Justin Franssen over de regulering van gaming in Holland

31 januari 2012, 14:41

Afgelopen week vond in London de grootste online gaming beurs van Europa, “ICE” plaats in Earls Court, London. Tijdens dit event sprak ik met diverse mensen over de regulering van online kansspelen. Het is in Nederland een actueel onderwerp omdat het binnen het regeerakkoord opgenomen is. Dit artikel is de inleiding van een serie artikelen die nader op de marketingaspecten van online gaming/gambling in zullen gaan.

Deze gastbijdrage is geschreven door Willem van Oort. Willem is CEO van GranViaOnline en oprichter van GamingInHolland op LinkedIn.

ICE in London is een platform en beurs voor service providers, operators en andere mensen uit deze sector. Op de conferences werd ook aandacht besteed aan de regulering in Nederland. De Gaming in Holland borrel die traditiegetrouw op de 1e ICE dag plaatsvind kon rekenen op flink wat aanmeldingen.

Daar sprak ik onder andere met gaming specialist Mr. Justin Franssen van VMWTaxand. Hij verwacht substantiële marketing investeringen naar regulering:

1: Justin, wanneer denk jij dat een regulering van online realistisch haalbaar is?

JF: De insteek in het Regeerakkoord was 2012. Mijn voorzichtige inschatting is dat de eerste vergunningen in 2013 verleend worden. Volgend jaar wordt natuurlijk wel een uitermate belangrijk jaar omdat dan de contouren van de regulering zichtbaarder zullen worden. Bovendien zal ook nog duidelijker blijken wie zich warmloopt voor vergunningen.

2: Denk je dat alle kansspelen dan gereguleerd worden? Of een gefaseerde aanpak zoals in Italië, Spanje, Duitsland?

JF: Ik heb geen indicatie dat Nederland bepaalde categorieën kansspelen wil uitsluiten van regulering. Niet uit te sluiten valt dat door een gebrek aan specifieke “remote gading” ervaring bij de kersverse Kansspelautoriteit de uitrol feitelijke vertraging oploopt en men kiest voor gefaseerde vergunningverlening op productniveau. Vergeet ook niet hoe grillig de politieke realiteit kan zijn en dat vrijwel iedere verandering in de kansspelwet historisch gezien altijd vertraagd.

3: Welke gevolgen denk jij dat e.e.a. zal hebben voor de marketing van deze sector in Nederland

JF: Wanneer je kijkt in andere Lidstaten leidt dit in de eerste jaren na regulering tot marketing “bonanza” omdat partijen zich nadrukkelijk in willen vechten in de markt. Consolidatie lijkt te volgen na 24-36 maanden. Mijn inschatting is dat enkele partijen met behoorlijke marketingbudgetten over de brug zullen komen bij de opening van de markt.

Ik zal u volgende week verder informeren van de ontwikkelingen op dit vlak. Ook verwacht ik dan de datum bekend te kunnen maken van de Gaming in Holland Conference die wij dit jaar in Amsterdam zullen organiseren, waar marketing uitgebreid aan bod zal komen.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!