Google Analytics uitgebreid met sociale rapporten en kanaalattributie

23 maart 2012, 10:25

Google breidt mogelijkheden van Social Reporting en Attribution Modeling uit

Tijdens de 3e Google Analytics User Conference op 22 maart presenteerden Google Analytics specialisten van bureauzijde tijdens de Masterclasses-rondes tips, trucs en ontwikkelingen. Sommigen bleven bij de basis, terwijl anderen juist heel gedetailleerd en uitgebreid vertelden over hun specialisme. Dit sloot goed aan bij de samenstelling van het publiek, bestaande uit kleine en grote bedrijven en natuurlijk afgevaardigden van (online) marketingbureaus. Veel van de (kleinere) bedrijven waren op zoek naar praktische tips, terwijl de bureaus op zoek waren naar nieuwtjes en interessante cases.

Het meest interessant waren (net zoals vorig jaar) keynote sessies die werden gegeven door specialisten uit het Google Analytics team. De nadruk lag eigenlijk vooral op enkele onlangs gelanceerde features in Analytics en wat er hier verder nog van verwacht kan worden. Ook werd er (ver) vooruit gekeken naar de ‘cookies van de toekomst’. Dit artikel bevat een overzicht van de meest relevante punten voor marketeers.

Social Reporting in Analytics: diepere analyses mogelijk

Tijdens de eerste presentatie geeft Justin Cutroni, Analytics Advocate at Google, tekst en uitleg bij het op 20 maart gelanceerde rapport Social. Met dit nieuwe rapport wordt het nog eenvoudiger om de impact van Social in Analytics te bepalen. Voor deze nieuwe Social Rapporten heeft Google Analytics meer dan 400 sociale netwerken geïdentificeerd zodat hier nuttige informatie over kan worden gegeven. Er is bijvoorbeeld goed te zien wat de toegevoegde waarde per sociaal netwerk is eerder in het verkoopproces. Dit kan het Social Conversions rapport door middel van de statistieken Assisted conversions of Last Interaction conversions welke we ook in andere rapporten zien terugkomen. Het is nu erg eenvoudig om te zien of het twitterkanaal of de facebookpagina wellicht belangrijk is eerder in het verkoopproces.

Social visitors flow

Er is ook een Social Visitors Flow rapport waarbij de bezoekersstroom over de verschillende pagina’s wordt weergegeven. Dit kennen we ook uit eerdere rapporten. Je kunt er mee zien dat bijvoorbeeld bezoekers vanuit Facebook vaak vroegtijdig de website verlaten of dat Twitterverkeer bijvoorbeeld vaak naar verkeerde pagina’s gaat.

Social Data Hub partners: Data van Sociale netwerken tonen in Analytics

Wat wel een voor Analytics nieuwe feature is, zijn de zogenaamde Social Data Hub partners. Dit zijn Sociale Netwerken die geïntegreerd zijn in Google Analytics, zodat conversaties en comments van de betreffende netwerken in Analytics kunnen worden getoond. Mocht er bijvoorbeeld een stijging zijn in bezoekers of verkopen van een bepaald kanaal, dan kan direct binnen Analytics worden gekeken naar wat dit veroorzaakt kan hebben.

De sessie van Justin Cutroni was interessant omdat het rapport iets volledig nieuws is. Verder gaf hij een interessante blik op de zogenaamde Longtail van Social. De 400 netwerken naast Facebook, Twitter en LinkedIn kunnen bij elkaar ook erg nuttig zijn. Voor Nederland is dit mijns inziens iets minder interessant omdat netwerken als StumbleUpon, Reddit of Orkut in Nederland een zeer miniem aandeel hebben. Maar mochten deze aan populariteit winnen, dan worden ze in ieder geval gemeten.

Attribution Modelling: welk kanaal is wat waard?

In de sessie van Paul Murret, Engineering & Product Director bij Google, worden enkele nieuwe features van Analytics nader besproken. Zo herhaalt Murret enkele punten uit de eerste presentatie over het nieuwe Social rapport. Daarnaast vertelt hij over een geheel nieuwe feature, het zogenaamde Attribution Modelling. Hierbij kunnen er verschillende waarden worden toegekend aan verschillende touchpoints in het koopproces van de consument. Een voorbeeld van een koopproces zou kunnen zijn E-mail >> Twitter >> Zoekopdracht >> Direct bezoek aan site. Te vaak nog wordt het laatste touchpoint gezien als de veroorzaker van de verkoop, terwijl misschien het eerste punt wel het belangrijkste is geweest. Er zijn ook andere attributiemodellen mogelijk waarbij elk touchpoint een gelijke waardering krijgt toebedeeld.

In het nieuwe Attributie Modelling rapport kunnen de verschillende attributiemodellen naast elkaar worden gelegd waardoor het eenvoudiger moet worden om de verschillende Touchpoints te waarderen. De functie zal beschikbaar zijn within weeks, maar helaas voorlopig alleen nog maar voor de Premium Users waardoor het voor de meeste lezers van deze blogpost niet interessant is. Een Google Premium Account kost $ 150.000,- per jaar.

Flow visualisation

Ook wordt er verteld over de zogenaamde Flow Visualisation die we in verschillende rapporten terug zien (zoals in het nieuwe Social rapport). Het nieuwe is Events Flow (Gebeurtenisproces), waarbij het pad van bezoekers die gebeurtenissen hebben veroorzaakt worden weergegeven. Daarnaast is de date range comparison nieuw waarbij met ‘delta’s’ in de Flow Visualisation wordt weergegeven wat het verschil was met vorige tijdsperiode.

Real Time Reporting

Tot slot wordt Real Time Reporting genoemd waarmee kan worden gekeken naar wat er zich nu op de website afspeelt. Met deze functie kun je perfect zien hoe groot de piek is in toename van verkeer na bijvoorbeeld een televisie-reclame. Wat hier nieuw aan is, is de Drill Down functie en de Profile filters. Hiermee kan bijvoorbeeld voor een bepaalde regio of verkeersbron worden gekeken wat hiervan de huidige activiteit op de website is. Ook zullen er binnenkort conversiegegevens te zien zijn bij Real Time Reporting.

In deze presentaties tonen Cutroni en Murray goed aan dat Google naast het updaten en uitbreiden van reeds bestaande rapporten, ook bezig is met het introduceren van nieuwe rapporten in Analytics. Benadrukt wordt nogmaals dat er geïnvesteerd wordt in Conversie Attributie en in het meten van Social Media.

Sommige van besproken rapporten zijn nu al beschikbaar in Nederland, anderen volgen spoedig. Zoals altijd geldt dat de nieuwe features gefaseerd beschikbaar worden gesteld, dus mocht je een bepaald rapport nog niet zien: be patient.

Terugkijkend op de Conference Day van de GAUC was het een interessante dag. Gezien de variatie in niveau van de presentatie heeft denk ik elke bezoeker, ervaren of minder ervaren, nuttige dingen kunnen horen over Google Analytics.

Frederik van de Vuurst
Online Marketeer / Webanalist bij OptimizeThis

Categorie
Tags

3 Reacties

    SebastiaanHu

    “Te vaak nog wordt het laatste touchpoint gezien als de veroorzaker van de verkoop, terwijl misschien het eerste punt wel het belangrijkste is geweest.” Absoluut mee eens!

    In de inleiding van je artikel schrijf je “Ook werd er (ver) vooruit gekeken naar de ‘cookies van de toekomst'” Heb je hier ook informatie over?


    23 maart 2012 om 10:31
    Gerard Rathenau

    Bedankt voor je kennisdeling Frederik. Ik zie in jouw voorbeeld WordPress en Delicious staan.

    Heeft Justin uitgelegd, wat voor data je hieruit kan halen?

    Is hij ook ingegaan op het doormeten van retweets en likes via Twitter en Facebook?

    Of is het doormeten van deze data nog toekomst muziek?


    26 maart 2012 om 07:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!