Groupon zet 1,6 miljard dollar om in 2011, maar draait nog altijd verlies
Gisteravond maakte Groupon haar eerste jaarcijfers bekend nadat het sinds afgelopen november op de beurs actief is. In 2011 verdiende de coupon gigant 1,6 miljard dollar, dat is 419 procent meer dan het jaar ervoor. Groupon maakt echter nog steeds 350 miljoen dollar verlies. Dat is wel vooral te danken aan de agressieve internationale expansie. In het afgelopen jaar groeide het bedrijf van 7.000 naar 10.000 werknemers buiten de Verenigde Staten. In de VS had het een operationele winst van 22 miljoen dollar.
Het verlies van 2011 valt wel een stuk lager uit dan in 2010. Toen maakte Groupon 378,6 miljoen dollar verlies.
Groupon heeft het afgelopen jaar significant minder uitgegeven aan haar marketing activiteiten. In het laatste kwartaal 156 miljoen dollar, het jaar ervoor was dit nog 291 miljoen dollar. Dit is te wijten aan het feit dat Groupon zich meer en meer richt op het vergroten van de gemiddelde waarde per klant, in plaats van het vergroten van de klantenkring (lees meer in deze blog). “We are investing more in transactional marketing,” zei Groupon CEO Andrew Mason. “It is designed to drive purchases, not just new subscribers.”
Voor critici zijn de cijfers geen verassing. Velen betwijfelen de houdbaarheid van het verdienmodel.
Gebruikers
Het aantal actieve gebruikers is het afgelopen jaar gestegen tot 33 miljoen. Groupon is momenteel actief in 47 landen, en handelt naar eigen zeggen met 250.000 ondernemers.
Ondernemers die zaken doen met Groupon draaien toch ook geen winst over die acties? De ironie.
Ik zie de meerwaarde, buiten de bulks die men aanbiedt, er ook niet van als ondernemer zijnde.