Succesvol zijn in Enterprise Social? ‘Make IT happy!’
Presentaties van sponsoren op congressen zijn vaak als TV commercials: het liefst zou je ze wegklikken. Ze hebben in de regel namelijk teveel weg van een salespitch. Niet met Ram Menon, Executive Vice-President van Tibco, de hoofdsponsor van Beyond Enterprise 2.0. In plaats van een ‘live-demo’ van Tibco’s enterprise social platform tibbr, gaf Ram een inspirerende kijk op wat de waarde is van social in een bedrijfsorganisatie. Die waarde zit ‘m vooral in het verbinden van mensen. ‘To get the right information, to the right person, at the right time in the right context’.
Daar heb je een goed systeem, of platform, voor nodig (ah, daar is de haak). Om succesvol te zijn in ‘Enterprise Social’ moet de technologie waarvoor je kiest voldoen aan een vijftal voorwaarden:
Gebruiksvriendelijk?
Het systeem moet makkelijk te gebruiken zijn. Als je een training nodig hebt om een systeem te kunnen gebruiken, vergeet het dan maar. Vraag wie van de 800 miljoen Facebook ooit een training nodig heeft gehad en je begrijpt waarom;?
Toegang tot (vrijwel) alle bedrijfsinformatie
?Dit is een probleem in veel organisaties. Vijfentachtig procent van de IT structuren zijn niet toegankelijk voor de meeste werknemers (Gartner, IDC). Terwijl de informatie in deze structuren van belang kan zijn voor velen om hun werk goed te doen. Een brede toegang is een voorwaarde wil je een geïntegreerd sociaal netwerk creëren;?
Context
?In de enorme berg van informatie en stroom van activiteiten moet het wel mogelijk zijn als gebruiker om daaruit de juiste informatie te vinden.Een goede zoekfunctie bijvoorbeeld, iets waar het bij een aantal bekende platforms nogal aan ontbreekt (ja, oa Sharepoint). Tibbr lost dit op door niet allen mensen te kunnen volgen, iets wat de meeste van deze platforms doen, maar ook ‘Subjects’. Waaardoor de informatie waar jij specifiek in geïnteresseerd bent automatisch naar je toe komt;
?
Overal en altijd toegankelijk?
Tja, en dan het nieuwe werken. Logisch dat zo’n systeem overal en altijd toegankelijk moet zijn, bij voorkeur met mobiele versies;
‘Make IT happy’?
Dit is wel de meest opmerkelijke voorwaarde. Maar IT is vaak wel een van de grootste barrières bij de implementatie van Enterprise Social. Verstandig dus om ze vanaf het allereerste begin erbij te betrekken. Krijg je IT mee, dan betekent dat 50% problemen minder.?
Uiteraard zat er een commercieel tintje aan Ram’s verhaal, zij het niet storend. Integendeel, ik ben wel geïnteresseerd en ga me zeker verdiepen in tibbr. Deze markt groeit als kool en er komen steeds meer aanbieders. Dat zegt niets over de kwaliteit, maar bij tibbr zijn de verwachtingen wel hoog gespannen.