Curated: een vernieuwend e-commerce concept

9 maart 2012, 07:48

Abonnement op unieke geselecteerde items

Via Twitter werd ik gewezen op het nieuwe concept Curated.nl, dat sinds korte tijd live is. Het is een abonnementsservice waarbij je ieder kwartaal een bijzonder item ontvangt dat is geselecteerd door één van de aangesloten curatoren.

Hoe werkt het?

Je kiest een curator die je interessant vindt op basis van zijn expertisegebieden. Hierna vul je je persoonlijke gegevens in en betaal je. Vanaf dit moment ontvang je iedere drie maanden een item dat is uitgezocht door “jouw” curator.

Er is gekozen voor een abonnementsstructuur, omdat dit voor zowel de klant als Curated makkelijker is. Hiermee geven de klanten van Curated een bepaald commitment en vertrouwen af dat nodig is om het initiatief een succes te maken. “De groei van Curated zit hem in eerste instantie in de uitbreiding van de curatoren. Hun netwerk is daarbij natuurlijk belangrijk, maar uiteindelijk mikken we ook juist op klanten die de curatoren nog niet kennen”, zegt Arjan van de Steeg, oprichter van Curated.

Op dit moment is het alleen via PayPal mogelijk om te betalen. Dit kan voor veel mensen toch nog een show-stopper zijn, omdat dit minder ingeburgerd is dan bijvoorbeeld iDeal of automatische incasso.

Curatoren

De mensen die het succes van Curated zullen gaan bepalen zijn bekende bloggers in Nederland en trendsetters binnen verschillende aandachtsgebieden. Het zijn authenthieke persoonlijkheden die vaak online hun credits al hebben verdiend. Het unieke van dit concept is dat de bloggers nu ook fysiek iets voor mensen gaan betekenen; een mooie combinatie van online en offline.

De huidige vijf curatoren zijn per categorie:

  • Innovatie – Boris Veldhuijzen van Zanten

  • Food trends – Marjan Ippel

  • Design – Joachim Baan

  • Duurzaam – Mette te Velde

  • Lifestyle – Erwin van der Zande

Het aantal abonnees per curator is gelimiteerd, waardoor de exclusiviteit bewaakt wordt.

Items

De items die je gaat ontvangen wanneer je je hebt aangemeld, zijn behalve persoonlijk uitgekozen en gemotiveerd door de curator, ook minstens €25 waard. Arjan van de Steeg van Curated geeft aan: “We mikken op limited editions, prereleases en andere dingen die het item bijzonder maken. Vooral de gevoelswaarde van het item zal hoger zijn dan de absolute waarde.”

Om het rendabel te maken is ervoor gekozen om verzendkosten van €4 in rekening te brengen, wat overigens niet de volledige verzondkosten zijn. Er wordt mij dan ook verzekerd dat Curated niet gestart is met een “slick businessmodel”, maar vooral tof moet zijn en moet inspireren. De pijlen zijn in eerste instantie gericht op de Nederlandse markt, maar als het concept aanslaat is expansie slechts een kwestie van tijd.

Op 27 maart 2012 zal de officiële launch plaatsvinden, maar het is nu al mogelijk om je te abonneren op één van de curatoren. Ik kan in ieder geval niet wachten tot mijn eerste item van Boris in de bus ligt!

Leon Gerrits
Principal Consultant bij CACI Digital

Leon is een marketeer met ruime ervaring op alle digitale vlakken, zowel aan adverteerderszijde (T-Mobile) als aan bureauzijde (Tradedoubler, Yieldr). Hij werkt als Principal Consultant voor CACI Digital, een onafhankelijke digital consultancy. Leon is een expert op het gebied van affiliate marketing, zoekmachine-marketing en programmatic display advertising. Leon zet zijn kennis en ervaring in om bedrijven zoals Fox Networks, RTL, Sky, Unive en Vodafone onafhankelijk te adviseren hoe zij hun online omzet kunnen laten groeien.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Ik vind dit een heel erg mooi idee. Ik ga me meteen aanmelden. Ik kan me voorstellen dat het voor de verschillende curatoren ook nog even vogelen is. Stel je voor dat je 500 ‘leden’ hebt waar je iets persoonlijks aan gaat sturen. Loopt al snel in de uurtjes :-).


    9 maart 2012 om 08:27
    Dennis Sievers

    @Mike als ze daadwerkelijk zelf die kado’s selecteren en sturen wel ja 😉


    9 maart 2012 om 09:27
    rubenbos

    Tof idee zeg!


    9 maart 2012 om 09:36
    Xander Zelders

    Ik vind het een leuk idee. Wanneer zou er een curator uit de ’technologie’ of ‘gadgets’ sector zich aanmelden?


    9 maart 2012 om 09:40
    Sabine de Witte

    Geweldig idee, ben een enorme fan van het curators concept en ben erg benieuwd wat voor gadget ik van Erwin zal ontvangen!


    9 maart 2012 om 09:54
    Maarten Zijlmans

    Leuke blog en interessant concept. Ik ben wel heel benieuwd wat voor soorten cadeaus het worden. Zoals bij Joachim:

    “Reken op prachtige items van art tot men’s style, of misschien wel een goed boek.”.

    Die items lijken me heel gaaf, maar het lijkt me niets om 3 maanden te wachten, € 25,- te betalen en vervolgens gewoon een boek te krijgen.


    9 maart 2012 om 10:27
    XanderZe

    @JP Kent Quarterly ook andere ‘categorieen’ curatoren?


    9 maart 2012 om 10:34
    Phileas

    Interessante invalshoek met serieuze aanschafsprijs. Een Glossybox of Yours Truly verleidt de consument door de belofte van nieuwe merkproducten (veel) voor een aantrekkelijke prijs (weinig). Ik ben benieuwd welke markt Curated in NL voor ogen heeft en hoeveel mensen ze over de streep trekken om zich te laten verrassen door onbekende hipperds.


    9 maart 2012 om 10:56
    Polle

    Leuk idee, misschien niet meest origineel maar netjes uitgevoerd. Technisch simpel op te zetten, verdienmodel is eenvoudig. Subscription based cashflow is zeer voorspelbaar, neem aan dat bepaalde leveranciers dikke korting geven om producten onder deze hippe buzzers weg te zetten.

    Daadwerkelijke USP zit hem in de reputatie van de curators en schare volgers die deze met zich meebrengen, leuke manier van monetizing van invloed. Mate van invloed van curators zal waarde van concept bepalen. Gebruikers moeten een gedeelte van hun identiteit aan curators ontlenen of in ieder geval genoeg vertrouwen hebben in “trust agents” om blind een transactie aan te gaan.

    Is een concept dat je ook makkelijk naar andere branches door kan zetten. Ik verzin bv. GagaGifts, cadeautje van Lady Gaga die hiermee direct een trend zal starten onder fans: Zeer interessant launch platform voor retailers en merken.


    9 maart 2012 om 11:03
    Daniel Hulsebosch

    Leuk idee, ik ben benieuwd wat het gaat opleveren op lange termijn.

    Ik denk namelijk wel dat je als je geen persoonlijke voorkeuren kan opgeven je producten zult ontvangen waar je helemaal niet op zit te wachten. Dan zeg je het abonnement na een paar keer al snel op.

    Maar goed ik heb toch even eenmalig voor drie maanden aangemeld om te zien hoe ze het aanpakken.

    Wat mij daarbij opvalt is dat niet duidelijk is dat als je je aanmeld voor welke curator je precies aanmeld, dit zou bij abonnementgegevens moeten staan. Nu is het zo dat de actieve slideshow bepaalt voor wie je je aanmeld, erg foutgevoelig.


    10 maart 2012 om 18:52
    Maurice van Dijk

    Ik vind het een super idee. Goed nagedacht over het gedrag dat we nu zelf dagelijks on- en offline vertonen – “content curatie”. De kunstuitleen moet zichzelf wellicht ook opnieuw ontdekken!


    21 maart 2012 om 07:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!