“Nederland laat nog kansen liggen op het gebied van e-commerce”
Nederland moet kansen pakken in online retail
Zo stelt Deloitte op basis van het 'European eCommerce Assessment 2012' onderzoek. Europees gezien is ons land een middenmoter dat op aspecten als mobile commerce, integratie van social media, productaanbevelingen en internationalisering onder het Europees gemiddelde scoort. Wel is Nederland sterk op het gebied van multichanneling en beschikken we samen met Turkije over relatief veel 'Pure players' (puur online retailers), zo wees ook de vorige benchmark al uit. Deze 'Pure Players' lopen veelal voor op traditionele retailers in zoekfuncties, betaal- en aanbevelingsmogelijkheden, integratie van social media en mobile commerce.
Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen zijn in volwassenheid van e-commerce tussen de verschillende landen en sectoren. Noord-Europa, waaronder Nederland, wordt vaak beschouwd als het meest volwassen in e-commerce gezien het grote percentage online kopers. Toch blijkt dat Zuid-Europese landen beter scoren als het gaat om mogelijkheden en service die de online koper geboden wordt. In de fashionbranche leidt Italië waar grote modemerken zich sterk profileren met internationale levering, zichtbaarheid op modeblogs en in digitale magazines en integratie met sociale media. Wel kan de fashionbranche nog veel leren van het gebruik van productaanbevelingen in de consumentenelektronica en de zoekmogelijkheden (op bijvoorbeeld merk of kleur) die webwinkelwarenhuizen bieden.
Multichannelling
“Nederlandse retailers lopen met name binnen de markt van consumentenelektronica voor op het gebied van multichanneling. De top elektronica retailers in Nederland bieden allemaal de mogelijkheid om producten online te kopen of te reserveren en op te halen in de fysieke winkel. De korte afstanden en goede logistiek van ons land spelen hier een belangrijke rol”, aldus Raoul van de Hoef, e-commerce expert binnen Deloitte.
Het rapport zegt hierover:
The majority of Dutch retailers, such as Coolblue, Dexcom and Mycom, offer item pick up and shipment to bricks-and-mortar stores, and two-thirds support the return to stores of items bought on line. In addition, these retailers provide online access to in-store product availability.
Integratie social media
De pure players, waar Nederland er dus relatief veel van heeft, maken over het algemeen beter gebruik van social media. In het rapport wordt het Nederlandse Create2Fit als voorbeeld genoemd:
This webshop contains video reviews, and product descriptions by the CEO and experts are found frequently in the product catalog. These are much appreciated by customers trying to decide which product to buy.
Kansen
Deloitte ziet voor Nederlandse online retailers groeipotentie middels vier tactieken die zich in het buitenland al bewezen hebben. “Retailers kunnen beschikbare data van klanten, zoals transacties, locatie en online gedrag beter benutten om gerichte aanbiedingen te doen. De bereidheid van klanten om in te gaan op gepersonaliseerde aanbiedingen is namelijk significant hoger. Ook het online bestellen in fysieke winkels kan resultaten verbeteren: er zijn voorbeelden waarbij Amerikaanse retailers een omzetstijging van 15% tot 20% lieten zien, terwijl 10% tot 20% bespaard kon worden op voorraad in de winkels”, aldus Van de Hoef. Tenslotte kunnen retailers ook internationale expansie overwegen en samenwerking met uitgevers van magazines aangaan om zo meer waardevolle content aan hun klanten te bieden.
De resultaten overzichtelijk in een infographic
Over het onderzoek
De eCommerce benchmark van Deloitte bevat 200 top retailers uit Zweden, Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Turkije. De webshops van de grootste retailers zijn doorgelicht op 140 criteria in 17 dimensies, waaronder Product search, Catalogue, Payments, Mobile, Social en Globalisation. De resultaten zijn geanalyseerd per segment Fashion, Consumer Electronics en General Merchandise. Het onderzoek is uitgevoerd door de Online Business Innovation groep van Deloitte.