Hoe om te gaan met Big Data Analytics? Lessen uit de game-industrie

21 mei 2012, 12:53

Big data is voor veel bedrijven een uitdaging. Hoe converteer je deze berg aan klantgegevens naar business value? Volgens Forrester kan het bedrijfsleven heel wat leren van de game-industrie. Analist en auteur van het rapport The Road to Digital Intelligence, Joe Stanhope, legt uit dat bedrijven te weinig kijken naar nieuwe manieren van analyseren: “Most customer intelligence professionals recognize the need to advance their current analytics capabilities, but underestimate the necessary shift in analytics strategy and tactics.” In dit rapport schetst Forrester enkele veelvoorkomende fouten en stelt daar tips vanuit de gaming industry tegenover.

Forrester heeft vastgesteld dat hoewel veel analytici wel inzien dat ze op een andere manier moeten gaan meten, ze vaak moeite hebben om het roer om te gooien. Vaak worden nieuwe bergen aan klantgegevens in verouderede systemen gemikt. Joe Stanhope: “Shortcuts such as force-feeding data into antiquated analytics infrastructure or acquiring myriad point solutions to satisfy individual applications do not yield digital intelligence gains.”

Vaak gemaakte fouten zijn:

  • Organisaties nemen te vaak aan dat interacties van nature lineair zijn

  • Organisaties hebben moeite in omgang met diversiteit aan data

  • Organisaties hebben moeite om KPI's aan inzichten te koppelen

Waarom de game-industrie?

Aanbieders van online games vieren momenteel hoogtij. Binnen een kort tijdbestek hebben gratis online spellen met in-game aankopen en advertenties omzetten behaald waar de traditionele console en pc gaming wereld versteld van staan. “Gaming firms have little choice but to embrace analytics because game usage data is their first and best feedback loop into the health of their businesses and the needs of their customers”, zo schrijft Stanhope. Eén van de grote jongens, Zynga, noemt analytics dan ook één van haar belangrijkste competenties: “We believe that combining data analytics with creative game design enables us to create a superior player experience.”

Learnings

Hieronder volgen in het kort per aandachtsgebied de lessen van de game-analisten:

Strategie

  • Rapidly introduce and evaluate product enhancements.

  • Develop new products.

  • Deliver visibility to the business.

  • Inject intelligence directly into the player experience.

Techniek

  • Manage data at the user level.

  • Reduce data latency.

  • Curate data.

Integratie in organisatie

  • Invest in analytics staff.

  • Embed analytics within the business.

  • Collaborate and communicate internally.

Metrics en KPI's

  • Capture trends as they happen.

  • Focus on segmentation.

  • Marry user activity to the social graph.

Optimalisatie

  • Enable testing for business users.

  • Automate targeting and personalization.

  • Leverage predictive analytics to stay ahead of trends.

Roadmap

Digital intelligence is een lange-termijn traject waarbij er zowel op technisch als op organisatorisch vlak aanpassingen moeten worden gedaan. Om dit proces te vergemakkelijken heeft Forrester onderstaande roadmap ontwikkeld. Deze roadmap begint bij de huidige competenties en doelen, waarna de verschillende fases en voorwaarden voor de implementatie van digital intelligence worden geschetst. Een effectieve roadmap bevat zowel strategie, technologie, ownership, metrics en KPI's en optimalisatie.

Afbeelding: Hobvias Sudoneighm

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!