Monsterboard: van jobboard naar carrièrepartner door sociale media
In online recruitment hebben social media een hoop teweeg gebracht, zowel aan de kant van werkzoekenden als aan de kant van werkgevers. Op de arbeidsmarkt van vandaag gaat de jacht op de ideale baan veel verder dan het ad hoc solliciteren op een specifieke vacature. Online personal branding en social recruitment zijn belangrijke trends die sociale media op gang hebben gebracht. Een trend die Monsterboard niet kon negeren en vanuit businessperspectief was het noodzakelijk hierop te anticiperen. We hebben sociale media dan ook geïntegreerd in vele facetten van onze bedrijfsvoering en we ontwikkelen ons van een jobboard tot een carrièrepartner. Een ontwikkeling die de komende jaren aanhoudt en zich uit zal breiden.
Deze gastbijdrage is geschreven door Leonie Lindeboom (@LeonieLindeboom). Leonie is marketing manager bij Monsterboard.
Social strategie
Monsterboard is al geruime tijd actief op de bekende sociale netwerken als Facebook, Hyves en Twitter. We hanteren een crossmediale strategie over de platforms heen, waarin werkzoekenden voorzien in al hun carrièrebehoeften steeds centraal staat. Sleutelwoorden zijn daarbij persoonlijk, hulpvaardig, sympathiek en relevant. Deze zijn doordacht gekozen, want we hebben uitgebreid onderzocht waar onze doelgroep behoefte aan heeft. Met behulp van paneldiscussies met zowel gebruikers van Monsterboard als niet-gebruikers zijn we erachter gekomen dat online solliciteren een emotioneel proces is met veel pieken en dalen.
Uit dit onderzoek bleek dat werkzoekenden veel moeite hebben met o.a. het CV. Het schrijven van een CV brengt twijfels mee of men wel de juiste werkgever aantrekt. Als het CV eenmaal af is, voelt men blijdschap en is trots. Tevens hebben ze behoefte hebben aan coaching en begeleiding in verschillende fases van hun carriere. Werkzoekenden op deze (lastige) arbeidsmarkt hebben behoefte aan contact, kennis en een steuntje in de rug, mede dankzij alle snelle ontwikkelingen in recruitment. En dat blijkt relevant voor mensen in elke fase van hun carrière. Social media zetten we vooral in om het gesprek aan te gaan met werkzoekenden en om persoonlijk met ze in contact te komen. We hebben besloten om heel nadrukkelijk niet de website te kopiëren naar de verschillende platformen, maar juist via sociale media toegevoegde waarde te bieden aan onze core business, het matchen van werkgever en kandidaat.
De verschillende kanalen voegen allemaal wat toe aan deze strategie. Op Twitter bieden we naast 100 accounts met banen opgedeeld per provincie en regio (ca 13.000 volgers) ook hulp bij problemen op de site met @MonsterhelpNL. Dit account staat in nauwe samenwerking met onze customer-/seeker service afdeling en vragen/opmerkingen die hier binnenkomen krijgen dezelfde dag nog telefonische opvolging. Via @MonsterNieuws delen we carrièreadvies, -tips en praten we 1 op 1 met mensen. Facebook is de plek waar we interactie zoeken. We merken dat fans van ons op Facebook open staan voor tips, maar ook voor humor, updates over Monsterboard en willen vooral verhalen delen. We bieden ze dit platform. Dit is een zeer actieve groep fans, waar we veel van leren. Op YouTube geven we met MonsterTV een beeld van de activiteiten die we zoal doen en zorgen hierbij dat er altijd een aspect in zit waar men iets aan zou kunnen hebben in hun carriere. En we maken video’s met puur carrièreadvies. Sociale media helpen bovendien bij de branding van Monsterboard als grootste carrièreplatform van Nederland en binden onze doelgroep aan ons.
Onlangs hebben we tevens een eigen social kanaal geïntroduceerd: BeKnown. BeKnown is een applicatie waarmee werkzoekenden een professioneel netwerk kunnen opzetten binnen Facebook. We helpen werkzoekenden hiermee bij het opbouwen van een online personal brand om zo hun kansen op een baan te vinden te vergroten. Komende jaren staat BeKnown centraal in onze strategie.
Best practices
Ook voor ons was het uitvinden wat werkt en wat niet. Het uitdragen van een persoonlijk gezicht op sociale media is voor ons een succes gebleken. Een jaar geleden introduceerden we de MonsterCoach. Op dit moment is dat Freek Jordans, een man van vlees en bloed. De Monstercoach geeft via de verschillende online platformen persoonlijk carrièreadvies. Mensen reageren vaak enthousiast dat ze met een echt persoon kunnen spreken. Verder hebben we een behoorlijk aantal offline evenementen georganiseerd, waar werkzoekenden advies konden halen en waar de MonsterCoach ook aanwezig is . Zo organiseerden we o.a. de Monster MakeOver, waarbij 5 mensen via Facebook een carrière make-over konden winnen waarbij ze door een heel team van Monsterboard experts onder handen werden genomen. Die combinatie van on- en offline zorgt voor synergie: offline geven we onszelf een gezicht (de mensen achter Monsterboard) door events die aansluiten bij alles wat we leren van onze doelgroepen online. De events blijken tevens een arbeidsmarktthermometer: we horen en zien live wat er leeft bij onze doelgroepen. Dat nemen we vervolgens weer mee in de communicatie op sociale media.
Organisatie
Intern heeft het de nodige impact gehad. Er moest draagvlak gecreëerd worden voor deze nieuwe strategie. We hebben iedereen getraind op gebruik van social media en onze eigen marketingafdeling geherstructureerd. Hier zijn een socialmediamanager (ikzelf) en een carrièrecoach in geïntegreerd. Daarnaast hebben we een vaste contentproducer en werken we met verschillende partners samen om de juiste content te verzamelen. Één of soms twee stagiaires helpen bij de uitvoering, terwijl een sociale mediabureau helpt bij de ondersteuning van onze strategie. Kortom: een heel team dat zich bezig houdt met het uitrollen van onze sociale media-aanpak. En we leren hierbij nog elke dag. Onze aanpak is volop in ontwikkeling.
Tot slot
Deze aanpak werkt goed voor ons; ik denk vooral omdat we door onderzoek erachter zijn gekomen wat onze toegevoegde waarde op sociale media moest zijn. We kunnen relevant zijn en weten waarmee we waarde toevoegen aan de bestaande website. En daarmee zijn we een carrièrepartner voor elke fase in een carrière. Ik ben benieuwd wat jullie van onze activiteiten vinden. Reacties en tips zijn van harte welkom!
Ingshits like this liven things up around here.