KPN geeft tegengas aan kabelaars

9 november 2011, 11:00

Door de voorgenomen overname door KPN van een 4-tal glasvezeldienstverleners van Reggefiber/Reggeborgh breidt KPN het abonnee in een klap uit met ca. 110.000. Of KPN met deze aankondigde acquisitie reageert op de recente marketing campagnes van aartsvijanden Ziggo en UPC is niet zeker, maar wel wordt duidelijk dat de nationale schaatssponsor het aanbieden van TV diensten steeds meer als core activiteit aanmerkt.

Consumenten hechten steeds meer aan een totaal aanbod van diensten, TV, Internet en telefonie (vast en mobiel), waarbij internet toegang de meest belangrijke component is. En juist daar is voor KPN veel te verliezen, mede omdat zij TV via IP aanbiedt. Het aantal internet abonnees van KPN loopt de laatste jaren gestaag terug. Met name de snelheid (en dus mogelijkheden) van internet via de kabel is aanzienlijk groter en derhalve mede oorzaak van de terugval bij KPN.

Internet winstgevender

Internet levert de aanbieders nou eenmaal aanzienlijk meer inkomsten op dan TV en met een ARPU van EUR 33 (bron 3e kwartaalcijfers KPN) betekent dat al gauw een kleine EUR 400 verlies per jaar per abonnee. Na een aantal valse starten (KPN Mine) werd het KPN duidelijk, dat je zonder TV aanbod als dienstenleverancier uiteindelijk helemaal niet meer mee kan spelen op de consumentenmarkt. Digitenne, blijkt ondanks de aanvankelijk onstuimige groei, niet het juiste antwoord, met als gevolg dat KPN steeds meer nadruk legt op Interactieve TV. KPN wint duidelijk aan marktaandeel op de TV markt (sinds begin 2010 een stijging van 300.000), maar het geleidelijk verlies aan breedband abonnees is evident. Let wel een breedband internet klant levert jaarlijks ongeveer EUR 250 meer op dan een TV klant.

Glasvezel

Naast de verhoogde concurrentie van de traditionele kabel maatschappijen neemt ook de dreiging van T-Mobile en Vodafone toe. Met name laatstgenoemde heeft zich toegelegd op het aanbieden van diensten via glasvezel, iets waar KPN de laatste jaren duidelijk heeft nagelaten om een begrijpelijke marktstrategie te ontwikkelen. Wellicht dat het nieuwe management dit nu heeft onderkend. Maar zijn ze wel op tijd om de teruggang in internet abonnees te stuiten?

Het merendeel van de KPN abonnees is nog steeds via koper aangesloten en wat dat betreft geldt het kabel-voordeel nog steeds. Triple play via KPN is wat dat betreft nog steeds inferieur ten opzichte van de kabel. En in dat spectrum staan nog steeds ruim 2,5 mio KPN abonnees op het spel en het uitrollen van glasvezel gaat helaas niet zo snel. Op zich is dit goed nieuws voor de mediabestedingen, want reken maar dat beide kampen elkaar middels agressieve campagnes zullen bestoken.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

1 Reactie

    Yonhatan

    In the four tournaments since his first of the seosan, he.Don’t leave the landscape designing and terrain optimization to the last moment. It’s fast to build and play and will challenge your memory.


    8 juli 2015 om 03:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!