ReclameReview: HP/De Tijd
HP/De Tijd heeft een nieuwe website en een nieuw maandblad. Hun bedoeling daarmee is objectieve informatie bieden, zodat de lezer zelf kan oordelen over de besproken onderwerpen. Althans, zo interpreteer ik deze nieuwe commercial.
Credits:
Bureau: RadeMakkers
Account: Mieke den Elzen, Joost Rademaker
Concept: Marc Linderhof, Lodewijk van der Peet
Editor: Allard Jaspers
Klant: Frank Poorthuis
Muziek: Geert van Gaalen
Postproductie: MacGyver Post
Geluid: Studio De Keuken
De doelstelling:
Communiceren dat HP/De Tijd een nieuwe website en een nieuw maandblad heeft, waardoor lezers zelf kunnen oordelen over actuele onderwerpen.
De uitwerking:
Bekende personen uit de wereld van muziek, politiek, mode en business worden getoond met daarbij diverse vooroordelen die leven rondom hen. Het is aan de lezer zelf om te oordelen wat de waarheid is, aldus de afsluitende boodschap.
Het oordeel:
Wat ik heel goed vind aan deze commercial is dat je het geluid uit kunt zetten en dan komt de boodschap nog steeds over. Oké, je hoort dan niet dat er een nieuwe website is en dat er een nieuw maandblad is, maar de URL op het eind is een duidelijke call-to-action inclusief de pay-off 'Oordeel zelf'. Prima gedaan dus. Wat natuurlijk wel altijd een discussiepunt blijft is de objectiviteit van welk medium dan ook. Elk medium heeft immers een bepaalde signatuur, ook HP/De Tijd. Wikipedia zegt er dit over:
In eerste instantie had HP/De Tijd een gematigd progressieve signatuur, maar al vrij snel na de oprichting kreeg het blad een meer liberale toonzetting.
De vraag is dus of de artikelen in HP/De Tijd objectief genoeg zijn om echt een eigen oordeel te kunnen vormen. Anders kun je als lezer hooguit oordelen over de toonzetting wanneer het gaat om bepaalde onderwerpen en of die aansluit bij je eigen sentimenten.
Hmm, ik kan niet helemaal meegaan in de gedachten die jij bij HP/De Tijd krijgt. Objectief vind ik nou juist geen typering die bij het blad past. HP/De Tijd is juist heel erg uitgesproken rechts, en de website is alweer enkele jaren geleden omgeturnd van een slapend cohort tot een soort GeenStijl Light. Eerder subjectief dan objectief dus. Daar horen de eigenzinnige meningen bij die in de commercial terugkomen, maar die komen primair van de redactie, niet van de lezer. Die kan reageren en meedoen aan polls, maar of dat nou heel erg ‘oordeel zelf’ is…
De commercial zelf is stemmig (pianomuziek!) en upperclass newsy, want Jaap van Zweden zal de Revu- of Panorama-lezer niets zeggen. Maar of ik nou de HP koop om een mening te krijgen over Van Zweden, ik weet het niet. Pechtold, Roemer en Steve Jobs vind ik dan beter gecast. En wie die dame is, geen idee. Om dat te weten lezen mensen doorgaans andere bladen, lijkt me.
Goede reactie, Jeroen. Van die kant had ik het inderdaad nog niet bekeken: dat de door mij als vooroordelen aangemerkte opmerkingen juist van de redactie afkomstig kunnen zijn. In dat geval vind ik de pay-off ‘Oordeel zelf’ nog minder passend, want er wordt dus al voor de lezer geoordeeld door de redactie. Maar goed, zoals je zelf ook al zegt, misschien wil de doelgroep zich helemaal niet een mening laten opdringen door HP/De Tijd.
Overigens is de dame Heidi Klum. 😉