Google Analytics Social Reporting Tool, landingspagina optimalisatie en Big Data voorbeelden
Nieuws van webanalisten (deel: 126)
SocialMedia Examiner legt in grote lijnen uit wat je met de nieuwe Google Analytics Social Reporting Tool kunt, ION Interactive deelt hun ervaring over het optimaliseren van landingspagina’s en Online Dialogue’s Arend Zwaneveld legt aan de hand van praktijkvoorbeelden uit waarom Big Data de toekomst is.
Hoe de nieuwe Google Analytics Social Reporting Tool te gebruiken
De nieuwe social media reporting tools van Google Analytics bieden marketeers gratis mogelijkheden om social media in de gaten te houden en te meten. Webanalisten.nl vond op SocialMedia Examiner een mooi artikel waar je in grote lijnen wordt meegenomen door de nieuwste features. Daarnaast geven ze een aantal bruikbare tips voor het toepassen van deze tools in de praktijk. Speciaal voor webanalisten.nl herschreven we dit artikel naar het Nederlands.
1. Social Visitors Flow
De nieuw toegevoegde Social Visitors Flow is een visuele weergave van de manier waarop bezoekers vanuit sociale omgevingen over je website navigeren. Er van uit gaande dat het doel van je social media campagne is om meer traffic op je website te krijgen, geeft dit rapport je snel inzicht in welke sociale platforms de meeste traffic naar je website brengen en wat je sociale bezoekers doen wanneer zij daar gekomen zijn.
2. Off-Site Activity – Social Data Hub
Google is samen gaan werken met verschillende social networks om gebruikers van Google Analytics te voorzien van data buiten je eigen site om, inclusief +1s en commentaren. De grootste Social Data Hub partners op dit moment zijn Blogger, Disqus, Meetup, Google+, Digg, Delicious en Reddit.
3. Activity Stream
Deze feature laat je sommige van de minder voor de hand liggende kanalen bijhouden, zoals Digg, Read It Later, Echo en Delicious. Met een klik kan je zien wie er interactie heeft gehad met je content.
4. Social Value in een oogopslag
Met slechts een paar klikken kan je snel beginnen om bij te houden hoe sociaal verkeer de website conversies of events helpt. Dit kunnen voor de hand liggende conversies zijn zoals online aankopen of het invullen van formulieren, maar er kunnen ook micro-conversies in opgenomen worden, zoals video views of bezoeken aan een blog.
5. Assisted vs. Last Interaction Analysis en het Multi-Channel Funnel Report
Analisten hebben nu al jarenlang de grenzen van ‘last-click attribution’ besproken en de wens voor een meer robuust model om accuraat het online gedrag van gebruikers te meten. Google Analytics maakt het nu gemakkelijker dan ooit om te zien welke sociale kanalen hebben bijgedragen aan een conversie door deze optie als een tabblad onder het Social Conversions rapport te zetten.
Lees het hele artikel over Social Reporting Tool op Webanalisten.nl.
Scoor goede cijfers met landingspagina optimalisatie
Als kind was een goed rapport een fantastisch iets. Het is iets waarmee je een etentje in je favoriete restaurant kan verdienen, of zelfs een mooi nieuw speeltje. In marketing zijn rapporten een belangrijke manier om de interesse van je bezoekers te peilen in dat wat je te bieden hebt. In hun nieuwste blog deelt ion interactive inzichten over hoe je door het testen van je landingspagina’s nog betere campagne-resultaten kunt behalen.
Om een ‘rapport’ van je landingspagina te krijgen moet je pagina-elementen en layouts gaan testen en kopiëren om een winnende combinatie voor je campagnes te vinden. A/B-testen is een fantastische manier om te bepalen of je landingspagina’s goede cijfers scoren. Als je momenteel nog niet aan A/B-testen doet, kan het wellicht moeilijk zijn om de beste combinaties te herkennen en om voortgang te maken in je campagnedoelen. Als je nog twijfelt of je wel moet beginnen aan het opstarten van een testprogramma voor je landingspagina’s, bedenk dan het volgende:
“Het testen van landingpagina’s dient alleen om de conversie te verbeteren“.
Net als dat het maken van toetsen een groot onderdeel was van je schoolrapport, zal het testen van je landingspagina je helpen om te ontdekken wat werkt en waar er nog ruimte is voor verbetering. Hier zijn drie goede redenen om het testen van je landingspagina op te nemen in je campagne strategie:
-
Sommige resultaten tarten conventionele logica
-
Hogere cijfers betekent meer business
-
Iedereen kan zich verbeteren
Lees het hele artikel over landingspagina optimalisatie op Webanalisten.nl.
Big Data-voorbeelden uit de praktijk: Misdaadpreventie Memphis Police Force Dept.
Big Data is voor veel organisaties geen toekomstmuziek, maar dagelijkse praktijk. En iedere dag komen er meer fascinerende voorbeelden van Big Data bij! De ontwikkelingen op het gebied van Big Data gaan echter zó snel, dat een artikel met 4 à 5 uitgewerkte voorbeelden in korte tijd incompleet en achterhaald is. Vandaar dat Arend Zwaneveld, analytics expert bij Online Dialogue, een serie blogs begint met aansprekende voorbeelden van ‘Big Data’, welke continu zullen worden ge-update. Hij begint zijn serie met het artikel “Misdaadpreventie Memphis Police Force Dept.”.
Wat als je misdaden zou kunnen voorspellen vóórdat deze plaatsvinden? Dit líjkt voorbehouden aan de ‘pre-cogs’ uit de film Minority report, maar de Big Data -oplossing Blue C.R.U.S.H. van de Memphis Police Force komt een eind in de richting: door historische data te combineren met real-time data adviseert het systeem de politiemacht op welke plaatsen in de stad haar (preventieve) aanwezigheid het meest effectief is.
De behaalde resultaten van dit ‘Big Data Crime Fighting’ programma mogen er zijn:
-
30% daling zware criminaliteit
-
15% daling geweldsdelicten
-
Hogere veroordelingsgraad (van 16% naar 70%) als gevolg van betere bewijslast (meer heterdaadjes)
Ook andere politie-departementen hebben inmiddels interesse getoond in het project, onder anderen die van Cincinnati, Baltimore, Boston, Las Vegas.
Lees het volledige artikel over Big Data op Webanalisten.nl.
Leuk artikel, zeker het vergelijk in de ‘crime praktijk’. Natuurlijk meten is weten en daarom heel zinvol om te snappen en vooruit te kijken.
Aan de andere kant is het maken van een goede landingspagina ook zeker een kwestie van goed marketingevoel waarbij A/B testing zeker niet altijd nodig is.
Groet,
Marco