Laadtijd sites, frequentie nieuwsbrieven en vergelijking web analytics tools
Nieuws van Webanalisten (120)
Wat is de invloed van de laadtijd van een site op het bezoekersaantal en op de conversie? Martijn van Vreeden legt uit hoe je de maximale laadtijd van je site kunt berekenen met Google Analytics. Het versturen van nieuwsbrieven per email is een veel gebruikt middel om meer te verkopen, maar kan ook tegen je werken op het moment dat je té veel nieuwsbrieven verstuurd. Michel Spalburg beschrijft wat de ideale frequentie voor het verzenden van je nieuwsbrief is. Tot slot een bijdrage van Egan van Doorn. Hij schrijft over een onderzoek dat is uitgevoerd door Forrester waarin Web analytics tools vergeleken worden.
Maximale laadtijd berekenen met Google Analytics
Google heeft ontdekt dat een laadtijd van een zoekopdracht van 400ms al te lang is. Je doet er langer over om met je ogen te knipperen. Met het toenemende aandeel van mobiele gebruikers en andere typen content, zoals video, wordt de laadtijd van een webpagina in de toekomst alleen maar belangrijker.
Hoe geduldig zijn jouw website bezoekers? Met Google Analytics is het mogelijk om hier een eenvoudige analyse op los te laten. We kunnen namelijk onderzoeken bij welke laadtijd het aandeel van alle bezoekers die 1 pagina op de website blijft, hoger is dan het aandeel van bezoekers dat wel op de website blijft.
Maak hiervoor twee geavanceerde segmenten aan; een geavanceerd segment met verkeer dat een weigeringspercentage van 100% heeft en in het tweede geavanceerde segment moeten juist alle bezoekers die meer dan 1 pagina hebben gezien. Hierbij moet een aantal andere factoren in de geavanceerde segmenten worden toegevoegd, zodat de vergelijking eerlijk verloopt.
In het artikel Maximale laadtijd berekenen met Google Analytics gaat Egan van Doorn dieper in op deze berekening.
Zo bepaal je de ideale frequentie van de nieuwsbrief
Het aanbieden van een nieuwsbrief zorgt bij veel bedrijven voor een flinke verhoging van de omzet. Het is daardoor aantrekkelijk om zoveel mogelijk nieuwsbrieven te sturen naar klanten. Hier zit echter ook een keerzijde aan: een hoge frequentie kan namelijk zorgen voor irritatie bij de ontvanger en dit kan uiteindelijk zelfs leiden tot een omzetdaling.
Maar wat is dan de ideale frequentie van een nieuwsbrief? De ideale frequentie wordt niet bepaald door de organisatie maar door de ontvanger! Hiervoor is informatie nodig van de ontvanger. Zo kan de gewenste frequentie tijdens de inschrijving worden gevraagd. Maar de frequentie kan ook pas na een inschrijving worden gevraagd.
Ook de relevantie van de nieuwsbrief bepaalt de sleutel tot succes. Hoe relevanter de content van de nieuwsbrief is voor de ontvanger, hoe vaker deze de nieuwsbrief wil lezen, hoe hoger de conversie en hoe vaker ontvangers de nieuwsbrief willen ontvangen. Ook de ideale content wordt bepaald door de ontvanger! Vraag de ontvanger naast frequentie ook naar eventuele interesses of gewenste producten waar men informatie over wil ontvangen.
Het volledige artikel Zo bepaal je de ideale frequentie van de nieuwsbrief van Michel Spalburg is te lezen op webanalisten.nl.
Web analytics tools vergeleken door Forrester
Forrester doet elk jaar onderzoek naar de webanalytics markt en evalueert de diverse aanbieders van webanalyse software. Wij hebben inzage gehad in de laatste versie van dit onderzoek; The Forrester Wave: Web Analytics Q4 2011. Volgens Forrester vormen Adobe, comScore, IBM en Webtrends de frontlinie in analytics land. Dit is gebaseerd op de sterkte van de tool en visie op de toekomst van de webanalytics markt. Forrester typeert deze 4 als ‘Leaders’. Daarachter vormen AT Internet en Google de zogenaamde ‘Strong Performers’. Yahoo wordt getypeerd als ‘Contender’.
Adobe, comScore, IBM en Webtrends hebben volgens Forrester echter wel allemaal een unieke visie op webanalytics. Waar Adobe zich met name richt op het meten van het gehele online marketing ecosysteem richt comScore haar pijlen op de integratie van demografische gegevens (audience measurement). IBM ziet webanalytics als integraal onderdeel van de CRM strategie terwijl Webtrends de focus legt op het gemak van het delen van informatie binnen alle geledingen van de organisatie.
Benieuwd naar het complete artikel van Egan van Doorn? Lees dan hier meer over Web analytics tools vergeleken door Forrester.
Afbeelding credits: Michael Roper