Drie tips van Berlijnse start-ups aan grote corporates
Gisteren en eergisteren vond NEXTBerlin plaats. Dat “The leading European conference for the digital industry” uitgerekend in Berlijn plaatsvond, is niet zo verwonderlijk. Het is anno 2012 dé melting pot van creatievelingen van over de hele wereld. Daarnaast heeft de stad veel te bieden, denk alleen al aan de hippe restaurants, de restanten van de Berlijnse muur, de rauwe feesten en vele shopping malls.
Als social media consultant is de tech scene niet mijn natuurlijke habitat. Toch ben ik van mening dat wijzelf en andere organisaties veel van de lean & mean georganiseerde start-ups kunnen leren. Vandaar dat ik hun mijn prangende vraag heb voorgelegd: wat kunnen grote corporates leren van snel groeiende start-ups?
Om een antwoord op deze vraag te krijgen, heb ik onder andere gesproken met Edial Dekker, CEO en Founder van Gidsy; Ari Stein, Head of Communication van Wahwah.fm en Henrik Berggen, Founder van Readmill. Voor degenen die zich afvragen wat deze start-ups doen: Gidsy is een marktplaats voor authentieke activiteiten aangeboden door locals in onder andere Berlijn, Amsterdam en New York. Wahwah.fm is een location based app waarbij je muziek kunt broadcasten en tevens winnaar van de Start-up Competition in 2011. Readmill is een readers app en community waar je ideeën over boeken kunt delen.
Op het eerste gezicht hele verschillende producten, maar bij alle drie de start-ups staat het delen van authentieke gebruikerservaringen centraal en hebben de jonge founders een visie waar je u tegen zegt. De input uit de interviews heb ik samen met de input uit de paneldiscussies en keynote sessies tijdens #next12 gebundeld tot een drietal tips aan corporates.
Tip 1: Verbind mensen aan je organisatie die het product écht begrijpen
Meerdere start-ups geven aan dat je als organiatie pas kunt groeien als je echt in het product gelooft en ondernemers met passie en visie aan je weet te binden. Henrik Berggen zei ook wel:
“Ik denk dat het heel belangrijk is om ondernemers en leiders aan te nemen die gepassioneerd zijn over de producten. Zonder goede designers en developers ben je als organisatie nergens.”
De CEO’s en founders van de start-ups die ik heb gesproken, zitten allemaal zelf aan de knoppen en willen hun vrijheid voor geen goud inwisselen voor een gespreid bedje bij een grote corporate. Dit zou corporates in mijn optiek moeten doen beseffen dat ze ondernemerschap meer moeten omarmen in plaats van de kop in te drukken. Pas als corporates een cultuur creëren waar expertise van buitenaf verwelkomd wordt en creatievelingen echt iets te zeggen krijgen, kunnen ze innovatief en succesvol zijn.
Tip 2: Keep your friends close and your enemies closer
Wat opvallend is als je de start-ups spreekt, is dat ze van mening zijn dat de Berlijnse start-up scene friendly en open minded is, maar – als het nodig is – de start-ups keihard en competitief zijn. Zo vertelde Edial Dekker:
“Als er een goede developer naar Berlijn komt, dan wil je die eigenlijk dag 1 al spreken en een bod doen. Anders raak je diegene gewoon kwijt aan aandere start-ups.”
De start-ups staan allemaal zeer positief tegenover integratie met andere platformen en applicaties en focussen zich op hoe ze van hun concullega's kunnen leren. Grote corporates moeten dit in hun ogen ook doen en minder bezig zijn met navelstaren. Met een gezonde dosis competitie kun je veel bereiken, maar met samenwerken misschien nog wel veel meer. Elke industrie ondergaat momenteel enorme ontwikkelingen, of het nou de film, muziek industrie of adverteerdersmarkt is. In zo’n veranderende markt kun je alleen overleven als je verder kijkt dan je neus lang is. Ook al heb je als corporate een monopoliepositie, je kunt gewoonweg niet achterover leunen en ervan uitgaan dat klanten toch wel bij je blijven. Ari Stein van Wahwah.fm verwoordde dit als volgt:
“Scratching your own itch is good, maar je moet weten hoe de markt eruit ziet en hoe je je daarop kunt aanpassen. Wees transparant, begrijp de essentie van het product en blijf jezelf opnieuw uitvinden. Anders overleef je gewoonweg niet.”
Tip 3: Laat klanten waarde toevoegen
De founders van start-ups proberen met hun diensten en producten vaak bestaande problemen op te lossen en creëren daarmee waarde. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen. Zo gaf Edial Dekker aan:
“Het idee van Gidsy is eigenlijk ontstaan uit frustratie over de mogelijkheden om online reizen te plannen. We wilden iets ontwikkelen wat waarde toevoegt en authentiek is.“
Start-ups zoals Gidsy, Wahwah.fm, AirBnB geven gebruikers niet alleen de kans om zelf activiteiten, muziek of huizen ter beschikking te stellen, maar bieden tevens een platform waarmee gebruikers zelf creator worden en hun eigen start-up kunnen creëren.
Overheden en corporates lanceren steeds vaker communities en co-creatie platformen. Maar dit gaat voor klanten vaak niet verder dan het oppereren van een idee voor een nieuw smaakje chips. Elke vorm van co-creatie komt neer op minimale interactie en incrementele veranderingen, terwijl ze ook klanten kunnen betrekken bij discruptieve innovatie. Hoe vaak gebeurt het nou dat overheden en corporates hun rijke informatie echt delen met de buitenwereld en hen vragen om hier op door te ontwikkelen?
Door dit gebrek aan openheid kunnen developers, studenten en journalisten geen kennis over deze diensten delen, laat staan online applicaties ontwikkelen. Initiatieven als Hack de Overheid maken zich sterk voor de ontsluiting van meer data door overheden. En dit is eigenlijk iets wat niet alleen overheden zouden moeten doen, maar ook grote corporates. Juist door kennis te delen, kunnen zij samen met klanten technische barrières overbruggen en producten en diensten ontwikkelen die breed gedragen worden. Gezamenlijke waardetoevoeging moet op de eerste plaats staan, dan volgt het geld vanzelf.
Start-ups en corporates hoeven helemaal niet zo veel van elkaar te verschillen. Het zijn immers beide bedrijven met klanten en aandeelhouders waar geld in omgaat. Maar start-ups hebben absoluut een aanpak, organisatiestructuur en cultuur waar corporates veel van kunnen leren. Ik ben ze dan ook erg dankbaar dat ze hun visie en passie met mij hebben gedeeld en ben erg benieuwd welke aanvullingen jullie hier op hebben. Wat denk jij dat corporates van start-ups kunnen leren?
Haal er volgende keer even een spellingcheck doorheen wil je. Wat een slordigheidjes.
Bovendien een weinig vernieuwend lapje tekst. Uitgaan van de latente klantenbehoefte is toch een van de grondslagen van de marketing. En een concurrentieanalyse een essentieel onderdeel van het marketingplan. En als je als entrepreneur niet betrokken bent bij het product ben je al bij voorbaat kansloos. Neen, ik zie weinig vernieuwends, slechts een wat gemaakt populistisch geschreven stukje.
Aan de persoon hierboven: dan schrijf jij de volgende keer een stukje iedereen komt aan de beurt, beetje kinderachtig.
Heren, dank voor jullie reacties!
@Martijn: Jammer dat je het geen vernieuwend verhaal vindt. In mijn optiek kunnen artikelen op een Marketingblog ook nooit voor iedereen even vernieuwend of relevant zijn. Ik heb zelf erg interessante inzichten opgedaan tijdens mijn kennismaking met een aantal start-ups en wilde deze graag delen met mensen die ook nog relatief weinig weten over de start-up scene. Wat betreft de slordigheidjes. Zoals je misschien weet zijn congres dagen vrij hectisch. Je bezoekt keynote sessies en paneldiscussies, interviewt start-ups en wilt tegelijkertijd ook nog een leuke blog schrijven. En ja dan zie je wel eens wat type foutjes over het hoofd. De volgende keer zal ik er wat beter op letten. 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!