Social Media en events, een gouden combinatie bij Food Reporter

11 januari 2012, 13:07

Natuurlijk heeft iedereen als doel om zijn dagelijkse content aan een zo groot mogelijk publiek kwijt te kunnen. En daarom wordt al snel de een-twee getrokken om social media te gebruiken voor het creëren van bereik. Wat hierbij alleen vaak wordt vergeten, is dat social media draait om relevantie en conversatie. Voor marketeers ondertussen een open deur, alleen bij mensen die wat verder van de operatie afstaan is dat vaak niet zo.

Het concept Food Reporter is een voorbeeld waarbij het concept bottom-up zijn succes in de organisatie bewijst. Vanuit de gedachte om een lastig te bereiken doelgroep voor de organisatie, de horecabranche, toch te benaderen werd het concept bedacht. Binnen Deli XL heeft de afdeling E-commerce een leidende rol als het gaat om gebruik van nieuwe online media. En daar kwam het idee vandaan om, met een camera en microfoon, de beurzen waar Deli XL op participeert af te gaan. Unieke content maken met een boodschap.

Flipcam blijkt afdoende voor vlogging

Een filmcrew inhuren brengt alleen al snel veel kosten met zich mee. En dat is vanuit bottom-up in de organisatie vaak lastig om via de budgetten los te peuteren. Maar juist deze ontwikkeling heeft bijgedragen aan het succes van de formule. Snel video’s schieten, betekent vaak ook snel te monteren. En dus snel te plaatsen. Snelheid, relevantie en social media de perfecte combinatie voor evenementen. Zo is het voor de Food Reporter mogelijk om video’s zo wat live vanaf de beurs te brengen aan de horecaondernemer, die druk met zijn zaak bezig is en niet in de gelegenheid is om daar aanwezig te zijn. De Food Reporter is eigenlijk waar de horeca zou willen zijn.

Food Reporter als kanaal naar horecaondernemers

Het merk Deli XL wordt door horeca en andere doelgroepen niet ontvangen als ludiek en luchtig. Daarom werd er al snel gekozen om het concept Food Reporter uit te bouwen en voortaan in te zetten bij alle prominente foodservice evenementen in Nederland. Vooral vanwege dit imago van de Food Reporter, was de keuze om daarvoor social media in te zetten ook een stuk beter passend.

Food community opbouwen via Twitter en videoblogging

Door het interviewen van prominente horecaondernemers, creëert de Food Reporter een platform voor andere horecaondernemers om foodexperts aan het woord te zien. De Food Reporter faciliteert via, de zojuist, gelanceerde website een platform waarop deze ondernemers met elkaar in contact komen.

Via Twitter weet de Food Reporter horecaondernemers te activeren om naar de website te komen. En via YouTube worden de video’s verspreid. Deels natuurlijk om de deelbaarheid te vergroten, maar vooral ook voor de steeds toenemende SEO aspecten van YouTube.

Uitbouw community doel voor 2012

Met het snel toenemende succes wil Deli XL natuurlijk graag verder met het uitbouwen van de community. Waarbij de focus zal liggen op het benaderen van zoveel mogelijk grote namen in de horecabranche. Maar vooral de conversatie via Twitter en het blog, moeten gaan zorgen voor de toename van bereik.

Marco van Davenhorst
Social Media marketeer & Hoofdredacteur Foodreporter.nl bij Bidvest Deli XL

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!