Online video voor B2B in 2012 volgens Nico Verspaget (QUADIA Web TV)

6 maart 2012, 11:08

Een van de snelst groeiende tools binnen B2B marketing van afgelopen jaar blijkt online video te zijn. Volgens een onderzoek onder 1.092 marketeers door het Content Marketing Institute en MarketingProfs, is het gebruik van online video met 27 procent toegenomen ten aanzien van 2010.

Niet gek dat investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers onlangs een belang van dertig procent nam in een gespecialiseerde online videopartij als QUADIA Web TV.

Niet alleen worden online video's steeds beter bekeken, ook de betrokkenheid (viewing engagement) van consumenten is sterk toegenomen, volgens het recente Video Index Report van Ooyala. Dat geldt ook voor de conversieratio: in het vierde kwartaal van 2011 is deze opgelopen van 35% naar bijna 40%. Een en ander is ook terug te vinden in de blogpost van John Goedgebuure, die stilstaat bij de trends van online video voor consumenten.

Maar wat kunnen we van online video binnen B2B campagnes in 2012 verwachten? Hieronder het antwoord naar aanleiding van een interview met Nico Verspaget van QUADIA Web TV waarin hij zijn ervaringen met B2B marketing deelt.

  1. Kwaliteit boven kwantiteit: bij B2B gaat het vaak om minder massale doelgroepen dan bij B2C. Waar bij B2C vaak wordt gekeken naar het bereik van de video in aantallen views, richt B2B zich meer op kleinere homogene en bekende doelgroepen.

  2. Conversie: waar B2B marketeers eerst vaak vol jaloezie naar de grote virale successen op YouTube van B2C-merken keken, zijn ze er inmiddels achter dat dit niet de beste keuze voor hun vakgebied hoeft te zijn. B2B is vaak beter in staat om doeltreffend de doelgroep te bereiken en door online video de kijker te betrekken, de dialoog aan te gaan en zo voor conversie te zorgen. Video kan hierbij diverse vormen aannemen. Van live interactieve debatten tot instructievideo’s of case studies.

  3. Bedrijfsmatige toepassingen: de B2B markt kent ook meer verschillende toepassingen. Geen push van lineaire video’s (alsof je TV kijkt) maar video binnen processen. Enkele voorbeelden: sales & promotie binnen e-commerce omgevingen, e-Learning op het intranet en extranet en interne communicatie. Een andere toepassing is bijvoorbeeld de inzet van online video voor kennisdeling binnen de farmaceutische industrie en de persoonlijke medische bijsluiter voor patiënten die onder behandeling zijn.

“Ik durf te concluderen dat online video binnen B2B steeds meer om ROI gaat. Waar we voorheen vaak zagen dat online video ‘nice to have’ was, zijn marketeers steeds meer overtuigd dat online video ingezet kan én moet worden om bij te dragen aan de doelstellingen van de organisatie.”

Nico Verspaget is een van de sprekers van het B2B Marketing Forum op 20 maart in Amsterdam.

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Thomas Tank

    Hallo Gijs,

    Leuk artikel! Een belangrijk aspect voor wat betreft de ROI is de functie van Youtube als zoekmachine.

    Met vriendelijke groet,

    Thomas Tank | ZoomWorks.nl


    7 maart 2012 om 12:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!