10 Tips om je lokale vindbaarheid met Google Places te verbeteren
Terwijl de standaard organische resultaten in Google steeds meer aan ruimte moeten inleveren, als gevolg van Universal Search, is de zichtbaarheid van lokale resultaten (Google Places) juist enorm toegenomen. In het verleden was het relatief eenvoudig om je webshop in Google te laten scoren voor een belangrijk zoekwoord, in combinatie met een plaatsnaam. Door simpelweg een pagina voor bijvoorbeeld ‘Herenmode Amsterdam’ aan te maken kon je relatief gemakkelijk een top positie met deze zoekwoord combinatie opbouwen in Google.
Wanneer je nu zoekt naar herenmode in Amsterdam, worden de standaard organische resultaten naar beneden en naar pagina twee verschoven door een behoorlijke lijst met lokale resultaten. Erg jammer natuurlijk voor de bedrijven die voor alle grote steden op hun website pagina’s hadden geoptimaliseerd, maar ook een enorme kans voor marketeers van (e-Commerce) bedrijven met fysieke winkels of vestigingen. Toch lijkt het of veel marketeers hier nog niet van op de hoogte zijn. Ondanks dat Google Places al ruim anderhalf jaar beschikbaar is (daarvoor heette het Google Bedrijvencentrum) hebben veel bedrijven hier nog niet op ingespeeld, door een goede plaatspagina in Google Places te maken en deze voor Local SEO doeleinden te optimaliseren.
Net als bij de standaard organische resultaten in Google, is het aanbod aan plaatspagina’s op veel zoekwoorden erg groot en kan niet ieder bedrijf op de eerste pagina staan. Het bepalen van de positie van een plaatspagina in Google Places is net als bij ‘normale SEO’ gebaseerd op een complex algoritme.
Hieronder staan 10 tips om de positie in de lokale resultaten zoveel mogelijk in positieve zin te beïnvloeden.
Tips
1. Vul alle velden bij het maken van je plaatspagina zo volledig mogelijk in. Besteed hierbij extra aandacht aan het definiëren van de juiste categorieën. De categorieën van een plaatspagina zijn de belangrijkste plek om belangrijke zoekwoorden in te verwerken. Het is mogelijk om vijf categorieën te kiezen uit een lijst van Google. Daarnaast kan je zelf ook vijf categorieën toevoegen.
2. Denk je dat de traditionele manier van linkbuilding niet meer van deze tijd is? Vergeet het maar. Met de komst van Google Places komt de ouderwetse manier van linkbuilding weer helemaal terug. Voor Google Places is het echter niet de kunst om te zorgen dat er links naar je website geplaatst worden. Het gaat erom dat zoveel mogelijk sites je adresgegevens vermelden. In Local SEO jargon noemt men dit ook wel mentions. Om maar gelijk de daad maar bij het woord te voegen, dit ziet er als volgt uit:
De Nieuwe Zaak
Oude Vismarkt 9
8011 TA Zwolle
Tel: 038-4320163
3. Naast het vermeldt krijgen van je adresgegevens op andere sites, is het ook van belang dat je vestiging zoveel mogelijk positieve recensies krijgt. Stimuleer tevreden klanten dus om een recensie achter te laten op je plaatspagina. Ook het stimuleren van de recensies op plaatspagina’s kun je vergelijken met het verkrijgen van links naar je webiste.
4. Zorg er niet alleen voor dat je adresgegevens correct op de plaatspagina en op andere websites vermeld staan. Google hecht ook veel waarde aan deze zelfde adresgegevens op je eigen website. Maak daarom bij voorkeur een unieke pagina op je website voor iedere vestiging en zorg ervoor dat deze pagina’s door Google geïndexeerd worden.
5. Begin niet morgen, maar vandaag! Net als bij je website, is leeftijd ook een ranking factor voor plaatspagina’s. Het is daarom makkelijker om goede posities te behalen met een plaatspagina die al langer bestaat. Ook wordt het natuurlijk steeds lastiger om het aantal adres vermeldingen en recensies van je concurrent in te halen, als je later begint met het optimaliseren van de plaatspagina.
6. Wees consistent met adresvermeldingen. Wanneer adresgegevens of telefoonnummers niet volledig overeen komen, heeft dit een negatieve invloed op de vindbaarheid van je plaatspagina. Dit geldt zowel voor de gegevens op je plaatspagina, eigen website en websites waarop je vermeld staat.
7. Voorkom de aanwezigheid van meerdere plaatspagina’s met het zelfde adres of telefoonnummer. Dit tast de geloofwaardigheid van je plaatspagina aan en heeft daarmee ook een negatieve invloed op de vindbaarheid hiervan.
8. Gebruik geen 06- of 0800-nummer op je plaatspagina. Je versterkt je plaatspagina juist met een lokaal telefoonnummer.
9. Gebruik op je plaatspagina maximaal één categorie per invulveld. Het heeft geen zin om meer dan één categorie in te vullen, om zo het maximum van tien categorieën te omzeilen.
10. Voeg geen extra zoekwoorden toe aan je bedrijfsnaam. Het toevoegen van bijvoorbeeld een locatie of zoekwoord aan je bedrijfsnaam heeft een negatief effect op de vindbaarheid van je plaatspagina.
Natuurlijk zijn de bovenstaande tips slechts een selectie van alle factoren die invloed hebben op de vindbaarheid van je plaatspagina.
We zien reacties met andere tips en ervaringen om slim om te gaan met Google Places graag tegemoet!
Goede tips want de mogelijkheden met Google Maps worden nog te vaak onderschat!
Het stoort me echter dat het niet mogelijk is om fatsoenlijk contact op te nemen met het Google Maps team. Steeds vaker zijn Google Maps vermeldingen niet meer te claimen en onder de “Meer” knop is de mogelijkheid op een probleem te melden dan uitgeschakeld. Als iemand hier een oplossing voor weet… ik ben je dankbaar!
Google Places is inderdaad een uitstekend middel om je vindbaarheid te vergroten. Het kan ook uitstekend worden gebruikt als ‘blended’ search strategie.
Op zich een prima toevoeging de Lokale Zoekresultaten. Ware het niet dat Google soms de verkeerde locatie doorgeeft. Als ik in Denekamp (klein plaatsje in Overijssel) zoek op het woord “kapper”, krijg ik resultaten van de nabijgelegen grotere dorpen en steden. Op de term “bakker” komt er wéér een andere plaatsnaam boven. Meer mensen last van?
In sommige gevallen kan het dus (waarschijnlijk) wel nuttig zijn om je locatie/plaatsnaam aan het zoekwoord toe te voegen, in tegenstelling tot punt 10. Anders komen er verkeerde plaatsnamen naar boven.
Verder, erg goed artikel!
@Karel, bedankt voor je reactie. Wat me opvalt is dat niet één kapper uit Denekamp het woord ‘kapper’ bij de categorieën heeft toegevoegd. Andere kappers (zoals AMI Kappers uit Oldenzaal) doen dit wel, waardoor ze relevanter zijn. Wanneer tip 1 wordt opgevolgd, zal het niet meer nodig zijn om tip 10 te negeren.
@Jerrel Bedankt voor de opheldering.
Was eerst in de veronderstelling dat dit kon komen doordat Google dacht in de ‘andere plaats’ te zitten vanwege de ISP of waar je ‘lokale’ IP vandaan komt. Merk dat dit niet het geval is.
Nog één kleine opmerking. Het is zowel voor NIET-fysieke winkels een toevoeging. Bij het inrichten van Places geeft Google de mogelijkheid het adres niet weer te geven maar het service gebied. Dus ook voor mensen met een dienst is het een toevoeging.
“Do not show my business address on my Maps listing
Select how your service area will be specified, either through a distance from a location point, or through a list of locations (towns, zip codes, etc.)”
Betreft 2. Het is ook aan te raden dat als iemand je adres vermeldt dat je url in de buurt staat.
Vind punt 8 jammer van Google Vind niet dat ranking bepaald moet worden op basis van het soort telefoonnummer. Nu zou Google nog ervoor moeten zorgen dat als ik mobiel zoek naar kapper in Denekamp dat deze 06 nummers presenteert indien aanwezig. Goedkoper.
GooglePlaces is inderdaad een mooie aanvulling op de vindbaarheid. Wat ik wel heel jammer vind is dat het op dit moment niet mogelijk is om meer bedrijven op één adres te definiëren.
Zowel mijn man als ik hebben beide een eigen bedrijf. In twee totaal verschillende werkgebieden. Ik heb nu een nieuwe Google vermelding gemaakt en de beide bedrijven onder 1 noemer (wel met 2 bedrijfsnamen) opgegeven. Helaas blijf ik dan wel tegen de keus van wiens website / telefoonnummer / etc. vermeld ik. Welke categorieën gebruik ik en zo zijn er nog wat kleine puntjes.
Als er iemand is die een tip heeft met een alternatief voor bovengenoemde hou ik me van harte aanbevolen.
Goed stuk, laten we hopen dat vele lokale bedrijven de mogelijkheden van Google Places gaan benutten.
Leuk artikel om te lezen. Lokale vindbaarheid is idd een prachtig middel om gerichte potentiële klanten te trekken. Vooral ondernemers zoals schilders, rijscholen, aannemers kunnen hierop goed inspelen aangezien ze klanten uit hun regio willen:)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!