Top Names: Eric van Eerdenburg (Lowlands) “Er verandert veel en tegelijk weinig”
Vraag Eric van Eerdenburg, directeur van het Lowlandsfestival, wat de digitalisering voor zijn festival heeft betekend en hij zegt te gast in Top Names van Fast Moving Targets: veel. De bedrijfsprocessen zijn dankzij computersystemen verbeterd, Lowlands is een efficientere organisatie geworden. Contact met het publiek is ook directer geworden. Wat mensen goed of slecht vinden komt nu simpel en snel vanzelf via social media bij Lowlands binnen, daar zijn geen ontbijtsessies met bezoekers meer voor nodig.
Veel blijft hetzelfde
Maar tegelijk is veel hetzelfde gebleven, is zijn overtuiging. De essentie van een festival organiseren is niet veranderd.
Bijvoorbeeld kwam de programmering van Lowlands altijd al via een vorm van crowdsourcing tot stand, vertelt hij. Immers, de programmeurs van Mojo weten wat er in de zalen leeft, zien wie het goed doet en wie niet, voelen wie snel in populariteit groeit en wie blijft hangen. Zij hebben nauw contact met het publiek. Dat gevoel hadden ze voor de digitalisering, dat vakmanschap hebben ze nu nog steeds. Er zijn meer communicatiemiddelen en meetmanieren gekomen, maar de essentie van de totstandkoming van een evenement is hetzelfde gebleven.
Radio blijft belangrijk
Van Eerdenburg benadrukt verder dat nieuwe bands sneller dan ooit schijnbaar uit het niets groot kunnen worden tot formaat Paradiso, Skrillex is zo’n voorbeeld, maar dat voor verdere groei klassieke media als radio nog altijd cruciaal zijn.
Wel signaleert hij de enorm toegenomen kracht van YouTube. Niet alleen door de populariteit van het on demand deel, maar ook door de kracht van de live mogelijkheden. Er staat nog helemaal niets vast, maar als je Van Eerdenburg hoort praten, moet je niet verbaasd zijn als Lowlands in de nabije toekomst net als het Amerikaanse Coachella een aantal Lowlands-podia integraal via YouTube gaat streamen. Waarbij je zelf tussen de bands kan switchen.