Bing vs. Google – The Face-off

4 mei 2012, 10:57

Stel dat je een blogger bent en graag wilt bijhouden welke wijzigingen en nieuwe features worden geïntroduceerd door zoekmachines, dan zit je nooit verlegen om content. Er is bijna elke dag wel iets te melden rondom zoekgiganten als Google en Bing. En laten we dan Yahoo ook niet vergeten, alhoewel die berichtgeving de laatste tijd wat negatief is. En met al dat feature geweld zou je je kunnen afvragen: wat is momenteel de beste zoekmachine? Laten we de twee zoekmachines die het hardst aan de weg timmeren eens naast elkaar zetten. Google vs. Bing – The Face-off. Of, om nog iets meer drama toe te voegen, The Clash of the Titans!

Marktaandeel

Goed om direct aan het begin te melden: helaas telt Bing in Nederland niet echt mee. In september 2011 vroeg ik nog aan Stefan Weitz, Director of Search bij Bing, wanneer ze van plan waren om richting Europa te gaan met hun feature set zoals Bing dat in de VS kent. Zijn opmerking was letterlijk: “Ach, Europa…”. Met andere woorden: voorlopig nog geen toffe Bing voor de Nederlanders, alhoewel er aan het begin van het jaar toch nog redelijk positief nieuws op dat front te melden was: Bing werd officieel uit bèta gehaald in Duitsland. Volgens eigen zeggen hadden ze op dat moment 10 miljoen gebruikers en bereiken ze daarmee 20% van de internettende Duitsers. Om eerlijk te zijn geloof ik eerder de berichten dat ze 2% van het totale zoekverkeer afhandelen.

Qua marktaandeel kijken we dan ook wereldwijd. Daar zien we dat Google momenteel een marktaandeel heeft van 66,4 % tegen 15,3% van Bing. Duidelijk is Google nog steeds de zoekgigant als het gaat om absolute marktaandeel. Maar met Yahoo op “slechts” 14% marktaandeel is Bing de nummer twee zoekmachine van de wereld op dit moment.

Bevredigend resultaat naar zoekopdracht

Toen Bing begin dit jaar begon aan zijn rebranding, was de boodschap heel duidelijk: Bing was niet zomaar een nieuwe zoekmachine. Nee, Bing was de “decision engine”. Een zoekmachine die je helpt een keuze te maken in plaats van alleen maar antwoorden te geven op een vraag die je stelt. In het begin van dit jaar deden ze daar zelfs nog een schepje boven op door decision engine te vervangen door: “Bing is for doing”. Een natuurlijke doorontwikkeling op de vorige pay-off, aldus Lisa Gurry van Bing.

Maar zijn de resultaten dan ook echt beter dan die van Google? Volgens de data van Hitwise wel! 80% van de zoekopdrachten gaf een succesvol resultaat op Bing. Bij Google was dit getal “slechts” 68%. Onder een succesvol resultaat verstaat Hitwise dat er ook daadwerkelijk wordt doorgeklikt naar een website. Zou je dan zomaar kunnen zeggen dat Bing betere resultaten toont? I’d like to think so!

Streepje vs. underscore

Als SEO-consultant krijg ik deze vraag nog vaak, misschien wel te vaak: wat is er beter, het gebruik van een underscore of liggend streepje (min-teken) in de URL? En geldt dit dan voor alle zoekmachines? Eigenlijk is hier alleen een soort best practise, want Google en Bing handelen allebei min-tekens en underscores op een andere manier af. Bing ziet beide als een koppelteken, Google ziet het liefst een min-teken als koppelteken.

Maakt het echt uit? Nee, ik zou zeker niet al je URLs gaan aanpassen omdat Google beter met een min-teken om kan gaan, de impact op SEO is minimaal. Daarnaast, maakt het Bing een betere zoekmachine dat het ze niet uitmaakt wat je gebruikt? Vast niet. Deze is dan ook too close to call. Beide zoekmachines doen hier iets goeds.

Opmaak zoekresultaten

Gisteren uitte ik mijn ongenoegen over de huidige Google-resultatenpagina. Zouden ze zelf nog objectief naar die pagina kunnen kijken? Het leidt steeds verder af van de resultaten door een kermis aan plaatjes, Google Shopping-ruis en Google+-ificatie. Nee, laat Google dan een voorbeeld nemen aan het net gelanceerde redesign van Bing, waar het motto luidt: weg met de ruis. Uiteraard hebben ze daar ook een social sausje, betaalde resultaten en gerelateerde zoekopdrachten, maar dan net even iets fijner weergegeven of beter verwerkt dan Google dit doet. Vormgeven is toch iets wat ze bij Google nooit helemaal hebben begrepen (uitzonderingen daargelaten).

Dus wat betreft gebruiksvriendelijkheid heeft Bing momenteel een streepje voor op Google. Zou dit Bings manier zijn om een nieuw gebied te zoeken waar ze eventueel terrein kunnen winnen van Google? Misschien zelfs om zoekmachinegebruikers te herinneren aan de tijd dat zoeken makkelijk was?

Oneerlijke concurrentie

Je kunt alle cijfertjes op een rij zetten, meningen wegen en zelf ergens overtuigd van zijn, maar het blijft een feit dat vooral in Nederland en misschien ook wel wereldwijd Google op dit moment de dienst uitmaakt. Ik vind het persoonlijk jammer. Net als de tijd dat Michael Schumacher de Formule 1 domineerde. Dat vond ik ook jammer, ik hou wel van wat spanning en zeker afwisseling. Hoe fijn zou het zijn als je kon wisselen tussen zoekmachines of dat je tenminste een keuze had! En nee, de resultaten van de Nederlandse versie van Bing hebben niets met de Bing uit de VS te maken. De enige overeenkomst is de vormgeving en na de update van 1 mei 2012 ligt zelfs dat ook mijlenver uit elkaar. De database van Bing NL is helaas te slecht om serieus te nemen.

Ik vind het jammer. Ik zou graag alle tofheid van de VS-versie van Bing loslaten op Nederlandse resultaten. Maar ach, er is hoop: Michael Schumacher is ook ooit van de troon gestoten.

Credits afbeelding: PresidenBertho (CC)

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

1 Reactie

    liyang

    good man!!!!


    5 mei 2012 om 03:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!