ReclameReview: De Bijenkorf
Inmiddels is de opening van de Maffe Marathon al achter de rug, maar deze commercial wilde ik toch nog even met jullie delen. De Maffe Marathon van De Bijenkorf is namelijk een heerlijk onderwerp om op los te gaan als reclamemaker. Want je idee mag lekker maf zijn en je hoeft eens een keer niet 4 USP's in 30 seconden te proppen. De Maffe Marathon-commercial van 2012 is weer prima gelukt, naar mijn mening.
Credits:
Bureau: Selmore
Account: Mira Weijs, Rina Verweij, Olivier Koning
Art: Jarr Geerligs
Copy: Kim Triesscheijn
Klant: Eva Vermeulen, Robert Bohemen, Bianca Koot
Producer: Monique van Beckhoven
RTV: Patrick Nelemans
Regisseur: Bram van Alphen
Strategie: Gijs de Bruijn
Productie: Caviar
Geluid en muziek: Audentity
Beeld: Pineapple Imaging
Postproductie: The Ambassadors
De doelstelling:
De doelgroep laten weten dat de Maffe Marathon begint op dinsdag 27 maart om 18.00 uur.
De uitwerking:
Het is weer Maffe Marathon in de Bijenkorf, met de mooiste merken voor maffe prijzen. Dit jaar opent de Bijenkorf de deur naar je verlangens. Is het een surrealistisch filiaal of je eigen onderbewustzijn? Wat het ook is; kom binnen en vind je verlangens.
Het oordeel:
Ik vind hem erg, erg mooi. Door de muziek, de manier van filmen en het verhaal doet deze commercial me denken aan de avonturen van Alice in Wonderland, maar ook aan de surrealistische films van Tim Burton (goh, laat die nu ook toevallig een versie van Alice in Wonderland hebben gemaakt). Door de aanzwellende muziek kon ik alleen niet goed horen dat er 'Vind je verlangens' wordt gezegd. Qua timing had dat misschien beter gekund, maar dat is het enige minpuntje dat ik kon ontdekken. Het doel van de commercial is vooral opvallen. En dat doet hij wel. Daarnaast wordt er verteld dat de Maffe Marathon op 27 maart om 18.00 uur begint. Ook dat communicatiedoel wordt dus behaald. Ik heb wel het idee dat de commercial van 2012 minder op een breed productenaanbod gericht is dan die van 2010 en 2011. Misschien hoeft dat nu niet meer zo duidelijk gecommuniceerd te worden, omdat de doelgroep al weet wat de Maffe Marathon inhoudt.