ReclameReview: ANWB vakantievraag

28 juni 2012, 13:30

De vakantievoorbereiding voor de zomer van 2012 is voor veel mensen al in volle gang. Daar speelt de ANWB op in door middel van een campagne die volledig draait om de community van 4 miljoen leden. Iedereen kan op een speciale site een vakantievraag stellen en leren van de ervaring van andere ANWB-leden.

Credits:

Bureau: LEMZ the people's valley

D.O.P.: Jasper Wolf

Editor: Jurriaan van Nimwegen

Klant: Cordula Van Klink-Hasler, Mark Boekraad

Producer: Karlijn Paardekoper

RTV: Fatima Engelhard

Regisseur: Marleen Jonkman

Productie: Comrad

Geluid: Soundcircus

Postproductie: Storm Post Production

De doelstelling:

De ANWB neerzetten als de autoriteit op het gebied van vakantievoorbereiding.

De uitwerking:

De 4 miljoen leden van de ANWB zijn samen overal al eens geweest. Daarom weten ze alles van een goede vakantievoorbereiding. Al deze kennis kan men vanaf nu delen met elkaar op anwb.nl/vakantievraag. Zo halen we samen het beste uit onze vakantie!

Het oordeel:

Ik vind het idee van deze campagne geweldig. De pay-off 'Samen beter uit' wordt hiermee optimaal bewezen en krijgt nog meer lading. De ANWB was natuurlijk al een autoriteit op het gebied van pechhulp onderweg tijdens je vakantie, maar nu wordt het hele voortraject er ook bij betrokken. En het mooiste is: het gebeurt allemaal op basis van de crowd, namelijk de 4 miljoen leden van de ANWB. Je krijgt dus tips van mensen zoals jij en ik, niet van (bij wijze van spreken) iemand die namens een callcenter de telefoon aanneemt voor de ANWB. Daarmee creëer je heel veel geloofwaardigheid. De commercial die de actiesite www.vakantievraag.nl (de url in de commercial verwijst hiernaar door) promoot, vind ik erg sympathiek. Heel menselijk, heel herkenbaar ook voor bijna iedereen die de commercial ziet. Een echte feelgood-commercial waar het wij-gevoel vanaf straalt. Top!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jan Bennink

    KEIHARDE COLUMN! You told them son! 🙂


    28 juni 2012 om 13:35
    sq

    Maar wat is het doel van de reclame? Het hoofddoel is in ieder geval het promoten van een informatie verzamel website.

    Wat een ontzettend gedateerd initiatief. Internet is al inguvuld, en er bestaat al een zoekwijze die alle vragen beantwoord, namelijk Google.

    Aan David Brinks: Je had voordat je dit tikte de website moeten bekijken.

    2000 deelnemers inmiddels, waarvan 800 ANWB werknemers. Hulde!


    29 juni 2012 om 20:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!