Visionair? Of gebrek aan visie?

21 oktober 2011, 04:27

Op marketingfacts, en vele andere weblogs, spreken we veel over mensen die (de bloggers tenminste) visionair vinden. Of iemand visie heeft is natuurlijk uiteindelijk ‘in the eye of the beholder’ en zal alleen door tijd bepaald worden. Zelf heb ik in 2009 vier Trendwachters om hun visie voor 2010 gevraagd en dat op het eind van het jaar geëvalueerd om ze vervolgens hun visie voor 2011 te vragen.

Ook besteden we op Marketingfacts regelmatig aandacht aan de ‘niet visionaire’ denkwijzen, die we dan vaak afdoen als ‘heel 1.0’. Partijen die niet communiceren volgens ‘sociale regels’, die business modellen bouwen op papier, noem het maar op. Die laatste groep worden vaan heel negatief in de hoek gezet als de ‘stenen 1.0 tijgers’. Terecht, maar niet echt motiverend om eruit te komen natuurlijk. Ook ik doe daar uiteraard vrolijk aan mee, zo heb ik afgelopen jaar me extreem verbaasd over bijvoorbeeld de CEO van de Haven van Rotterdam. Als haven zou je toch verwachten dat men weet heeft van b.v. trends als 3D printing, maar niets daarvan in de strategie. Het toppunt was natuurlijk het persbericht waarin hij stelde dat de haven zeer maatschappelijk verantwoord wilde opereren, maar die milieu regels toch wel heel lastig waren en ze een status aparte moesten krijgen.

Twoty

Wie de beste trendwatcher van het jaar is, de meest visionaire persoon, wordt jaarlijks op de Twoty’s bekend gemaakt, de Trendwatcher of the Year award. Natuurlijk discutabel, visie is immers iets dat pas na jaren blijkt te kloppen vaak.

Omdat ik me zo verbaasde over het aantal ‘niet visionaire’ standpunten dit jaar vroeg ik me af: wie is nu eigenlijk de minst visionaire leider? Is dat de Haven van Rotterdam? Of zijn er ergere? Hoe verhoudt dit zich bijvoorbeeld tot KPN’s missen van gratis communicatietools als Whatsapp of Maxime Verhagen’s standpunt over netneutraliteit, waarbij hij het belangrijk vindt, maar wel alles doet om het om zeep te helpen? Of zijn er nog anderen?

Andrea Wiegman van Second Sight (die de Twoty’s organiseert) vond dit een zeer interessante vraag en dus is er dit jaar ook een Twoty voor de minst visionaire leider. Omdat die echter al genoeg kritiek krijgen is hier een positieve draai aan gegeven: de Please Help Me Twoty. De Trendwatcher of the Year moet dit jaar, als onderdeel van zijn prijs, namelijk de winnaar van de Please Help Me Twoty helpen de heersende tijdsgeest te begrijpen.

De vraag is nu: wat is de minst visionaire beslissing geweest van 2011? Nomineren en stemmen kan nog tot 1 november.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!