Marketeer anno 2012 wil meer beslissingsbevoegdheid

18 juli 2012, 09:03

De term marketeer is een breed en ingewikkeld begrip. Deze term prijkt op vele visitekaartjes, maar de eigenaars van die kaartjes doen vaak allemaal iets anders. We gebruiken de term marketeer voor het gemak als een overkoepelend begrip. Ondanks dat wij weten dat dé marketingprofessional eigenlijk moeilijk te beschrijven valt, doen we toch een poging in een infographic.

'Hoe ziet een gemiddelde marketingprofessional eruit?' is de terugkerende hoofdvraag in onderzoek van USG Capacity. Het profiel van de marketeer is namelijk continu in beweging. De veranderlijke arbeidsmarkt zorgt voor een continu evoluerende marketingprofessional. Wat drijft deze marketeers? Wat verdienen ze, hoe ontwikkelen ze zich en wat vinden ze belangrijk? Bij dit onderzoek hebben 256 marketeers met verschillende achtergronden hun mening gegeven.

Waar werken marketeers het liefst?

De meeste marketingprofessionals werken 'gewoon' op kantoor, maar marketeers met minstens tien jaar werkervaring werken ook vaak thuis of zelfs op veel verschillende locaties. Er zijn hierin kleine verschillen te zien tussen marketingadviseurs en marketingmanagers. Deze (en andere) uitkomsten zijn mooi weergegeven in de infographic onderaan dit artikel.

Hoe ontwikkelen marketeers zichzelf?

Alle marketingprofessionals staan wat betreft het op niveau houden van kennis ook op één lijn. Alle marketeers lezen vooral blogs om van nieuws op de hoogte te blijven. Het benadrukt maar weer onze stelling in het artikel Vaarwel educatie, welkom autodidact – de marketeer van de toekomst is steeds autodidactischer. Vooral marketingadviseurs blijven op de hoogte via verschillende social mediakanalen. Hoe hoger in de hiërarchie een marketeer zich bevindt, hoe groter de kans dat hij vakdagen bezoekt of aan (een vorm van) studie bezig is om zijn kennis op niveau te houden.

Wat zijn de belangrijkste waarden voor een promotie?

Het is duidelijk dat de marketingadviseur en marketingmanager ongeveer dezelfde promotiebehoeften hebben. De redenen dat deze marketingprofessionals promotie willen maken, is vooral omdat ze dan meer beslissingsbevoegdheid hebben. Op de tweede plek staat de wens om beter te kunnen samenwerken met en leren van mensen die hoger in de hiërarchie staan. De marketingadviseur wil vooral gaan leidinggeven aan teams en de marketingmanager wil vooral (nog) hogere budgetten en (nog) meer beslissingsbevoegdheid.

Hoe groot is het opleidingsbudget voor marketeers (per jaar)?

De meeste marketeers hebben geen opleidingsbudget. Echter, hoe hoger in de hiërarchie een marketingprofessional staat, hoe vaker deze professional een budget heeft – en hoe hoger dit jaarlijkse budget dan is. Een opleidingsbudget ligt meestal tussen de 1001 en 2000 euro. Hoe meer bevoegdheid, hoe hoger het budget. Marketingmanagers hebben verreweg het hoogste opleidingsbudget. Is dit een logisch gevolg van de verantwoordelijkheden van die functie, of zou het zinvoller zijn om juist marketingadviseurs grotere kansen tot bijspijkeren te geven?

Hoe ziet de marketeer anno 2012 eruit?

In de onderzoeksresultaten is te zien dat marketingadviseurs en marketingmanagers veelal dezelfde waarden en wensen hebben. Er zijn veel overeenkomsten, maar ook zeker een aantal verschillen. Samengevat kunnen we zeggen dat marketeers graag samenwerken met en leren van mensen die hoog in de hiërarchie staan en graag meer beslissingsbevoegdheid zouden willen hebben. Ze houden hun kennis vooral op niveau door het volgen van professionele blogs en óók de marketeers die over een opleidingsbudget beschikken, doen dit. Dé marketingprofessional bestaat niet, maar zo zijn we toch al een heel eind.

Zie jij jezelf terug in deze beschrijving?

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!