‘LivingSocial trekt zich terug uit Nederland’

31 januari 2012, 19:33

2011 was een bewogen jaar voor de daily deals sites. De markt groeide enorm, en marktleider Groupon kondigde aan naar de beurs te stappen. De beursgang kwam echter al gauw in de problemen door een ‘foutje’ in de boekhouding. Daarnaast zijn er vragen over de houdbaarheid van het business model van couponsites. Concurrenten schieten als paddenstoelen uit de grond.

LivingSocial is na Groupon de grootste speler in de markt en ging september vorig jaar van start in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Volgens ingewijden hebben de medewerkers vanmiddag echter te horen gekregen dat LivingSocial al weer de stekker trekt uit haar Nederlandse activiteiten.

LivingSocial positioneert zich in de markt als aanbieder van belevingen. De coupons van LivingSocial zijn in ruim 260 Amerikaanse en Europese steden te vinden. Het bedrijf heeft zo’n 30 miljoen leden (september ‘11). LivingSocial biedt naast de lokale en landelijke deals ook een referral model. Als je vrienden aanbrengt voor een deal krijg je zelf meer korting. Nadat LivingSocial de Nederlandse markt betrad opende het al snel de deuren in Haarlem en Arnhem.

De uitbreiding in Nederland heeft niet mogen baten. Vanmiddag heeft LivingSocial haar medewerkers laten weten dat zij op zoek kunnen gaan naar een nieuwe baan.

Business model

Zoals in dit topic al werd beschreven vertoont het model van de kortingssites enkele scheurtjes. De markt van coupon aanbieders is overvol. Er zijn wereldwijd enkele honderden coupon aanbieders. Ook in Nederland zijn er zat aanbieders, zowel in de breedte als niche.

Volgens sommige onderzoeken blijkt dat de e-mails die aan leden van kortingssites worden verstuurd vaak niet worden geopend. Ook worden lang niet alle coupon ingewisseld bij de desbetreffende onderneming. Die moet veelal wel opdraaien voor de aangekochte coupon. Zo zijn er meerdere zaken die de meerwaarde voor bedrijven in twijfel trekken. Een belangrijke pré voor ondernemers is dat consumenten kennis met hen maken en vervolgens herhaalaankopen zullen doen. Veel onderzoeken betwijfelen echter of de aanbiedingen ook daadwerkelijk tot loyaliteit leiden.

Onderzoek van Forrester van afgelopen november bevestigt bovenstaande punten. De helft van de respondenten gaf aan het bewuste product ook zonder de aanbieding te hebben gekocht. Ook geven de respondenten aan geen zin te hebben in emails van aanbieders van coupons.

Het lijkt er op dat deze ontwikkelingen er toe hebben bijgedragen dat LivingSocial zich nu terug trekt uit Nederland.

Meerwaarde

Waar het, voor een belangrijk deel, uiteindelijk op neerkomt is de meerwaarde die je als dienst levert. Groupon is snel gegroeid, maar wordt ook eenvoudig door concurrenten gekopieerd. Je onderscheiden van concurrentie is de kunst. Een Scoupy doet dit bijvoorbeeld door location-based aanbiedingen te doen. Een ander voorbeeld is Klout Perks, wat aanbiedingen of gratis producten aanbiedt aan internetters met een bovengemiddelde digitale invloed binnen een bepaald topic.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Ton Derks

    Dagdeals kunnen voor bedrijven aantrekkelijker

    LivingSocial vraagt, net als Groupon, van ondernemers dat men minimaal 50% korting geeft. Vervolgens krijgt van de opbrengst de ondernemer nog niet de helft. Men moet dus producten tegen ¼ van de normale prijs in de markt gaan zetten. Dit wil je als bedrijf misschien wel één keer proberen, maar niet vaker. Hierdoor moet men telkens op zoek naar nieuwe klanten, waardoor de personeelskosten zo extreem hoog zijn en de levensvatbaarheid van LivingSocial dus in het geding is gekomen.

    En nu gaat de concurrentie ook nog eens toenemen:

    • Bedrijven komen met hun eigen dagdeals. Men benadert hiervoor klanten uit de eigen database.

    • Concurrenten zoals Friendstix vragen geen 50% fee, maar ev. slechts 10%.

    Op zich is het idee van dagdeals voor ondernemers wel heel interessant. Je hoeft immers alleen te betalen voor de omzet die het je oplevert. Het probleem is dus, dat dit verliesgevende omzet is. Tenminste als je met LivingSocial werkt.

    In bovenstaand artikel staat “Ook worden lang niet alle coupon ingewisseld bij de desbetreffende onderneming. Die moet veelal wel opdraaien voor de aangekochte coupon.” Dit klopt niet. Bij de meeste dagdeal sites moeten de winkeliers het nummer van de ingeleverde coupon doorgeven. Pas daarna krijgt men geld.

    Er verschijnen niet alleen klonen in de markt, maar ook verbeterde dagdealsites met aantrekkelijkere aanbiedingen voor de ondernemers. De toekomst van dagdeals is niet alleen sales, maar ook marketing. Marketeers zullen dit instrument moeten leren gebruiken. Vooral voor productintroducties en het trekken van nieuwe klanten zijn is dit interessant.


    1 februari 2012 om 08:09
    goed ingelicht

    @ Ton Derks: Graag wil ik u aangeven not amused te zijn over uw goedkoop afgeven op Living Social maar daarnaast reclame te maken voor een partij waar u zelf misschien een belang in heeft?

    Daarnaast blijkt u ook niet geremd te worden door enige kennis van zaken. Dat kortingen minimaal 50% moeten zijn, dat klopt, maar commissies van 50% zijn niet meer van deze tijd. zodoende weet ik uit eigen ervaring dat ik veel minder commissie heb afgedragen aan Living Social. Ook kreeg ik bij Living Social binnen 30 dagen het volledige bedrag uitbetaald..hoezo vouchers inveleren en dan pas betaald worden??

    Het verhaal is heel simpel, wie het eerst is die het eerst maalt. Hiermee heeft Groupon zich een enorme schaalvoordeel mee gedaan waar geen enkele (dus ook niet een zeer onbekende speler als friendstix) mee kan meten. In potentie had Living Social in de buurt kunnen komen, simpelweg omdat een wereldspeler als Amazone het moederbedrijf is.

    De markt is verzadigd, ook bedrijven stappen niet meer zo makkelijk in en kopers zijn steeds vaker dezelfde aanbiedingen bij verschillende partijen. Het wordt tijd dat de markt zich verder gaat ontwikkelen door consmenten op persoonlijke interesses aanbiedingen te doen.


    1 februari 2012 om 12:03
    Ton Derks

    Met mijn artikel heb ik zeker niet willen afgeven op LivingSocial.

    Wat de commissies betreft haal ik nu van de website van LivingSocial “Er zijn geen kosten voorafgaand aan de deal. Uw eerste betaling (80%) wordt na 20 werkdagen verwerkt, gevolgd door de overige 20% binnen 30 werkdagen. Dit betekent dat u de betaling al ontvangen heeft, voordat klanten bij u binnenlopen.” Dus hier heeft u zeker een punt.

    Dat de markt zich verder gaat ontwikkelen richting het doen van de juiste aanbieding, op het juiste moment en aan de geïnteresseerde consument, onderschrijf ik ook.

    Ik verwacht echter niet dat alleen Groupon overleeft (misschien zelfs juist niet…). Natuurlijk is het zo dat degene die het eerst komt het eerst maalt. Maar een stap die u voorstelt, had een groot bedrijf als LivingSocial zeker kunnen zetten. Maar of daarmee het business model voldoende gewijzigd zou zijn om beter renderend te worden, kan ik niet inschatten.


    1 februari 2012 om 13:41
    Gythe Lammers

    Interessante kost. Zelf volg ik met argusogen de aanbiedingen van Marktplaats: van iedereen voor iedereen. En dus een ander, simpeler businessmodel vermoed ik.

    Je kunt interesses en plaats van gewenste aanbiedingen aangeven. Op dit moment zo persoonlijk mogelijk en voor Marktplaats weer goed (en slim) opnieuw te benutten.


    7 februari 2012 om 11:13
    René

    Vorig jaar werd ik hartelijk uitgelachen door ‘kenner’s toen ik zei te vermoeden dat het succes van daily deals ook voor zijn ondergang zou zorgen. Dit is pas het begin.


    7 februari 2012 om 12:51
    Ella Hoekstra

    Ik heb 19 januari een aanbieding bij Livingsocial gekocht! Maar helaas zijn zij falliet, helaas moest ik bij betalen bij deze massagesalon. Maar ik heb nog een aanbieding gekocht hoe krijg ik mij geld terug?


    12 september 2012 om 11:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!