Vorst en vakanties: de januaritrends volgens Marktplaats
Met ruim 6 miljoen unieke bezoekers en 360 miljoen productzoekopdrachten per maand, 7 miljoen productadvertenties en ruim dertig productgroepen is Marktplaats de grootste productzoekmachine van Nederland. Dankzij dit massale bereik en gebruik kunnen we snel en simpel trends ontdekken en wordt Marktplaats regelmatig gezien als een barometer van de Nederlandse samenleving. Vandaar dat we jullie hier graag een terugblik geven op het zoekklimaat van de maand januari.
Vanuit Marktplaats Media werken we sinds 2009 met Marketingfacts samen om, samen met de lezers, de online advertising markt naar een hoger plan te tillen. Als hoofd van Marktplaats Media deel ik graag onze kennis en visie op online adverteren met de lezers van Marketingfacts.
Winters weer
Opvallend aspect aan die maand was uiteraard de vorstperiode die intrad. Het effect daarvan was ook op Marktplaats goed merkbaar, bijv. aan het aantal zoekopdrachten naar schaatsen. Zochten op zondag 22 januari 16.277 mensen naar schaatsen, een week later lag dit aantal al ruim 10x hoger, nl. op 174.450 mensen. In diezelfde periode nam ook het aantal advertenties voor schaatsen fors toe van 673 naar bijna 8.000. Verder zorgde het winterse weer voor een groter aanbod van sleeën (400% stijging in een week tijd) en moonboots.
Vakanties
De meeste mensen boeken in de maanden januari en februari hun zomervakantie, waarmee dit cruciale maanden zijn voor reisorganisaties waarin het belangrijk is goed zichtbaar te zijn. Reden genoeg om eens te kijken naar de trends op dit vlak binnen Marktplaats.
Een analyse van de afgelopen 2 jaar leert dat Marktplaats-bezoekers voornamelijk last minute actief zijn in de groep Vakantie als het gaat om zomervakanties; zie onderstaande grafiek.
Aantal zoekopdrachten in Marktplaats-groep Vakantie (feb 2010 – dec 2011)
Gemiddeld maken elke maand 205.000 unieke bezoekers gebruik van de groep Vakantie. Zij bezoeken deze groep gemiddeld 2 x per maand en bekijken 6 pagina’s per bezoek. Verder is 59% van de bezoekers vrouw, 62% is tussen de 20 en 49 jaar en 68% komt uit sociale klasse A of B.
Top zoekwoorden in de groep 'Vakantie'
De zoektermen “last minute” en “wintersport” zijn het meest populair voor het zomer- en winterseizoen. Van juni tot oktober zien we een piek op “last minute”, deze piek was in 2011 hoger dan 2010. Wellicht werd deze stijging veroorzaakt door de kwakkelende zomer.
Ook opmerkelijk: in de winter van 2010 – 2011 werd nog massaal op “wintersport chalet” gezocht, terwijl we ondanks de recente sneeuw- en ijsperiode deze piek dit jaar nog niet terugzien.
Wel zien we het aantal zoekopdrachten in de groep Vakantie fors toenemen (zie kolom F in onderstaande tabel). Ook zien we een groot verschil tussen de specifieke zoekopdrachten van 2010 ten op zichte van 2011.
Bestemmingen en accommodaties
Marktplaats-gebruikers gaan het liefst op vakantie in eigen land of naar Frankrijk of Spanje. Die laatste landen bleken in 2011 populairder dan in 2011, wat wellicht ook weer te maken heeft met de mindere zomer in eigen land.
Qua accommodatie vertoeven Marktplaats-gebruikers het liefst in een vakantiehuis, zoals uit onderstaande grafiek blijkt.
Voor de kalenderjaren 2010 en 2011 staat onderstaand de top 10 weergegeven van zoekwoorden gerelateerd aan vakantiehuis:
Als het gaat om voorzieningen wordt het meest gezocht op “zwembaden” en “sauna’s”. Opvallend is dat er in 2011 meer gezocht werd op accommodaties waar een huisdier toegestaan was en minder op internetvoorzieningen. Dat laatste heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de opkomst van de smartphone.
Kortom, meer dan genoeg duidelijke en terugkerende trends in zoekgedrag om als marketeer effectief op in te spelen door op het juiste moment de juiste doelgroep te benaderen met een passende boodschap. Met bijvoorbeeld keyword targeting zorg je er als adverteerder voor dat je voortaan gericht schiet in plaats van met hagel.
Credits afbeelding: Isabel Bloedwater.