Ajax titelfavoriet in social media

15 augustus 2012, 07:30

Met de eerste speelronde van de Eredivisie achter de rug, hebben de voetbalanalytici hun lijstjes met gedoodverfde degradatiekandidaten en kampioensfavorieten al rond. Waar de verwachte resultaten op het veld vaak voer voor discussie vormen, blijkt uit een analyse van LEWIS PR dat er maar één favoriet is als het gaat om de prestaties binnen social media: Ajax.

Ajax blijkt op ieder social media-platform de best presterende club. Zo heeft het veruit het grootste aantal Facebook-fans op de officiële clubpagina (530.025) en is het de enige Eredivisieclub met meer dan honderdduizend Twitter-volgers (140.517). De filmpjes op het YouTube-kanaal van de club werden daarnaast de afgelopen 12 maanden meer dan 26 miljoen keer bekeken. Ter vergelijking; PSV – de op één na best bekeken Eredivisieclub op YouTube – kreeg het afgelopen jaar een kleine 11 miljoen views op zijn eigen kanaal binnen de videodienst, terwijl binnen Facebook Feyenoord runner-up is met 113.036 fans.

Saillant detail is dat Ajax met zijn Facebook-fans meer dan tien keer de Amsterdam Arena zou kunnen vullen. NAC Breda daarentegen zou met zijn Facebook-fans maar 10 procent van de stoelen in zijn Rat Verlegh Stadion bezet zien.

Facebook populair bij bereiken fans

Over het algemeen beschikken de traditionele Grote Drie (Feyenoord, Ajax, PSV) over forse ‘bereikcijfers’ binnen de meest gebruikte social media platformen. Voor de meeste Eredivisieclubs geldt verder dat met name Facebook inmiddels een enorm populair middel is geworden voor het bereiken van hun fans. Vergeleken met de resultaten uit een vorig jaar uitgevoerd onderzoek zagen alle Eredivisieclubs bij elkaar het aantal Facebook-fans in totaal met 849.025 fans toenemen, een stijging van 1789 procent.

Grotere behoefte aan videomateriaal

Verder valt op dat supporters via online en social media steeds meer op zoek gaan naar videomateriaal van hun favoriete club; waar alle Eredivisieclubs bij elkaar vorig jaar nog 1.679.679 views kregen op hun officiële YouTube-kanalen steeg dit aantal tot 45.658.507, een stijging van liefst 2.718 procent. Outsider SC Heerenveen nam hierbij de grootste vlucht. Waar de Friezen bij de aanvang van het vorige seizoen nog 38.707 views op hun officiële YouTube-kanaal hadden, steeg dit aantal in twaalf maanden naar 2.025.647.

Interactie Grote Drie

Alles bij elkaar lijken de Eredivisieclubs in twaalf maanden tijd flinke stappen te hebben gezet in de benadering van hun supporters via social media. Deze cijfers zeggen echter weinig over de manier waarop de clubs door middel van deze media in contact komen met hun fans; dit is tenslotte de echte kracht van social media.

Uit analyse met Statilizer – een online tool waarmee diepgaande analyses van Facebook-pagina’s kunnen worden gemaakt – blijkt dat Ajax ook het beste scoort in de interactie die het met zijn Facebook-fans aangaat. De landskampioen heeft de meest actieve fans op zijn Facebook-pagina en scoort met 7,68 van alle Eredivisieclubs de hoogste Real Engagement Rate (RER). Deze score geeft het gemiddelde aantal interacties – posts/reacties/‘likes’ – door fans op de Facebook-pagina over de afgelopen twaalf maanden weer. Op het gebied van community engagement worden de Amsterdammers op de voet gevolgd door aartsrivaal Feyenoord (RER van 6,68).

Juist op dit gebied, valt er dit seizoen nog terrein te winnen. Waar vooral de topclubs in de Eredivisie een groot aantal fans weten te bereiken via met name hun Facebook-pagina, zijn de fans zelf beperkt actief op deze pagina’s. Wanneer de clubs erin slagen de interactie met hun fans binnen social media te verhogen, hebben ze kanalen in handen waarmee ze direct in contact komen met grote groepen fans en supporters meer kunnen betrekken bij de club.

Jurriaan de Reu
Head of Creative & Digital bij LEWIS PR

Jurriaan de Reu is Head of Creative & Digital bij LEWIS PR. In deze rol adviseert hij bedrijven over online PR en de inzet van digitale content binnen marketing campagnes.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Vincent Leenders

    “Ajax koploper in social media” zou een betere kop zijn gezien de leegloop die op het veld dreigt en het spel in de eerste wedstrijd. We weten het op 13 mei 2012.

    Interessant artikel en fraaie infographic.


    15 augustus 2012 om 08:45
    Vincent Leenders

    Excuseer, we weten het natuurlijk pas op 13 mei 2013.


    15 augustus 2012 om 08:48
    JurMF

    Dank voor je feedback Vincent. Voorspellingen over prestaties op het veld ga ik me even niet aan wagen 🙂

    Ben trouwens ook benieuwd of we op 13 mei binnen social media nog grote verschuivingen gaan zien.


    15 augustus 2012 om 09:36
    Adwords Specialist

    Het leuke wat je aan de afbeelding kan zien is dat Hyves vrijwel niet meer stijgt. Bij Facebook is het aantal fans met bijna 6000% toegenomen voor Ajax, bij Hyves is dit maar 2%. Dit geeft naar mijn inzien een indirect gegeven dat Ajax minder waarde hecht aan hyves ( dus minder aandacht ) En dat hyves aanzienlijk haar populariteit verliest…


    15 augustus 2012 om 14:37
    JurMF

    Je ziet in de infographic ook dat het aantal leden op Hyves voor Feyenoord zelfs is afgenomen. De tendens bij alle clubs is dat het aantal Hyves-leden niet meer hard groeit; gemiddeld 5% over de afgelopen twaalf maanden.


    16 augustus 2012 om 08:13
    Godfried van Loo

    Een afname of nauwelijks waarneembare groei op Hyves zegt niet perse iets over de waarde die Ajax of welke club ook aan Hyves hecht (wanneer je de Ajax Hyve bekijkt zie je dat Ajax nog altijd berichten hier plaatst, gelijk ze dat op Facebook en Twitter doen).

    Vermoedelijk zegt dit getal meer iets over het aantal leden dat Hyves vaarwel zegt (wellicht in ruil voor een “like” op Facebook). Immers, een nieuwe fan of Hyve-lid komt voort uit een actie van een gebruiker, niet de club.


    16 augustus 2012 om 21:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!