Google brengt SEO en e-mailmarketing samen

31 augustus 2012, 07:30

Het is de missie van Google om jouw zoekopdracht te beantwoorden met zo relevant mogelijke informatie. Hoewel de vorm van deze informatie ooit bestond uit een lijst verwijzingen naar webpagina’s, lijkt Google deze met de dag uitgebreider te maken. Naast onder andere foto’s, video’s en producten speelt Google met het idee om je Gmail inbox te integreren in haar resultaten.

Onlangs kondigde Google op haar officiële blog een aantal stappen aan om haar zoekresultaten nog relevanter te maken. Een van deze stappen is het integreren van Gmail berichten op de SERP (Search Engine Results Page). De gedachte hierachter is dat de meest relevante informatie zich ook buiten een webpagina kan bevinden, bijvoorbeeld in je mail.

Voorbeelden

Onze collega’s van Searchenginejournal.com hebben al even met de nieuwe functionaliteit mogen spelen en geven op hun blog een aantal leuke voorbeelden. Zo doen zijn de zoekopdracht ‘conference’ in Google.com en zien zij dat er Gmail resultaten worden vertoond waar het exacte zoekwoord in de titel of een aantal keer in de inhoud van de nieuwsbrief wordt weergegeven. Naast de datum waarop de e-mail ontvangen is, lijkt de keyword density een rol te spelen.

Op haar experiments page geeft Google een voorbeeld rond een zoekopdracht ‘biking in tahoe’. Hierbij worden wederom zoekresultaten getoond waarbij de zoekopdracht deels in de titel of in de inhoud van de nieuwsbrief wordt vermeld.

Wat betekent dit voor marketeers?

Mocht Google deze wijziging doorvoeren, dan biedt dit kansen om meer resultaat uit je e-mailmarketing te halen en tegelijkertijd zichtbaar te zijn op top posities binnen de zoekresultaten. Denk bij het opstellen van de titel en inhoud van een nieuwsbrief niet alleen meer aan open rate en click rate, maar ook aan de vindbaarheid in zoekmachines. Hieronder geef ik drie simpele tips om dit te realiseren:

  1. Keyword onderzoek: welk zoekwoord gebruikt jouw doelgroep om het onderwerp van je e-mail nieuwsbrief te beschrijven? Gebruik de Google Keyword tool om het zoekvolume rond verschillende keywords te achterhalen en verwerk het meest relevante zoekwoord met het hoogste zoekvolume in de e-mail.

  2. Titel en inhoud: verwerk het zoekwoord zowel in de titel als de inhoud van een nieuwsbrief. Hierbij lijkt de keyword density een rol te spelen. Overdrijf niet, maar mocht je kans zien om het zoekwoord meerdere keren te noemen dan komt dit de vindbaarheid ongetwijfeld ten goede.

  3. Kwaliteit van de nieuwsbrief: naast relevantie probeert Google voor al haar diensten de meest kwalitatieve resultaten te tonen. Het is zeer aannemelijk dat zij ook voor de Gmail integratie een systeem inbouwen dat alleen kwalitatieve resultaten toont. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven van afzenders met een hoge open rate en een laag aantal spam-vermeldingen.

Wat betekent dit voor SEO’s?

De alsmaar groeiende diversiteit binnen de zoekresultaten dwingt SEO’s verder te kijken dan het optimaliseren van websites en zijn expertise te mengen in alle (online) marketing activiteiten binnen het bedrijf. Daarbij geloof ik er heilig in dat SEO geen ‘trucje’ is, maar een strategie waarbij de kwaliteit van de content voorop staat. Om in de toekomst als SEO-specialist succesvol te blijven, zal je daarom je kennis van andere marketingkanalen moeten verbreden en meer moeten groeien naar een all-round marketeer dan een die-hard specialist.

Credits afbeelding: mjmonty (CC)

31 Reacties

    Remy Bergsma

    Ik denk dat de impact klein is: nu en in de toekomst. Dit om verschillende redenen: het is alleen voor Gmail, en werkt alleen als je ingelogd bent. Daarnaast gaat het voorlopig om ‘slechts’ 1 miljoen gebruikers, terwijl Gmail er 425 miljoen heeft.

    Contentmakers moeten er zeker voor zorgen dat search en e-mail marketing met elkaar samenwerken, maar ze hebben allebei hun unieke kansen, problemen en manier van gebruik door consumenten.

    Dit is niet meer dan een poging van Google om al hun services te integreren: werkt het, dan werkt het: werkt het niet, dan proberen ze wat anders. An engineering approach to success, zogezegd.

    Nog even over keywords en e-mail marketing: hier moet niet te krampachtig over gedaan worden. Goede subject lines en content die enthousiast maken en uitdagen doen dat niet omdat ze vol zitten met dikke keywords. Die doen dat omdat ze uniek en goed zijn.


    31 augustus 2012 om 07:47
    Marco Boone,

    Even iets anders, wat ik nergens kan terugvinden. De e-mails die je wellicht te zien krijgt, zijn dit e-mails van willekeurige Gmail gebruikers of enkel die in jouw circles zitten?

    Op zich vind ik het een goede ontwikkeling, maar als ik weet dat mijn e-mails via de zoekresultaten kan lezen, word ik wel wat terughoudender. Stel nu dat ik via de mail inhoudelijk reageer richting een opdrachtgever, kan kan het zou zijn dat dit mailtje dus te lezen is voor iemand anders voor de content relevant kan zijn, toch?

    Hoe zien jullie dit?


    31 augustus 2012 om 09:19
    Bfellinger

    Hoi Marco,

    De e-mails die je te zien krijgt in de zoekresultaten, zijn e-mails uit de Gmail inbox van de Google account waar jij op dat moment mee ingelogd bent.

    Het lijkt me niet het geval dat jouw e-mails in de zoekresultaten van andere gebruikers vertoond worden of visa versa.


    31 augustus 2012 om 09:40
    Marco Boone,

    @ Bart, dank voor je reactie. “Je mail” staat er idd in het artikel. Oke kwestie van lezen :(. Vergemakkelijkt iets wat eigenlijk al bestaat.


    31 augustus 2012 om 12:01
    Niels

    Ben geen E-mail marketing guru, maar ik zie inderdaad de verandering voor email marketeers of SEO’ers niet zo.

    Een nieuwsbrief moet in mijn ogen altijd een passende titel hebben, een titel die de inhoud al beschrijft.

    Daarnaast kun je nog een discussie starten wat voor een nieuwsbrief uitgever relevanter is, de open rate, of de vindbaarheid bij een zoekactie van een ontvanger van die nieuwsbrief. Een titel om de open rate te verhogen heeft in mijn ogen namelijk een andere opbouw dan een SEO titel.

    Op zich wel een aardige toevoeging van Goggle, maar niet baanbrekend.


    31 augustus 2012 om 14:14
    Hoog in Google Specialist

    Trend voor de toekomst.


    3 september 2012 om 08:36
    Zakarija Acherrat

    Interessante ontwikkeling die idd de zoekresultaten nog meer op personaliseert. Alleen gaat dit idd nog wel even duren voor dat het volledig uitgerold is. Vanuit strategisch oogpunt neemt dit niet weg dat je je hier als marketeer alvast op voorbereidt. Mijn vraag alleen blijft hoe je ervoor kunt zorgen dat je eigen e-mails beter zullen ranken dan die van concurrenten.


    4 september 2012 om 14:44
    Williamutek

    side effects of clomiphene


    4 april 2016 om 18:59
    ThomasPa

    lasix and heart failure


    4 april 2016 om 19:26
    WilliamSl

    buy motilium domperidone


    4 april 2016 om 19:26
    Charleset

    domperidone 10mg buy


    5 april 2016 om 12:30
    MichealVex

    best place to buy viagra online uk


    18 april 2016 om 00:46
    Josephen

    female viagra for sale


    19 april 2016 om 02:32
    Stevenlib

    where to buy generic cialis online


    21 april 2016 om 03:45
    DonaldOl

    viagra for sale in usa stores


    22 april 2016 om 02:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!