Mary Meeker over de 11 belangrijkste internettrends
Deze week vond het toonaangevende Web 2.0 Summit plaats in San Francisco. Het thema van dit jaar is “The Data Frame”, wat refereert naar de centrale rol die data heeft in Web 2.0. “We live in a world clothed in data,” zo wordt tijdens de introductie uitgelegd, “and as we interact with it, we create more – data is not only the Web’s core resource, it is at once both renewable and boundless.” Er stonden dit jaar weer vele grote namen op het programma, zo betraden onder andere Steve Ballmer, Sean Parker en Dick Costolo het podium. Ook Mary Meeker was aanwezig, na 8 jaar inmiddels synoniem met internettrends.
De trends volgens Meeker:
1.Globality – We’re not in Kansas anymore…
2.Mobile – Early Innings Growth, Still…
3.User Interface – Text -> Graphical -> Touch / Sound / Move
4.Commerce – Fast / Easy / Fun / Savings = More Important Than Ever…
5.Advertising – Lookin’ Good…
6.Content Creation – Changed Forever
7.Technology / Mobile Leadership – Americans Should Be Proud
8.Mega-Trend of 21st Century = Empowerment of People via ConnectedMobile Devices
9.Authentic Identity – The Good / Bad / Ugly. But Mostly Good?
10.Economy – Lots of Uncertainty
11.USA Inc. – Pay Attention!
Er is meer dan Amerika
Het internet groeit nog altijd in een rap tempo. Het aantal social networkers van oktober dit jaar is groter dan het aantal internetgebruikers in december 2006. Meeker benadrukt dat we verder moeten kijken dan alleen Amerika. In 3 jaar zijn er meer Chinese internetgebruikers bijgekomen dan het totaal aantal Amerikaanse internetgebruikers. Ook de groei van de mobiele markt vindt voor een groot gedeelte buiten de Westerse wereld plaats. In China is het afgelopen jaar het aantal 3G abonnementen met 172% gegroeid, in India zelfs met 1050% (ter vergelijking: USA 26%, Nederland 41%).
Always connected
Als we het hebben over mobile, dan hebben we het over smartphones. In ons land is inmiddels 42% van de Nederlanders in het bezit van een smartphone. Wereldwijd overstijgen sinds dit jaar de smartphone verkopen die van de feature phones in West-Europa en Amerika. Inmiddels heeft meer dan de helft van de Amerikanen een smartphone met 3G. Misschien tijd om Maslow’s piramide te herzien, zo stelt Meeker (en zet internet bij de basisbehoeften). Hoewel mobiel internet booming is, is er nog een lange weg te gaan. Wereldwijd is het aantal feature phones (non-smartphone telefoons) nog altijd meer dan 6 keer zo groot als het smartphone bezit.
Touch, geluid & gesture
Eén van de belangrijkste trends is, zo stelt Meeker, de transitie van grafisch naar touch, geluid en gesture als gebruikersinterface. Apple is hier in erg belangrijk geweest. Meeker stelt dat audio zeer belangrijk gaat worden: “‘Record’ is the new QWERTY”, zo citeert ze SoundCloud CEO Ljung.
Advertising
De totale online advertising markt is goed voor 73 miljard dollar. Dat komt neer op 49 dollar per internetgebruiker. De advertenties via Google hebben daar flink aan bijgedragen. De CPC die adverteerders bij Google betalen is dit jaar flink toegenomen. In Q1 lag de prijs 10% boven vorig jaar, in Q2 12% en in Q3 4%.
Sociale netwerken worden steeds interessanter voor adverteerders. De tijd die gebruikers doorbrengen op sociale netwerken oversteeg afgelopen juni de tijd die gebruikers op portals doorbrengen. Sociale netwerken zijn goed voor 30% van de Amerikaanse advertenties. Portals (21%), entertainment (14%), en nieuws/informatie (11%) zijn andere belangrijke advertentieplatformen.
“Misschien is het eens tijd Maslow’s piramide te herzien”, ja, of misschien is dat al lang gedaan. Er is ongelofelijk veel kritiek op. Latere studies, die inmiddels ook al weer ruim 30 jaar oud zijn vonden zelfs überhaupt geen bewijs voor het bestaan van deze of andere hiërarchieën.
Ik vind het een mooi basis model, maar ik heb toch de indruk dat het nog te vaak als waarheid wordt neergezet, terwijl er juist talloze onderzoeken en argumentaties zijn die aangeven die op zijn minst aangeven dat het in de praktijk sowieso net even anders werkt. Wat dat aangaat hoeven we de piramide helemaal niet te zien, alleen te beseffen wat we al wisten: dat elke sociale context zijn eigen “piramide” heeft -als die al zo te maken is-
Dit artikel kan nog beter worden door recentere cijfers van het CBS toe te voegen (25-10-2011) v.w.b. het smartphonegebruik in Nederland. Op http://www.mobiel.tv de pdf van de cijfers van het CBF.