Hoe connecten Nederlanders op LinkedIn?

11 juli 2012, 08:45

Inzicht in de wijze waarop Nederlanders connecten met LinkedIn

In een eerdere blog deelde ik de resultaten van een landelijke enquete over LinkedIn gebruik in Nederland. Dat was met name gericht op wat Nederlanders op LinkedIn gebruiken. In deze blog ga ik verder in op hoe Nederlanders connecten op Linkedin. Sturen we een persoonlijke uitnodiging? Vragen we actief om recommendations? Gebruiken wij Linkedin om onze SEO-positie een boost te geven?

Vriendjes?

“Everybody is a friend” lijkt soms wel het motto in de VS om social friendships op Facebook en Linkedin aan te gaan. Niet gek dan ook dat het gemiddeld aantal 1e graads Linkedin connecties in de VS op 345 ligt (bron: Q&A mei 2012). Uit ons onderzoek blijkt dat we in Nederland gemiddeld 282 connecties hebben, goed voor een plaats in de subtop. Maar met wie connecten wij dan in Nederland? Uit de vorige blogpost bleek al dat Nederlanders met name met landgenoten linken, maar kennen wij onze connecties ook allemaal persoonlijk? Iedereen hanteert zijn eigen linkstrategie en dat is maar goed ook; sommige mensen accepteren pas een uitnodiging als ze 3x met iemand op vakantie zijn geweest of een gezamenlijke babysitter hebben. Anderen linken zelfs met onbekenden. Bijna één op de vijf mensen (17,5%) hanteert een criterium dat hij/zij al zijn connecties persoonlijk kent. Nog eens 45% geeft aan tussen de 75 en 99% van zijn/haar connecties persoonlijk te kennen.

Maar nog altijd één op de 10 gebruikers schermt zijn connecties af voor de buitenwereld. Jeff Weiner (CEO LinkedIn) gaf tijdens een seminar een keer aan dat de mogelijkheid tot afschermen van je connecties alleen mogelijk is gemaakt vanwege de verplichting door de Amerikaans privacywet. Deze optie is een doorn in het oog van de open netwerker, omdat netwerken niet alleen halen (van connecties) maar ook brengen (inzicht geven in jouw netwerk) is. Mensen die hun netwerk toch afschermen geven aan dat de aard van hun zakelijke activiteiten (vermogensbeheer, recruitment, bedrijfsadvies) hiervoor een gegronde reden is (45%). Daarnaast schermt 1 op de 3 mensen hun netwerk af vanuit concurrentie-oogpunt en doet nog eens 20% dit op aanvraag(!) van hun netwerk.

“has indicated you are a friend”

Voor menigeen een kippenvel momentje. Een uitnodiging ontvangen van iemand die je (nog) niet kent, zonder persoonlijke boodschap en met de sociale indicatie van een vriendschap. Wat doe jij? Meteen verwijderen, op spam drukken of toch maar accepteren? Daar waar een kwart van de mensen een dergelijke uitnodiging weigert (negeer-knop), accepteert 16% van de mensen een dergelijke uitnodiging wel. De helft van alle mensen echter, stelt middels een reply-bericht de vraag waarom iemand zo graag met hem/haar wilt linken. De respondenten sturen zelf (40%) altijd een persoonlijk bericht mee wanneer ze iemand uitnodigen. 25% zegt dat meestal te doen, en 28% alleen in specifieke gevallen. 8% van de respondenten geeft nog altijd aan nooit een persoonlijk bericht mee te sturen.

“only invite people you know well and trust”

Sinds jaar en dag is “only invite people you know well and trust” het linkcredo van Linkedin. Niet echt handig als je Linkedin wilt gebruiken om je netwerk uit te breiden met mensen die je (nog) niet kent. Wat doe je nu als je iemand vindt op Linkedin en graag met hem/haar in contact zou willen komen? 35% van de mensen doet dat dan juist buiten Linkedin om, en gaat op zoek naar de website, andere social media platformen of probeert via Google contactgegevens te achterhalen. 26% kiest voor de directe benadering en nodigt de persoon (hopelijk met persoonlijke uitnodiging) direct uit om te linken en 23% kiest voor kruiwagenmethode en zoekt de ambassadeur via “Request for Introduction”. Toch blijkt uit ons onderzoek dat niet meer dan 30% al eens gebruik heeft gemaakt van deze laatste mogelijkheid. Wat zijn hun ervaringen? Wisselend, geeft 60% van de mensen aan, omdat het sterk afhankelijk is van diegene die je gaat introduceren. Voor 17% van de mensen werkt het juist heel goed en voor eenzelfde groep mensen werkt het matig. 8% gebruikt deze optie helemaal niet meer, vanwege de slechte ervaringen hiermee.

SEO?

Dikwijls wordt de link gelegd tussen Linkedin en SEO, en niet onterecht. Maar zijn gebruikers zich hier bewust van? De meerderheid niet, want 60% geeft aan geen rekening te houden met online vindbaarheid (tref- en magneetwoorden) bij het invullen en bijhouden van het profiel. Wel past de helft van alle respondenten regelmatig iets aan op hun profiel, met als doel om weer op het netvlies te komen van hun 1e graads netwerk. Herkenbaar, die mensen in je netwerk mensen die iedere week hun headline veranderen met een komma of punt? Verstandiger is het dan om regelmatig een status update te schrijven. Bijna 45% geeft aan gebruik te maken van deze optie richting hun netwerk, waarbij de frequentie uiteenloopt van 36% (één keer per maand), 41% (één keer per week) tot 23% die meerdere keren per week. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat dit onderzoek plaatsvond toen updates via Twitter nog mogelijk waren, waarschijnlijk is deze frequentie nu lager.

Recommendations

Ik ben een Limburger, en dat zijn schuchtere (met een zachte “g”) mensen die niet graag actief om een recommendation vragen. Gelukkig snappen mensen dat, en schrijven ze ongevraagd hun ervaringen. Inmiddels heb je ook geen 3 recommendations meer nodig om een 100% volledig profiel te krijgen, dus de urgentie voor sommige mensen zal nu helemaal verdwenen zijn om hier iets mee te doen. Toch kan het hebben (en tonen) van aanbevelingen van waardevolle referentieklanten van toegevoegde waarde zijn naar je prospectmarkt of nieuwe werkgever. Gemiddeld hebben wij in Nederland net iets meer dan 4 recommendations, echter één op de drie heeft er helemaal geen. Het gemiddelde wordt dan ook dusdanig omhoog getrokken door die 8% die er meer dan 10 hebben. Een kwart van de mensen vraagt actief om recommendations! Met name klanten (65%), leidinggevenden (55%) en zelfs directe collega’s (45%) worden gevraagd een goed woordje over ons te doen.

Richard van der Blom
Social Selling Expert / Keynote Speaker / LinkedIn Expert bij Just Connecting BV

Richard van der Blom is een van de bekendste en meest geboekt LinkedIn & Social Selling Experts van Nederland. Begonnen in 2009 heeft Richard in binnen- en buitenland inmiddels meer dan 500(!) bedrijven wegwijs gemaakt in LinkedIn voor Sales en Marketing (www.justconnecting.nl). ✔ Lid van een Europese denktank LinkedIn ✔ 3 jaar op rij verkozen tot Top-5 spreker NIMA ✔ Genomineerd in 2019 voor Top 100 Global Social Selling Speakers ✔ Bedenker van de B.E.S.T. Social Selling methodiek en S.T.E.P.S. Social Selling Strategie. Veelgevraagd spreker en trainer om organisaties verder te helpen met de Digitale Transformatie van hun sales- en marketingafdeling. Tevens Founder van Boost in Valencia (www.boostinvalencia.nl) een exclusief 1-op-1 trainingsprogramma in Valencia voor ondernemers die meer balans willen.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Frans Scheuneman

    Hoi Richard,

    Goed verhaal! Wat ik nog mis is het gebruik van Linkedin groepen om je netwerk uit te breiden. Lid worden van bijvoorbeeld een plaatselijke of regionale ondernemersvereniging geeft je veel makkelijker toegang tot mensen. Deze zullen je uitnodiging om te linken ook eerder accepteren omdat ze je zien als een gelijke.

    Ik zal je uitnodiging om te linken accepteren hoor…


    11 juli 2012 om 19:38
    Huub

    Wat een goed geschreven artikel! Veel beter dan het gros van de cijfer-dumps vol met cliches over LI gebruik die je elders veel eest.


    13 juli 2012 om 20:43
    Jaap Schuddeboom

    Heel leuk en informatief artikel, complimenten!

    Wat betreft SEO viind ik het cruciaal dat je profiel en je netwerk op orde is. Immers, als ik iemands naam intik komt zijn of haar LinkedIn profiel in 9 van de 10 gevallen bij de eerste drie zoekresultaten te staan.

    Ik vraag wel aan enthousiaste klanten om een recommendation te schrijven en plaats ook alle artikelen die ik (elders) publiceer in mijn profiel.

    Ook ben ik het eens met de opmerking van Frans dat je je lidmaatschap van Groepen goed kunt gebruiken om je netwerk aan te vullen. Kanttekeningen daarbij zijn voor mij wel dat ik niet bijna niet meer op verzoeken in artikelen met de titels als ‘ vermeld hier je LinkedIn profiel, dan heeft iedereen er wat aan’ in ga. Daar komt weinig uit. Daarnaast probeer ik het aantal groepen waar ik lid van ben te beperken, zodat ik daar ook tijd genoeg voor heb om daar iets actiefs in te kunnen betekenen.

    Een persoonlijke benadering in een uitnodiging, ook via via, werkt voor mij het beste. Ik ben dan ook kritisch als ik het standaard door LinkedIn voorgekauwde zinnetje in een uitnodiging tot linken aantref.

    Groet,

    Jaap Schuddeboom


    16 juli 2012 om 10:40
    RichardvanderBlom

    @Frans, zie mijn eerdere blog op Marketingfacts om de resultaten van Linkedin Groups te lezen

    @Huub thanks voor de complimenten

    @Jaap terechte opmerking over SEO en de volledigheid van je profiel en het op orde hebben van je netwerk. Eens!


    16 juli 2012 om 21:51
    Stijn Markusse

    Beste Richard,

    Zojuist zie ik op mijn LinkedIn profiel dat ene Henk Vermalen (verbonden aan Masterclass Sales LinkedIn) op mijn profiel heeft gekeken. Direct valt mij op dat dit een stockfoto is, en het account fake is. Even verder zoeken zie ik dat jij hier achter zit met jouw bedrijf.

    Is mijn vraag; Vind jij deze manier nog kunnen? Volgens mij is juist authenticiteit en geloofwaardigheid belangrijk, en niet een fake, en cheesy accountje met stockfoto waarmee je probeert je evenement te pluggen…

    Je zegt op je website dat je een belangrijke specialist op social media bent, maar ik vind zulke acties niet getuigen van een overtuigend specialisme…

    Just my two cents..


    21 april 2014 om 11:59
    RichardvanderBlom

    @Stijn, bedankt voor je feedback. Ik kan je verzekeren dat ik NOOIT maar dan ook NOOIT met een fake account zou werken! Ook ons bedrijf is hier erg op tegen! Dus ik snapte je opmerking niet en ben meteen maar even gaan zoeken naar deze Henk Vermalen. Wat schetst mijn verbazing? Hij bestaat echt (inderdaad een stockfoto) en hij is afkomstig van een organisatie die ons wilde inhuren voor trainingen. Bedankt voor de tip, want op deze manier wil ik zeker NIET acquisitie doen. Ik zal meteen gepaste actie ondernemen.

    Tip voor jou: wellicht eerst even de vraag stellen, voordat je de aanname doet dat dit een initiatief van mij is 😉


    21 april 2014 om 14:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!