6 mogelijkheden om Facebook-fans te bedanken
Het wordt stilaan een traditie, vind je niet. Als een merk een bepaalde symbolische kaap Facebook-fans behaald, wordt er gezocht naar een originele manier om deze mensen te bedanken. Elk merk probeert daar zo creatief mogelijk in te zijn. Bij het bekijken van heel wat voorbeelden, stel ik vast dat er een zestal aanpakken steeds terugkomt. Ik heb deze samenvatting gemaakt op basis van Paul van Veenendaal's puike blog.
-
Extra financieel voordeel geven aan de bestaande fans
Alle fans maken kans op een unieke korting om samen te vieren dat een symbolische kaap van Facebook-fans is behaald.
-
Een woord van dank vanuit de directie
Fans houden ervan om te voelen dat de directie van een bedrijf hun trouw waardeert. Als iemand uit de top dat ook persoonlijk verwoord, wordt dat geapprecieerd.
-
Extra achtergrond informatie over het bedrijf geven
Trouwe fans houden van een blik achter de schermen. Ze willen vaak meer te weten komen dan het algemene nieuws. Daarom vinden ze het fijn om meer informatie te krijgen. Een miljoenste fan kan daar een mooie aanleiding toe zijn.
-
Fans zo persoonlijk mogelijk proberen te bedanken
Sociale media gaat over connecties tussen mensen. Hoe persoonlijker een merk met een klant kan communiceren hoe beter. Sommige bedrijven slagen erin om miljoenen mensen toch persoonlijk te bedanken, wat altijd heel leuk is.
-
Een uniek product maken gelinkt aan de Facebook-fans
Fans houden van de merken en producten waaraan ze zich linken. Uit dank zijn er merken die een speciaal product ontwerpen voor hun fans of een uniek eenmalig product bouwen.
-
Een mooie prijs geven aan de fan die de symbolische kaap overschrijdt
“Onze 1 miljoenste fan krijgt een prachtige reis naar de Bahama's”, zou een voorbeeld kunnen zijn van deze strategie. Eén iemand krijgt een mooie prijs. Van alle tactieken is de laatste de meest gevaarlijke. Bestaande fans reageren dan wel eens ontgoocheld. Als je een nieuwe fan een prijs geeft, is het aan te raden ook iets te doen voor de bestaande (of voor de eerste) fan.
Er zijn ondertussen heel wat cases te vinden over het bedanken van Facebook-fans. In het vervolg van mijn artikel geef ik één voorbeeld van elk van deze tactieken.
Case 1: Southwest Airlines geeft 50% korting
Enkele weken geleden bereikte Southwest Airlines de symbolische kaap van de 3 miljoen Facebook-fans. Om dat te vieren en de bestaande fans te bedanken, gaf de maatschappij kortingen van 50%. Wie via de fanpage een vlucht boekte naar een heel groot aantal bestemmingen, kon dat ticket bemachtigen aan de helft van de prijs.
Case 2: Burberry geeft boodschap van een top manager
Wist je dat ongeveer 60% van het marketingbudget van Burberry naar digitale media gaat? Sociale media staan centraal in de marketing mix van dit modemerk. Eind 2011 behaalde het merk de magische grens van de 10 miljoen fans. Om dit te vieren hebben ze een videoboodschap gemaakt met in de hoofdrol Christopher Bailey, de chief creative officer.
Case 3: Disney geeft het verhaal van hun Facebook-pagina
In december 2010 bereikte Disney de kaap van de 100 miljoenste fan (!) over hun 200 officiële Facebook-pagina's heen. Disney startte reeds vroeg met het posten van unieke content. Het merk zoekt via zijn diverse pagina's de interactie met fans bewust op. Een strategie die rendeert, zo blijkt. Om de 100 miljoenste fan te vieren, maakte Disney een video met het unieke verhaal achter hun Facebook-pagina's. Zo kunnen de fans met eigen ogen zien hoe dit succes tot stand kwam. Daarnaast zit het filmpje vol met leuke feiten over de fans.
Case 4: Kraft bedankt fans persoonlijk
Duizenden fans persoonlijk bedanken, kan dat? Kraft bewijst het. In een vrolijk liedje vermeldden ze meer dan 4000 namen van fans, zowel schriftelijk als gezongen. Ik vind dit gewoon een heel grappige en charmante manier om mensen te betrekken bij je marketing. Mensen persoonlijk vernoemen, werkt gewoon goed. Iedereen kijkt immers het langste naar foto's waar hij/zij zelf opstaat, niet?
Case 5: Porsche schrijft de namen van de fans op een auto
Deze case van Porsche werd al twee keer uitgebreid behandeld op Marketingfacts door Leo Verdonck (1, 2). Door de namen van de fans op een echte Porsche te plaatsen, streel je natuurlijk het ego van de fans van een dergelijk merk. Porsche deed deze actie voor de eerste keer toen ze de één miljoenste fan haalden, bij de kaap van de twee miljoen werd de stunt herhaald. Ik ben al benieuwd wat er komt bij 5 miljoen fans.
Case 6: Easyjet geeft fan 50.000 een fenomenale prijs
Een andere strategie is het wegschenken van een grote prijs aan de persoon die de symbolische kaap behaalt. Toen luchtvaartmaatschappij EasyJet in maart hun 50.000ste fan wilde vieren, besloten ze die persoon een indrukwekkende prijs te schenken. Die persoon kreeg namelijk twee tickets waarmee hij/zij 50.000 km mocht vliegen samen met een vriend of familielid. Het moet fantastisch zijn om zo'n prijs te winnen, maar ik kan me ook inbeelden dat heel wat fans van het eerste uur ontgoocheld zijn dat zij niets krijgen.
Dit zijn zes voorbeelden en tactieken die mij opgevallen zijn, zien jullie nog andere leuke mogelijkheden om Facebook-fans te bedanken voor hun loyaliteit?