TVOH social media impact verdrievoudigd
The Voice of Holland (TVOH) is nu in het tweede seizoen en social media hebben vanaf de eerste aflevering een rol gespeeld bij het programma. In een eerdere blog op Marketingfacts heb ik beloofd in de social kant van TVOH te duiken. In samenwerking met Media Injection kan ik jullie een kijkje achter de schermen geven in de ontwikkeling van social media over de afgelopen jaar TVOH. Deze rijke data geeft een mooi beeld hoe o.a. Hyves, Twitter en Facebook worden gebruikt door fans. Nu in het 2e seizoen is ook te zien dat de impact van social verdrievoudigd.
Hyves en Facebook community even groot, Twitter in potentie groter
Sinds september 2010 monitort Media Injection de TVOH kanalen. Op dit moment zijn Hyves en Facebook even groot met beide een community van bijna 100.000 fans. Twitter volgt met bijna 60.000 followers via het officiele kanaal. Sluit hierbij niet de TVOH coaches Marco Borsato, Roel van Velzen, Nick & Simon en Angela Groothuizen uit. Gezamenlijk komen de coaches uit op 450.000 volgers, hier zal natuurlijk veel overlap in zitten. De impact is natuurlijk enorm aangezien dit in potentie de helft is van Twitterend Nederland. De ontwikkeling van de kanalen is interessant: Twitter groeit alleen tijdens het seizoen, Hyves is in het eerste seizoen snel groot geworden en vlakt nu af, Facebook is met een continue opmars bezig.
Twitter sterk afhankelijk van de uitzendingen
Zoals je vaker bij TV programma’s / shows ziet is Twitter op z’n best rondom de TV uitzendingen. In de ontwikkeling van het aantal Twitter volgers is te zien dat er geen ontwikkeling is buiten het TV seizoen. De impact van Twitter in het 2e seizoen is verdrievoudigd. Naast meer volgers, meer Twitteraars (in Nederland) is er ook een groter bereik. Bij Twitter is er een interessante ontwikkeling in de impact waarneembaar, deze zwakt af in de loop van het seizoen. Het lijkt erop dat de Twitteraars bij het begin van een nieuw seizoen er meer mee bezig zijn, mogelijk is daarna de nieuwigheid er af. Deels valt dit denk ik ook te verklaren door de activatie rondom TVOH op Twitter. Deze is vrij reactief, wel uitnodigend maar niet een echt leidend kanaal. De reacties op de TVOH coaches accounts is veel groter. Een bericht van Marco Borsato (178.000 volgers) wordt zo 100+ keer geretweet, die impact kan het eigen kanaal niet creëren. Het is ook interessant om te zien dat het aantal TV kijkcijfers weinig invloed heeft op de Twitter interactie. Het is afwachten of de interactie rondom de liveshows sterker zal zijn, dan gaan persoonlijke voorkeuren van de fans een rol spelen.
Facebook actiever ingezet en toont een grotere impact
Het officiële TVOH fanpage toont een gestage groei op Facebook. De inzet van en impact op Facebook in het 2e seizoen is enorm. Kijkend naar de fanbase en aantallen die worden gehaald is er een verviervoudiging van de reacties op de content. Het effect op Facebook is groter dan op Twitter en de conversatie lijkt ook meer die kant op te gaan. Vanuit Talpa wordt er ook sterker ingezet op Facebook, nu bij de start van de battles. Frequenter berichten, interactie met de fans opzoeken en filmpjes delen. Binnen Facebook wordt er een ruim aanbod aan diensten aangeboden. Fans kunnen reviews achter laten, meedenken met het programma via Your Voice en posten binnen de community. Vanuit advertentie oogpunt is het ook interessanter om op Facebook actief te zijn. Merken kunnen zich beter presenteren, sponsored stories integreren en ‘powered by Vodafone’ werkt goed natuurlijk. Opvallend is het aantal reacties dat naar beneden loopt. De Facebook pageviews lijkt ook af te nemen maar vertoond wel een hoogtepunt bij de aflevering van 21 oktober.
Hyves de grootste base lijkt minder impact te creëren
Bij de start van het nieuwe seizoen laat Hyves een kleine opleving zien in de fanbase. Begin november is Hyves nog steeds een slag groter dan Facebook, ondanks de inhaalslag van Facebook. De Hyves vriendenpagina wordt met name ingezet om de V-reporter een podium te geven en filmpjes te delen. Ook worden deelnemers gepresenteerd via foto’s op Hyves. Uiteindelijk staat de content op de officiële site en niet op Hyves (of Facebook) zelf. De nieuwe fans die Hyves wint zijn met name jongeren die online TVOH gaan volgen. De reactie’s van fans lagen in het eerste seizoen voor Hyves en Facebook op een vergelijkbaar niveau. In het tweede seizoen is er bij Facebook een veel sterkere ontwikkeling te zien in impact en blijft dit bij Hyves op een vergelijkbaar niveau als in het eerste seizoen. Heel benieuwd hoe Hyves zich dit seizoen verder gaat ontwikkelen. De fanbase is groot, er komen nieuwe leden bij maar welke impact creëert dit uiteindelijk is afwachten.
Bereik van TVOH online zwerft over de social kanalen
Kijkend naar het bereik van de TVOH dan is dat op de verschillende sociale netwerken terug te vinden. Zoals we al bij de eerdere cijfers zagen verschilt het per uitzending. Het @RTL_TVOH Twitter kanaal haalde de eerste aflevering, volgens de cijfers van Media Injection, een publiek van 460.000 twitteraars. Naarmate de uitzendingen vorderen daalt dit aantal tot 70.000 bij aflevering 6. Mogelijk dat de impact van coaches hier meer invloed heeft gehad, deze zijn in deze cijfers niet zichtbaar. Bij een bereikmeting via een andere tool (met coaches erbij) kwamen we uit op 300.000 twitteraars die werden bereikt. Het aantal Facebook views, niet dezelfde metric als bereik maar om een graadmeter er naast te leggen, heeft een aantal views op zijn top van 850.000. Van Hyves zijn dit soort cijfers niet bij ons bekend. Alles bijelkaar behoorlijke cijfers en aantallen die worden bereikt. Heel benieuwd hoe dit bij de liveshows zich verder zal ontwikkelen. De discussie zal dan online interessant worden om te volgen aangezien de online fans dan zelf mogen stemmen en mee bepalen.
In onderstaande slideshare vinden jullie alle charts nogmaals terug plus een aantal aanvullende zoals Facebook Pageviews en Hyves Likes specifiek van het 2e seizoen TVOH:
the voice of holland social media impact
View more presentations from Menno Urbanus
Voor deze blog zijn cijfers gebruikt vanaf september 2010 tot en met 21 oktober 2011 van The Voice of Holland. Media Injection meet hierbij met name de eigen kanalen van TVOH uit zoals die ook in de blog zijn beschreven. Ook worden er conversies doorgemeten en de waarde van fans doorgerekend. In een later stadium hopen we daar meer inzichten over te delen.
Menno, leuke analyse. Maar als we eerlijk zijn valt het heel erg tegen. De groei van de community kan er dan wel zijn, de volumes vind ik maar beperkt. Zoals ik zelf eerder eens berekende doet nog geen 1% van de community mee. Dat is echt bedroevend als je zo inzet op sociale kanalen…
@yoshi ben het met je eens maar het potentieel bereik is wel enorm daar kan nog meer uitgehaald worden.
Welke voorbeelden heb jij van partijen die rondom TV programma’s hogere engagement creëren? Ben benieuwd !
Interessant. Ben zelf ook erg benieuwd wat de app van de Voice nou voor effect heeft gehad op het social aspect, is daar naar gekeken?
@bas las een bericht dat de Voice of Holland app 370.000x is gedownload, ook een aardige exposure
Ha Menno, eerlijk gezegd interesseert het aantal downloads me minder dan het daadwerkelijke gebruik en de follow up. Ik heb de app gedownload, vond het 10 minuten leuk en was het daarna zat. Ben benieuwd hoe daar een vervolg aan gegeven wordt in de volgende rondes van de voice.
De Voice is het meest succesvolle tv programma van de afgelopen jaren met het type publiek wat het meest te triggeren valt, dus ik verwacht eigenlijk dat de ‘slimmerikken’ daar goed gebruik van gaan maken. Dit zou HET programma kunnen zijn waarin een echte doorbraak wordt gerealiseerd.
@yoshi Ben met je eens dat het sociale media volume flink achterblijft bij de kijkcijfers. Misschien is het daarom beter om sociale media te gebruiken voor impact in plaats van bereik. Kun je de actieve, betrokken fanbase die persoonlijke en interessante ervaring bieden waardoor ze ambassadeur van je programma worden en blijven?
Volgens mij wordt er te veel van social verwacht.
Ik lees hier een 300.000 mensen via twitter….. wat nog altijd het Real-Time medium is (en wat mij betreft daardoor het meest relevante voor tijdens de uitzending)
Dus toch al snel zo’n 10% van alle twitteraars (toch…. heb de cijfers niet 1-2-3 paraat)
Op FB meer dan 100 K fans (ondanks dat ze ongelofelijk vaak posten)
800K bereik.
Social is ook niet de hoofdmoot toch? Het is een extra laag waar men wel/niet mee bezig kan.
Het wordt actief ingezet… maar we moetne ook niet verwachten dat iedereen er dan meteen aan meedoet.
Dat de mensen het zien/ weten/voelen en als ze willen meedoen en die laag meekrijgen is volgens mij wat zo’n programma moet willen.
Veel meer is ook niet te handelen. Als je de social media hotroom zag vorige jaar en de snelheid waarmee berichten voorbij kwamen tijdens de live events….. wat heb je er aan als er zo veel is dat het niet meer behapbaar is?
P.s. @Bas – wellicht ben je niet helemaal de doelgroep :-p
Toch echt interessant om dit te lezen!
Uiteraard triggert je laatste alinea mij het meest: wat levert dit bereik nu op? Is daar al een tipje van de sluier van op te lichten? Wat wordt er door verkocht? Of verhoogt het de NPS van Vodafone, TVOH, de coaches? Is het een argument in de tarieven voor de reclames, etc.?
@Koningwoning Dat is inderdaad zo’n 10% van de volgers, maar dat zegt niets. Velen volgen niet en schrijven wel en andersom. Bovendien zijn die 300.000 ook maar weer 10% van alle kijkers.
@Koningwoning Dat is inderdaad zo’n 10% van de volgers, maar dat zegt niets. Velen volgen niet en schrijven wel en andersom. Bovendien zijn die 300.000 ook maar weer 10% van alle kijkers.
Is het veel, is het weinig? Lastig te zeggen. Er is geen benchmark. En wanneer zijn we tevreden? Wanneer de social media impact of het bereik groter is dan het aantal TV kijkers? Dat zag je bijna alleen bij Secret Story.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe deze cijfers zich verhouden tot het bezoek / gebruik van de website van de thevoiceofholland.com? Is social groter of kleiner dan die site? Is mijns inziens een relevante(re) benchmark. Zijn daar cijfers van?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!