Scandinavi? blijft digitale koploper

20 november 2003, 12:51

Scandinavi? loopt nog steeds voor wat betreft het aanbieden van internettoegang en andere communicatietechnologie?n. Zuid-Korea en andere Aziatische landen volgen echter op de voet. Nederland staat op de 6e plaats op de wereld-ranglijst.

Zweden voert de Digital Access Index van de Internationale Telecommunicatie Unie (ITU) aan, gevolgd door Denemarken en IJsland. Zuid-Korea staat op nummer vier, gevolgd door Noorwegen. Nederland neemt de zesde plaats in. De rest van de top-10 bestaat uit respectievelijk Hongkong, Finland, Taiwan en Canada.

Zuid-Korea mag zich wel wereldleider noemen in breedband toegang. Zuid-Koreanen gebruiken het net vooral voor games en chatten.

De Verenigde Staten ontbreken, met een elfde plaats, net aan in de top 10. Volgens Michael Minges, auteur van het rapport, komt dit vooral door het gebrekkige mobiele telefoon systeem in het land. De Amerikaanse overheid heeft weinig gedaan om de concurrentie tussen mobiele aanbieders aan te moedigen, waardoor de prijzen relatief hoog liggen in vergelijking met Aziatische landen.

In het onderzoek van de Verenigde Naties zijn 178 landen onder de loep genomen. Gekeken is onder meer naar het aantal vaste telefoonaansluitingen, het aantal mobiele bellers, de kosten voor online toegang, de snelheid van de internetverbindingen en het percentage internetgebruikers.

In de afgelopen vier jaar is de top 40 sterk gewijzigd. Aziatische landen rukken op ten koste van Engelssprekende landen. Zuid-Korea is de snelste stijger. Tussen 1998 en 2002 steeg het land met maar liefst 20 plaatsen. Taiwan steeg in dezelfde periode met dertien plaatsen, Hongkong met zes, Singapore met vijf en Japan met vier.

Nieuw-Zeeland daalde in dezelfde periode met maar liefst negen plaatsen en Australi? met acht. Canada en de Verenigde Staten zagen zichzelf ieder met vijf plaatsen dalen en Groot-Brittanni? met drie.

(Bron: dft.nl)

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!