Analyseer al je Facebook-content in één oogopslag
Je hebt een mooie Facebookpagina, een flink aantal fans én een goede IPM+. Toch kan het altijd beter, want niet elke fan ziet jouw posts (dankzij EdgeRank) en soms verlies je fans na een bepaalde post. In de (visueel mooie) statistieken herleid je echter niet alles. Zeker niet als je wil weten hoeveel afhakers er zijn na het plaatsen van een bericht. In dit artikel behandel ik een snelle methode, zodat je een quick-scan kunt doen op berichtniveau. Het enige dat je nodig hebt, is Excel.
Ik maak in dit artikel gebruik van data uit de Maketingfacts Facebookpagina. Met meer dan 13.000 fans en verschillende soorten posts kunnen we de verschillen het beste laten zien.
Gegevens exporteren
Op je Facebookpagina kun je via Page Insights (hier kom je via het administratiepaneel, klik op 'Alles weergeven' in het statistieken blok) een rapport downloaden. Wanneer je hierbij op 'Gegevens exporteren' klikt, kun je uit verschillende opties kiezen. Aangezien we per bericht willen analyseren hoe deze scoort, kies je voor downloaden op berichtniveau. Klik vervolgens op downloaden. Facebook genereert een Excel-document. Open dit document en verbaas je over het grote aantal cijfers!
Gegevens analyseren
Om wat orde in de chaos te brengen verbergen we een groot aantal kolommen in het eerste werkblad. In dit artikel maken we alleen gebruik van kolom B, C, H, J, O en T.
Klik op bovenstaande afbeelding voor een grote versie.
Kolom B en C – Type bericht
Duidelijk: hier zie je welke tekst en welk type bericht je hebt geplaatst. Deze informatie gebruik je om de andere kolommen snel te duiden.
Kolom H – Aantal weergaven
'Het aantal mensen dat je bericht in het nieuwsoverzicht, in de ticker of op het prikbord van je pagina heeft gezien.'
In deze kolom zie je hoeveel van je fans je bericht heeft gezien. Met snelle rekensom bepaal je welk percentage dit is ten opzichte van je fans. Bij Marketingfacts halen we regelmatig 70-80%, erg hoog! Sommige foto's en vooral 'inhakers' halen regelmatig 85-90%, links naar een artikel op marketingfacts ongeveer 50% (nog steeds een goede score). Bepaal voor je eigen pagina welke berichten hoog scoren en bepaal of ze waardevol zijn.
Kolom J – Verslagen
'Het aantal personen dat je paginabericht in een verslag van een vriend heeft gezien.'
Een populair bericht wordt vaker gedeeld door je fans, in kolom J zie je hoe vaak een vriend van je fan een verslag van je post heeft gezien in zijn of haar nieuwsfeed. Een hoog getal? Post dan dit soort berichten vaker. Een hogere engagement zorgt voor een groter viraal bereik, dat uiteindelijk kan leiden door meer fans. En laat deze fans nu het meest betrokken zijn bij je merk of product, herken je de vicieuze cirkel?
Kolom O – Klikken
'Het aantal mensen dat ergens in je berichten heeft geklikt.'
Je Edgerank verhoog je niet alleen door doordat mensen iets liken, delen of commentaar geven op een post. Ook bekijken van foto's, video's en zelfs kijken wie een post heeft geliked telt mee in als 'engagement'. Goed om deze aantallen nauwkeurig te bekijken. Tip: Het plaatsen van albums (meerdere foto's van één onderwerp ineens plaatsen) helpt!
Kolom T – Negatieve feedback
'Het aantal personen dat negatieve feedback op je bericht heeft gegeven.'
Eén van de belangrijkste metrics als het gaat om het plaatsen van content die bij je doelgroep past. Aan dit getal kun je ontlenen of je berichten worden gewaardeerd door je fans. Negatieve feedback ontstaat doordat mensen de post verwijderen uit hun newsfeed, alle updates van je pagina niet meer willen zien of zelfs rapporteren als spam! Ik adviseer om in het exceldocument naar het betreffende tabblad (Looptijd negatieve feedback) te gaan om te analyseren op welke manier gebruikers negatieve feedback geven:
-
xbutton (reactie van pagina niet meer weeregeven);
-
hide_clicks (bericht verbergen in nieuwsfeed);
-
hide_all_clicks (alle berichten van pagina verbergen in nieuwsfeed) en
-
report_spam_clicks (pagina rapporteren spam).
Klik op bovenstaande afbeelding voor een grote versie.
De laatste is het gevaarlijkst: wordt je pagina teveel als spam gerapporteerd, dan loop je kans op blokkering (en verwijdering) van je pagina! Bij Marketingfacts hebben we er weinig last van: 9 spam-reports op 105 berichten en meer dan 753.000 weergaven. Wel moeten we rekening houden met de hide_all_clicks: berichten (vaak de 'inhakers') die dit veroorzaken gaan we niet meer of op een andere manier plaatsen. Zonde om door één bericht een aantal fans te missen met updates. Deze inhakers scoren echter wel hoog qua engagement en als viraal bereik. Ergo: 'you win some you lose some'.
Conclusie
Met deze excel-export kun je veel analyses maken en het is verstandig om ze regelmatig te bekijken. De belangrijkste metrics hebben we nu behandeld, bekijk met gezond verstand je eigen pagina-statistieken en schaaf je berichten bij waar nodig. Je kunt niet altijd hoog scoren, maar probeer een stijgende lijn vast te houden. Met behulp van Facebook ads kun je voor afzonderlijke berichten een groter bereik inkopen, mocht het nodig zijn.
Een deel van deze informatie (en de inspiratie) voor dit artikel is ontleend aan de post op het blog van Getpostrocket.
Een heel handig en praktisch artikel. Ik vind het zinvol om te lezen hoe jullie de data interpreteren en de afweging maken tussen bereik en eigen fans.
Beste,
Super artikel dat ik tegenkwam tijdens mijn zoektocht naar meer info over feedback op een bericht. Mijn facebookpagina is er eentje aangemaakt ivm mijn zaak Lazuli. Nu heb ik de indruk dat iemand consequent elk geplaatst bericht een slechte feedback geeft en nog banger ben ik dat het om moedwil gaat om op termijn mijn pagina te laten verdwijnen. Kan u mij zeggen of ik er op één of andere manier kan achter komen wie zich daarmee bezighoudt en of ik die dan ook kan weren.
vriendelijke groet,
Hilde