Sequential bannering, online verhalen vertellen

9 mei 2012, 11:05

Het verhaal afstemmen op de gebruiker, zonder dat je die kent

Verhalen vertellen is iets waar we allemaal van houden. Wij marketeers doen niets liever dan de consument aan de hand te nemen door het mooie land van producten en diensten. Het is de truc om het juiste verhaal te vertellen aan de juiste persoon. Dit wordt steeds beter mogelijk. Door betere targetingmogelijkheden kunnen potentiële klanten beter worden benaderd. De bekendste vorm van tracking is het gebruik van pixels om zo potentiële klanten te herkennen op basis van het gedrag. Het nadeel van deze techniek is dat je deze gebruikers eerst moet zijn tegengekomen om een beter aanbod te kunnen laten zien. Wat zou het mooi zijn als je een verhaal kan vertellen zonder deze data te hebben. En daar komt sequential bannering om de hoek kijken!

Wat is het en wat kun je er mee?

Sequential bannering is een techniek die bijhoudt hoe vaak een bepaalde gebruiker een type uiting heeft gezien. Hierdoor is het mogelijk om gebruikers een verhaal te vertellen aan de hand van banners. Sequential bannering is voortgekomen uit de behoefte om minder irritant te worden bevonden als adverteerder. Als een gebruiker niet reageert op een uiting wil ik als adverteerder niet langer deze persoon targetten ermee. Hiermee voorkom je het zogenoemde Zalando-effect, maar houd je wel de optie open voor een conversie op een ander product.

Je kan verschillende combinaties maken van uitingen en die in een bepaalde volgorde aan de gebruiker laten zien. Laat bijvoorbeeld eerst drie keer een banner zien die inspeelt op de informatie behoefte, om vervolgens een aanbod te laten zien dat gericht is op conversie. Mocht de gebruiker nog niet reageren, kun je proberen de gebruiker over te halen met een banner met daarin een extra incentive. Mocht dit alles er niet toe leiden dat een gebruiker klikt of converteert, kun je vervolgens een ander product laten zien waar de gebruiker mogelijk wel in is geïnteresseerd.

Wat levert het op?

Deze manier van adverteren verlaagt de irritatie bij gebruikers door minder vaak hetzelfde aanbod te doen aan dezelfde persoon. Daarnaast verhoog je de CTR van je campagne, aangezien je gerichter aan het adverteren bent en verschillende creaties laat zien aan de gebruiker.

Sequential bannering is weer een stap in de goede richting om als adverteerder beter aan te sluiten bij de behoefte van de gebruiker.

Arne Galama
Product Manager Adserving & Display Advertising bij StormMC

Product Manager display advertising bij StormMC in Groningen. Houdt zich bezig met display strategie ontwikkeling en technische implementaties bij klanten. Daarnaast trainer bij Storm Academy onder andere op het gebied van display en analytics.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Bart

    Is sequential bannering ook mogelijk binnen AdWords of alleen nog via externe programma’s?


    10 mei 2012 om 09:47
    ArneGalama

    Hi Bart,

    Helaas is deze feature niet beschikbaar binnen AdWords. Ik ken zelf 2 systemen die dit wel kunnen.

    – AdPerf

    – Platform 161

    Mogelijk zijn er nog meer systemen die dit ook kunnen.

    Hoop dat dit antwoord heeft op je vraag.


    10 mei 2012 om 09:56
    Bart

    Dag Arne,

    Dankjewel, geeft zeker antwoord op mijn vraag. Ik ga de systemen eens bekijken.

    Dankjewel.


    10 mei 2012 om 14:49
    Rick

    Hallo Bart,

    Heb je dit al eens afgezet tegen iedere keer nieuwe “informerende banners” te tonen?

    Het idee is namelijk goed, en ik kan me voorstellen dat het werkt. Echter het regelmatig verversen van banners (zeker in bepaalde netwerken zoals facebook) heeft ook een verhogend effect op de CTR. De hogere CTR kan dus zijn vanwege een verse banner i.p.v. het sequentiele idee.

    Daarnaast eindig je met een conversiegerichte banner. Heb je een case met cijfers die aangeeft hoe dit converteert t.o.v. niet sequentiele bannering?


    14 mei 2012 om 06:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!