Boekreview: Scoren met Facebook marketing
Het gebeurt steeds vaker dat ik kreten als “Ik wil 10.000 fans op Facebook” of “We moeten iets met Facebook” voorbij hoor komen. Dat is niet zonder reden. Met 900 miljoen gebruikers wereldwijd en 6,7 miljoen Nederlandse gebruikers is Facebook hét sociale netwerk. Logisch dus dat veel ondernemers en organisaties met de enorm grote gebruikersgroep van Facebook wil communiceren. Voordat je met je bedrijf of merk halsoverkop een pagina aanmaakt, is het verstandig je eerst eens goed te verdiepen in de materie. Dat is waar 'Scoren met Facebook marketing' je komt helpen.
Veel organisaties willen graag starten met het gebruiken van Facebook, maar weten vaak niet hoe ze dit nu moeten doen. Vaak lopen zij tegen vragen aan als:
-
Wat zijn de mogelijkheden om Facebook in te zetten als communicatiemiddel voor mijn bedrijf of organisaties?
-
Hoe start ik op een goede manier met Facebook?
-
Hoe zorg ik ervoor dat jouw pagina een succes wordt?
-
Welke content kan ik het beste plaatsen en hoe krijg en behoud ik fans?
In het boek Scoren met Facebook marketing gaat Peter Minkjan in op deze praktische vragen over de inzet van Facebook als marketingtool en geeft hij je aan de hand van de volgende 7 onderwerpen een antwoord op je vragen:
-
De belangrijkste Facebook Begrippen
-
De rol en mogelijkheden van Facebook
-
Een onweerstaanbare Facebook pagina
-
Hoe krijg je meer fans op Facebook?
-
Adverteren op Facebook
-
Contentstrategie
-
Facebook statistieken en tools
In het boek beschrijft hij onder ander hoe je in vijftien stappen een aantrekkelijke Facebook pagina kunt opzetten. Hoe je de pagina van jouw organisatie onder de aandacht kunt brengen van je gebruikers, zodat je (meer) fans krijgt. En hoe je een contentstrategie voor je Facebook pagina opzet. Tenslotte worden in het boek een aantal handige tools aangereikt die je helpen bij o.a. het monitoren van je Facebook pagina, want ‘Meten is Weten’ ten slotte.
Wil je voor jou organisatie aan de slag dan is het lezen van ‘Scoren met Facebook Marketing’ naar mijn mening de ideale start om je pagina vanaf het begin af aan op te zetten met behulp van veel praktische tips uit dit boek.
Ben je benieuwd naar een praktijkcase op basis van dit boek? Lees dan de blogreeks van Danny Oosterveer ‘Marketingfacts: The road to 10.000 Facebook fans’ en de blog Albert Heijn op Facebook op FoodNext, waarbij de tips voor de content strategie uit dit boek als basis zijn gebruikt.
Het boek is te bestellen bij Managementboek.
Linkje naar het boek wellicht voor diegene die het willen kopen?
Oven off-topic. Van de 10 berichten op de homepage gaan er 5 over Facebook. Het lijkt mij dat een blog over online marketing toch een wat betere verdeling van berichten zou moeten hebben. Of ben ik de enige die zich stoort aan de overmatige aandacht die Facebook krijgt tov zijn ROI?