De marketing mogelijkheden binnen LinkedIn: een verslag van #smc030

21 juni 2012, 10:14

Met al die aandacht voor Facebook en Twitter zou je af en toe LinkedIn, het wereldwijd grootste zakelijke netwerk, bijna vergeten. LinkedIn innoveert de afgelopen tijd fors, met o.a bedrijfspagina's en bijvoorbeeld LinkedIn Advertising. Gisteren gaf Jeroen Ederveen het publiek van #smc030 een update van de mogelijkheden van LinkedIn. In deze blog licht ik zijn verhaal uit.

Deze blog is geschreven door Wout van den Dool. Wout is manager online activiteiten bij Triodos Bank.

LinkedIn is met ruim 160 miljoen leden in 200 landen het grootste zakelijke sociale netwerk. In Nederland heeft LinkedIn ruim 3 miljoen gebruikers. Grote kans dat een deel van je doelgroep dus ook actief is op LinkedIn.

Wat is een LinkedIn Company page?

De bedrijfspagina geeft een overzicht van medewerkers, producten en/of diensten en vacatures. Relaties kunnen uw bedrijf hier volgen. Google ziet LinkedIn als betrouwbaar medium wat een positieve invloed heeft op de positie van LinkedIn-pagina’s binnen de Google. Zorg dus dat de juiste zoektermen worden gebruikt zonder te spammen. Triodos Bank Products Services LinkedIn

10 overtuigende functies van een LinkedIn company page:

  1. Voorheen kon je enkel als persoon updates publiceren. Door Company pages kunnen bedrijven ook status updates publiceren.

  2. Status updates worden getoond in de newsfeed van de followers van een company page. Deze kunnen vervolgens dit bericht liken, sharen of erop reageren. Hiermee kunnen conversaties onderhouden worden met personen binnen Linkedin.

  3. De inhoud van de company page kan gesegmenteerd worden aan de hand van verschillende parameters. Deze functionaliteit heet 'audiences'. Op basis van een aantal kenmerken van de bezoeker kan de algemene inleiding (tekst + video) van de products & services pagina er anders uitzien. 10 waardevolle tips om een sterke linkedIn Company profile te maken vind je hier.

  4. Je kan een lijst van producten en services aanmaken op de Linkedin company page.

  5. Elk product of dienst heeft een detailpagina. Deze biedt ruimte aan zowel tekst als een Youtube video. Op de productpagina is er de mogelijkheid om een contact persoon aan te wijzen binnen LinkedIn. Per product of dienst kan telkens een ander contact aangesteld worden.

  6. Ontvang recommendations. Recommendations spelen een belangrijke rol spelen voor company pages. Elk product of dienst kan door een persoon aanbevolen worden. Je ziet het aantal aanbevelingen met bijhorend profiel verschijnen op de product pagina's.

  7. Elke aanbeveling wordt getoond in de newsstream van degene die de aanbeveling plaatst. Het netwerk van deze persoon kan zo op de hoogte gesteld worden van de aanbeveling.

  8. Statistieken; Het aantal impressies die producten of diensten op deze manier krijgen toont Linkedin in de lijst van producten en diensten. De verzamelde statistieken zijn weer bruikbare input voor targetting campagnes op LinkedIn

  9. Ontvang interessante insights over personeelsverloop van en naar de organisatie, bezoekcijfers, skills van de medewerkers en de relatie die jij hebt met medewerkers van de organisatie.

  10. Er is een button (uiteraard) waarmee je website bezoekers fan kunt laten worden van jouw company page. Voorbeeld van een LinkedIn company page en de LinkedIn wordt fan button vindt je in de footer.

Online Advertising binnen LinkedIn

Nieuw binnen LinkedIn zijn de Targeted Status Updates. Targeted Status Updates moeten het voor leden gemakkelijker maken om relevante informatie te ontvangen van de bedrijven die ze volgen. Bedrijven kunnen op hun beurt nu communiceren met hun volgers op een wat meer persoonlijke manier en content aanbieden die op maat gemaakt is voor specifieke doelgroepen.

Zowel betaald als via de LinkedIn targetted status updates heeft LinkedIn marketing enkele voordelen tov andere media:

  • Zeer gedetailleerde doelgroep segmentatie mogelijkheden (B2B)

  • Internationaal

  • Zeer hoge aflever garantie van berichten

  • Gegevens van de mensen is zeer up to date

Case: Exact Software

Tijdens SMC030 presenteerde Jeroen een tweetal cases van Exact software.

Wat zijn jouw ervaringen met LinkedIn icm de nieuwe bedrijfsprofielen?

Afbeelding: Mario Sundar (cc)

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!