ad:tech New York Dag 1
Deze week ben ik namens The Young Generation in New York om het ad:tech event bij te wonen. De ad:tech is een van de grootste en meest vooruitstrevende bijeenkomsten van digital marketeers ter wereld. Mijn voornaamste doel hier is het op de hoogte blijven van de laatste innovaties, trends en ontwikkelingen op het gebied van creatieve interactieve marketing. ad:tech duurt drie dagen en elke dag post ik een nieuw artikel met de meest interessante bevindingen van het event.
Introductie Keynotes
Vandaag begint met een openingssessie door Peggy Conlon, CEO van de Advertising Counsil, Bob Greenberg, Global Chief Creative Officer van R/GA (een van de grootste creative agencies ter wereld) en Alan Schilman, Chief Creative Officer van U.DIG. De insteek is een campagne die gedaan is voor het realiseren van awareness, betrokkenheid en uiteindelijk donaties om slachtoffers van de droogte en honger in het westen van Afrika bij te staan. Bob Greensberg verteld dat er qua strategie gekozen is om social media als basis van de campagne in te zetten. Hiermee wordt meteen de toon van het event gezet. Social media en de mogelijkheden voor adverteerders.
Social Media
Om binnen een zeer korte periode van één week zoveel mogelijk bereik te realiseren met social media zijn een aantal bekende personen ingezet. Uiteraard is hierbij gekeken naar bekende personen met grote fanbases op social media. Denk hierbij aan personen als Josh Harnett, Uma Thurman, George Cloony en Geena Davis. Middels verschillende korte filmpjes roepen ze het publiek op om dit betreffende filmpje te delen met vrienden (Forward The Facts). Naast de oproep van de bekende personen wordt in de filmpjes gebruik gemaakt van data visualisation, het zo duidelijk en eenvoudig mogelijk weergeven van cijfers middels een aantrekkelijke visualisatie.
Partners als Google, Verizon, Yahoo, Facebook en Twitter hebben een donatie gedaan in de vorm van media exposure. Youtube heeft een integrated brand channel gedoneerd waar de filmpjes geforward kunnen worden. Daarnaast zijn er 14 Youtube stars ingezet om zelf content te maken en zo het bereik te vergroten.
Resultaten
De campagne is 26 oktober live gegaan tijdens een live stream Q&A op het Witte Huis en de hashtag heeft die dag meer dan 6 miljoen impressies gerealiseerd (trending topic op Twitter). Vandaag (9 november) wordt door Bob uitgeroepen als Forward Day. Meteen wordt ook even aan de zaal gevraagd of wij de campagne willen forwarden naar ons eigen netwerk en even een donatie willen doen met een smsje waarmee je direct $10,- doneert..
Sweet & Bitter
De volgende spreker is Alan Schulman, Chief Creative Officer U.DIG. Hij kopt in met de sweet & bitter van ad:tech en de enorm snelle ontwikkeling van digital advertising. Bitter is in zijn ogen het feit dat door deze snelle ontwikkeling interactieve bureaus de boodschap die gecommuniceerd moet worden voorbijgaan door steeds alleen maar innoverend te willen zijn. Het is teveel gefocused op technologie terwijl juist het “idee” het uitgangspunt van een campagne moet zijn. Hierna ga je pas kijken hoe je dit kan realiseren en met het gebruik van welke middelen die relevant zijn voor de te bereiken doelgroep. Gelukkig is er ook nog een Sweet “The Fusion Of Creativity And Digital Technology”. Er zijn ontzettend veel nieuwe technologieën die allen gebruik maken van digitale media. Zet je deze op de juiste manier en met de juiste gedachte in, dan kom je een heel eind.
Creativiteit
Alan gaat verder met het belang van creativiteit binnen campagnes en hoe dit tot stand komt. Het gaat allemaal om originaliteit terwijl alles eigenlijk een grote remix is. We leren door te kopiëren en bijna niemand komt met een geheel vernieuwend idee. We nemen een bestaand idee en maken hier een variant op. Door het samenvoegen van verschillende (bestaande) ideeën worden er “creative leaps” gemaakt. Copy, transform and combine. Denk maar is na wat voor ontzettend mooie dingen er gemaakt worden met remixes en hoe je van oude ideeën iets nieuws kan maken. Als voorbeeld noemt Alan de Singing In The Rain video en de Mum In The Garden video.
Still to come
Al met al een erg inspirerende introductie en een leuk begin van het event. Morgen (woensdag) gaat het echt los met onder andere keynotes van David Fischer (VP of Advertising, Facebook) en Walter Isaacson (Official Biographer and Author of “Steve Jobs”. Donderdag zal ik weer een nieuwe update met de meest interessante bevindigen posten. Kan je niet wachten, check dan hier de livestream of volg ons op Twitter @TYGinteractive voor de meest recente updates over het event.