat moet leiden tot het eerste online video voorleesboek ter wereld. Via Youtube. Ik denk Martijn een goede kans gaat maken. Waarom? Omdat de 20 merken die hij heeft bezocht al zo’n slordige 45 miljoen fans hebben op Facebook. En volgens Martijn heb je duizend man nodig om het voorleesboek te realiseren. Dat is een zeer conservatieve conversie van 0,002%. Een waardeloze banner klikt nog beter.
Een paar weken geleden veraste hij door zijn de financiering van zijn Engelse uitgave te crowdfunden. Zijn doel: binnen 8 weken duizend aandelen van zijn nieuwe boek te verkopen. Kosten: € 20,- per aandeel. Vanzelfsprekend krijgen aandeelhouders zijn nieuwe boek en delen in het rendement. Hij bracht zijn aandelen symbolisch naar Beursplein 5 en haalde hiermee BNR. Geweldig!
Martijn is voor mij het protype voor de nieuwe ondernemer. Slim, eigenwijs en vindingrijk. Reden genoeg om hem even in het zonnetje te zetten bij M!. En oh ja, ik heb hem ook nog geïnterviewd. Maar dat is alweer een tijdje geleden.
Martijn verteld in deze SparkCast over zijn avontuur door Europa. Voor degenen die nog niet hebben gehoord van het project; het was een hele operatie. Soms waren drie e-mails genoeg, soms had hij 20 telefoontjes nodig om iemand te spreken. Maar uiteindelijk lukte het Martijn om de juiste mensen achter de camera te krijgen om hun merkverhaal te delen.
Via Linkedin ondervroeg hij zijn netwerk naar de merken die hij moest gaan interviewen. Eenmaal met de juiste persoon aan tafel, ondervroeg hij primair om verleden, heden en toekomst van het merk. Dan krijg je veel los. Ook bij een merk als Lego wat openlijk toegeeft veel te arrogant te zijn geweest.
Uiteindelijk heeft Martijn een interactief boek gemaakt. Met QR codes, verwijzingen naar Youtube, video’s van de geïnterviewde mensen en merken. Die roepen dat ze heel authentiek zijn en bij kennismaking niks bijzonders te melden hebben. Maar zeker ook van merken die storytelling heel goed hebben begrepen. Over lolly verkopers waar nergens op kantoor een lolly te vinden is, gras op de motorkap en airco’s die met je in gesprek willen.
Martijn Arets vertelt waarom hij het minste interview had bij TomTom, hoe Adidas succesvol werd, en waarom je soms moet schreeuwen, zeker als start-up.
In deze -Engelstalige- podcast vertelt Martijn:
1. Waarom Alessi zoveel inspiratie biedt
2. Dat de echte doorbraak vaak door de tweede generatie ondernemers komt
3. Het verschil tussen luisteren en schreeuwen
4. Over saaie merken en storytelling
5. Of het merk of product op de eerste plaats komt
Alle SparkCasts zijn ook te downloaden via iTunes en beschikbaar via de gratis iPhone app. Ook deze podcast is opgenomen in de prachtige geluidsstudio van Dedacom in Amsterdam. Bedankt!