Gaby Zwaan wordt dankzij social media wereldkampioen kunst

27 augustus 2012, 09:30

Gaby Zwaan is al zijn leven lang een ambitieuze creatieveling. Voor reclamebureaus, in de kledingbranche, in Disneyland en sinds de zomer van 2007 als kunstenaar 2.0. Onder de naam GabyGaby maakt hij kunst en zet hij social media in om de wereld getuige te maken van de processen achter zijn werk. In deze aflevering van Top Names ontvouwt Gaby zijn ambities en vertelt hij Erwin Blom over het niet te onderschatten nut van social media voor de kunstwereld.

Noot van de redactie:

Tijdens de zomerperiode is Fast Moving Targets met vakantie en plaatsen wij interviews die nog niet eerder op Marketingfacts zijn verschenen.

Communiceren over kunst

Gaby is creatief in het creëeren van kunst, maar ook in het communiceren over die kunst. Kunnen communiceren over kunst is iets van de laatste tien jaar. Daarvóór hadden kunstenaars beperkte mogelijkheden om hun publiek het verhaal achter hun kunst te vertellen. Gaby illustreert dit met kunstenaar Vincent van Gogh: “Van Gogh kun je zien als één van de eerste social media kunstenaars. Hij schreef brieven aan zijn broer waarin hij hem op de hoogte hield van zijn artistieke voorkeuren en processen. Daarmee had hij één volger.” Deze schaarste aan informatie over de motieven achter het werk van Van Gogh heeft geresulteerd in overinterpretaties door menig kunsthistoricus. En dat is tot op heden niet veranderd. Regelmatig nog komen Gaby onware interpretaties van zijn werk ter ore. Daarom gebruikt hij social media om het ware verhaal achter zijn kunst naar buiten te brengen. Niet om daarmee zijn publiek de ruimte voor eigen interpretatie te ontnemen, maar om daar wij hij de behoefte voelt om iets uit te leggen, zijn werk toe te lichten.

Gaby gebruikt social media dus om zijn kunst te voorzien van context. Daarnaast toont hij middels social media werken ‘in progress’: “Ik publiceer naast werk dat af is ook ‘een halverwege’, of mislukt werk.” Volgens Gaby gaat dit niet ten koste van zijn reputatie als kunstenaar. Dit is nu eenmaal de manier waarop hij zijn werk laat zien, en dat maakt hem tot de kunstenaar die hij is. Gaby merkt dat zijn publiek deze transparantie waardeert: “Als mensen het verhaal achter een kunstwerk kennen, krijgen ze meer sympathie voor de kunstenaar en vinden ze zijn product ook interessanter.”

Wereldkampioen kunst

Al zijn leven lang is Gaby een ambitieuze creatieveling. Zijn doelen kunnen hem niet hoog genoeg zijn: “Ik heb goed nagedacht over het doel dat ik als kunstenaar wil bereiken en in 2016 wil ik wereldkampioen kunst zijn.” Om daar te komen formuleerde Gaby negen kwantitatieve doelstellingen die hem gedurende de komende vier jaar zullen leiden, zoals ‘in vijftien musea hangen’, ‘een miljoen volgers op Twitter hebben’ en ‘voor drie mainstream artiesten de coverart gemaakt hebben’. Van de weg naar zijn wereldkampioenschap zal Gaby online verslag doen aan zijn volgers, maar tegelijkertijd zal hij dit doel via z’n volgers bereiken. Net zoals vrijwel 100% van wat hij tot op heden bereikt heeft te danken is aan nieuwe media, zij het samenwerkingen met merken, materiaalsponsoring en exposities van zijn werk. Hoe dat kan? Gaby: “Een geluksfactor, een gunfactor, de juiste tekst in een tweet? Ik weet het niet.”

Om wereldkampioen kunst te worden is de inzet van social media alleen niet voldoende. Daarom heeft Gaby twee man personeel in dienst die ervoor zorgen dat hij met de juiste personen in contact raakt en dat zijn behaalde doelen gedocumenteerd worden voor de media: “Wil je wereldkampioen kunst worden, dan moet je met bepaalde partijen om tafel gaan en om daar te komen moet je zakelijk zijn. Dat ben ik niet. Een creatief is niet zakelijk. Ik kijk niet terug, ik leef naar voren en ben altijd alleen maar met het volgende bezig.”

Wat nu als Gaby in 2016 zijn doel behaald heeft? Hij hoopt dat dat niet gebeurt: “Want dan heb ik het, en dan? Dan zou m’n leven eigenlijk klaar zijn”.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!